دیابت در کودکان چگونه عمل می‌کند؟

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 304232|10:52 - 1397/02/03
نسخه چاپی
 دیابت در کودکان چگونه عمل می‌کند؟

به گزارشامروله، «پگاه رسولی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که دیابت شیرین یک بیماری است که در آن بدن قادر به تولید و یا استفاده از انسولین نیست، گفت: انسولین یکی از هورمون‌های ضروری بدن است که میزان سوخت و ساز گلوکز، چربی و پروتئین را تنظیم می‌کند. این سوخت و سازها بر اثر بیماری دیابت دچار اختلال می‌گردند. به‌طور معمول افرادی که از دیابت رنج می‌برند دارای سطح بالایی از گلوکز در خون خود هستند که به آن «هایپرگلیسمی» هم می‌گویند و ناشی از ترشح ناقص انسولین، عملکرد بد انسولین و یا هر دو  است.

وی ادامه داد: بیماری دیابت به چهار دسته تقسیم می‌شود، اما دو نوع از این بیماری حدود 95 درصد بیماران دیابتی را تشکیل می‌دهد که شامل دیابت نوع اول و نوع دوم می‌شود. هر دوی آن‌ها علائم، خصوصیات و راهبردهای مدیریت بیماری مخصوص به خود را دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در دیابت نوع اول برای کنترل سطح قند خون نیاز به مصرف انسولین است که معمولاً به بیمار تزریق می‌شود. این نوع بیماری حدود 5 تا 10 درصد یا حدود 500 هزار تا یک میلیون نفر از بیماران دیابتی را شامل می‌شود و معمولاً در افراد جوان کمتر از 30 سال اتفاق می‌افتد. دو عامل از عوامل خطرساز این بیماری که تولید انسولین را تحت تاثیر قرار می‌دهند، عبارتند از عوامل ژنتیکی و واکنش‌های خود به خودی سیستم ایمنی بدن.

رسولی با اشاره به این‌که دیابت نوع دوم به‌طور رسمی «دیابت شروع بزرگسالی» نامیده می‌شود، چون معمولاً افراد بالاتر از 30 سال را مبتلا می‌کند، تصریح کرد: جدیدترین تحقیق، نشان می‌دهد که در شمار فراوانی از کودکان هم دیابت نوع دوم تشخیص داده شده است. همچنین تقریباً 80 درصد  بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم، در هنگام تشخیص بیماری دچار چاقی بوده‌اند.

وی افزود: شیوع دیابت نوع دوم در جوامعی که دارای فعالیت فیزیکی زیاد هستند، بسیار پایین است. تقریباً 24 درصد بیماران دیابتی نوع دوم شکل زندگی بی‌تحرکی دارند.

این مسئول در خصوص دیابت کودکان و علائم و راه‌های درمان آن خاطرنشان کرد: دیابت کودک در زیر 11 سال بروز می‌کند و تا پایان عمر با کودک همراه است و زمانی ظاهر می‌شود که پانکراس(لوزالمعده) تولید و ترشح انسولین را متوقف می‌کند.

کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: دیابت نوع یک همان دیابتی است که در گذشته به نام دیابت کودکان شناخته می‌شد. این دیابت با وجود اسمش ممکن است فرد 80 ساله را هم مبتلا کند، از همین‌رو دیگر دیابت کودکی نامگذاری نمی‌شود، اما شیوع بیشتر این نوع دیابت همچنان در سنین زیر 30 سال، کودکان 6 تا 7 ساله و نوجوانانی که در مرحله بلوغ قرار دارند، است.

وی در خصوص علل بروز دیابت در کودکان افزود: دیابت نوع دو به علت تغذیه نامناسب، چاقی، فعالیت کم، استرس و کم‌خوابی، مصرف دخانیات، چربی بالا و خلاصه هر آنچه برای زندگی سالم مضر است و در زندگی مکانیکی نهادینه شده است به وجود می‌آید، اما در دیابت  نوع دو نمی‌توان بسیاری از علائم بالا را به کودکان نسبت داد، چون کودکان عموماً سیگار نمی‌کشند، درگیر استرس هم نیستند و در کل مستعد بسیاری از عوامل بالا نیستند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد