رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد:

سمپاشی رایگان ۲ میلیون راس دام و ۴ میلیون مترمربع جایگاه دامی

سرویس: اخبار استانکد خبر: 304223|10:33 - 1397/02/03
نسخه چاپی
سمپاشی رایگان ۲ میلیون راس دام و ۴ میلیون مترمربع جایگاه دامی
مرصادنیوز: رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان کرمانشاه از سمپاشی رایگان بیش از ۲ میلیون راس دام و ۴ میلیون متر مربع جایگاه دامی خبر داد.

به گزارشامروله، دکتر مجید همتی امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص عملکرد این اداره کل در سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام، اظهار داشت: انگل های خارجی دام مانند کنه، کک، شپش، پشه و مگس و ... با تغذیه از خون، بافت و پشم دام باعث لاغری،   کم خونی، کاهش تولید و تلفات می شود.

وی بیان داشت: این انگل ها موجب انتقال بسیاری از بیماری های دامی و همچنین بیماری های مشترک بین انسان و دام همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سالک، تب ۳ روزه، لمپی اسکین، تیلریوز،   بابزیوز و آناپلاسموز می شوند.

این مقام مسئول با اشاره به فرا رسیدن فصل بهار، خاطرنشان کرد: در این فصل به دلیل رطوبت بالا، زمان مناسبی برای تکثیر و تزاید این حشرات است، لذا باید مبارزه با آنها در اولویت کار دامداران باشد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اصلاح و بهسازی جایگاه نگهداری دام را مهمترین راه مبارزه با انگل ها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه جاهای تاریک، نمناک و دارای شکاف مکان های مناسبی برای تکثیر انگل هاست، دامداران باید نسبت به نورگیر کردن و درزگیری جایگاه های دام اقدام کنند.

دکتر همتی پشم چینی و سم پاشی جایگاه و بدن دام را از دیگر موارد ضروری مقابله با انگل ها برشمرد و گفت: سم پاشی جایگاه و بدن دام باید همزمان و در فصل بهار حداقل دوبار به فاصله ۱۵ روز صورت گیرد، چون در بار اول تخمهای انگل از بین نمی رود و نیاز به تجدید سم پاشی دارد.

این مقام مسئول با تصریح اینکه سم پاشی باید طبق دستور کارخانه سازنده و با مشورت کارشناس دامپزشکی انجام شود،   بیان داشت؛ در یک سال گذشته بدن ۱۰۰ هزار راس گاو و یک میلیون و ۹۵۰ هزار راس گوسفند و ۴ میلیون متر مربع جایگاه دام به صورت رایگان سم پاشی شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اعتبارات محدود دامپزشکی این میزان تنها جهت مناطق مرزی، روستاهای محروم، مناطق پر خطر و  ترویج فرهنگ سم پاشی است و خود دامداران نیز باید در سایر مناطق اقدام به سم پاشی کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد