در سایه بی‌توجهی کارفرمایان کرمانشاهی به قانون کار؛

کارگاه‌های ناایمن بلای جان کارگران

سرویس: اخبار استانکد خبر: 304291|10:48 - 1397/02/10
نسخه چاپی
کارگاه‌های ناایمن بلای جان کارگران
مرصادنیوز: شرایط فعلی کسب و کار در استان کرمانشاه وضعیت نگران کننده ای دارد تا آنجا که کارگاه های ناایمن بلای جان کارگارن شده اند و آمارها هم از رشد 18 درصدی حوادث کار در استان حکایت دارد.

به گزارشامروله، عدم توجه جدی به اصول ايمنی در حركت شتابان صنعتی شدن به تبع نرخحوادثشغلی در محيط هایكاریرا افزایش داده تا آنجا که در ایران هم بر اساس آمار سالانه 2 هزار نفر در کشور به علت حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می دهند.

بسیاری کارشناسان تاکید دارند که صَرف پول برای ایمن‌سازی و رعایت جانب احتیاط به منظور کاهش حوادث کار، نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. اگر کارفرمایان تنها یک صدم هزینه تلفات و خسارات ناشی از کار را در کارگاه‌های خود خرج تجهیزات ایمنی کنند، از وقوع حوادث تلخ و ناگوار مالی و انسانی جلوگیری می‌شود

یکی از دلایل بی توجهی کارفرمایان به قانون کار را می توان در آمار نگران کننده بیکاری آن هم در استانی داعیه دار نظیر کرمانشاه جست و جو کرد؛ در این استان به دلیل مازاد تقاضای نیروی کار و کمبود شغل، کارفرمایان با اندک دستمزد و بدون بیمه کردن نیروهای خود نسبت به کارگیری آنان اقدام می کنند؛ کارفرمایانی که گاه و بیگاه به عنوان کارآفرین برتر نیز تجلیل می شوند.

رشد 18 درصدی جراحات ناشی از حوادث کار

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از افزایش 18 درصدی جراحات ناشی از حوادث کار طی یکسال گذشته خبر داد.

دکتر آرتین کمالی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، درباره جراحات ناشی از حوادث کار اظهار داشت: این آمار در سال قبل 651 نفر شامل 633 مرد و 18 زن بوده است.

وی افزود: در سال 95 نیز 550 نفر شامل 537 مرد و 13 زن بر اثر حوادث کار مجروح شدند که این آمار از رشد 18 درصدی مجروحین در سال 96 حکایت دارد.

نرخ بیکاری بالا سبب شده کارفرمایان تعیین کننده شرایط کسب و کار باشند

دبیر سابق خانه کارگر استان کرمانشاه گفت: به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری در استان، در حال حاضر کارفرمایان، شرایط کار را تعیین می کنند.

جواد اکبری در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: بر اساس قانون کارفرمایان ملزم به رعایت ایمنی فضای کسب و کار هستند و اگرکسی از قانون تخطی کند با او برخورد می شود اما چون نیروهای بازرسی محدود هستند فرصت بازرسی همه واحدها را ندارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نه کارفرمایان شرایط ایمن را ایجاد می کنند و نه کارگران از ایمنی استفاده بهینه می برند افزود: در طول سالی که گذشت حوادث ناشی از کار در سطح استان داشتیم.

اکبری با اشاره به اینکه بخش بزرگی از واحدهای ما در حال رکود به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل است گفت: در شرایط فعلی کارگر تعیین کننده فضای کسب و کار نیست بلکه کارفرما تحت عنوان کارآفرین ممکن است سو استفاه کند و افراد را بدون پوشش بیمه ای به کارگیری کند تعیین کننده است.

دبیر سابق خانه کارگر استان کرمانشاه افزود: تنها هنگامی که حادثه ای برای کارگران ایجاد شود کارفرما ضرر می کند و مجبور می شوند خسارت را پرداخت کند بنابراین باید مسئولین صنعتی و وزارت تعاون حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند.

اکبری با بیان اینکه در استان، معادن، مخازن، کارگاه های تراشکاری و سیمان کاری داریم که هم محیط کارشان آلوده است و هم در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار می گیرند گفت:  قانون گذار معتقد است کارهای سخت و زیان آور مرتبط با فضای کار است پس اگر استاندارد باشد کار به خودی خود سخت و زیان آور نیست.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط کارفرما متعهد می شود محیط کار را ایمن کند اما وقتی کاگر بازنشسته شد به فراموشی سپرده می شود افزود: مسئولین می بایست دقت بیشتری داشته باشند و کارگران هم فکر سلامتی خود باشند و از این ابزاری که در اختیار شان قرار داده می شود استفاده کنند.

اکبری خاطر نشان کرد: امید است در هفته ای که به نام هفته کار و کارگر نامگذاری شده آن گونه که پیامبر و بزرگان برای نیروی کار حرمت قائل بودند مسئولین و صاحبان حرفه ها نیز این ارزش را قائل شوند و به مسائل زندگی کارگر رسیدگی کنند تا آنان نیز مجبور به دست زدن به کارهای غیرمعقول نباشند.

دبیر سابق خانه کارگر استان کرمانشاه با بیان اینکه در کنار تعامل محیط خوبی بر فضای کسب و کار حاکم می شود افزود: اگر کارگر تامین نشود ممکن است از کارش غفلت  کند و در این میان مشکلاتی ایجاد شود.

به گزارش مرصاد، متاسفانه حوادث ناشی از کار هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل می‌کند که کاهش این حوادث توجه به امور پیشگیرانه را می‌طلبد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد