سناتور سابق آمریکایی در گفتگو با مهر:

قراین حاکی از خروج ترامپ از برجام است

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 304325|11:52 - 1397/02/16
نسخه چاپی
قراین حاکی از خروج ترامپ از برجام است
رئیس شورای آمریکایی-ایرانی با اشاره به اینکه نتانیاهو به دنبال نابودی برجام است گفت: قراین حاکی از خروج ترامپ ار برجام است.

به گزارشامروله، چندی پیش نخست وزیر رژیم صهیونیستی که زرادخانه هسته ای آن در دیمونا برای جهانیان شناخته شده است در ادامه نمایش های مضحک خود در خصوص ایران، مدعی شد که اسرائیل به «اسناد و مدارک» پیشرفت محرمانه هسته‌ای ایران دست یافته که نشان دهنده «فریب جهانیان» از سوی تهران است.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد اظهارات نخست وزیر اسرائیل تکرار اطلاعات قدیمی است که قبلا توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار گرفته بود.

در خصوص ادعاهای بنیامین نتانیاهوخبرنگار مهرگفتگویی با «بنت جانسون» از سناتورهای سابق ایالات متحده انجام داده است که در ادامه آمده است.

جانسون که از اعضای حزب دموکرات است، در سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۷ میلادی، نمایندگی ایالت «لوئیزیانا» را در مجلس سنای آمریکا به عهده داشت. وی در حال حاضر، رئیس شورای آمریکایی-ایرانی (American Iranian Council) است.

*آیا اسناد ارائه شده توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل حاوی نکات جدید درباره برنامه هسته ای ایران بود؟ همانگونه که مطلع هستید «اولی هاینونن» معاون سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده که برخی از این اسناد را در سال ۲۰۰۸ میلادی در جلسه محرمانه شورای حکام به این نهاد ارائه داده است و آژانس نیز درباره آن تصمیم گیری کرده و لذا این اسناد چیز جدیدی نیست. نظر شما چیست؟

اطلاعاتی که ارائه شد جزئیاتی از اطلاعات درباره مکانها و افراد درباره برنامه هسته ای ایران را در بر دارد.

ارائه این اطلاعات به معنای این نیست که نقض برجام صورت گرفته است اما حاوی اطلاعاتی در خصوص برنامه هسته ای ایران مرتبط با PMD بود.

*اما با استناد به اسناد خود آژانس در مورد پروژه موسوم به «آماد» فعالیت این پروژه در سال ۲۰۰۳ میلادی متوقف شده است. لذا چرا نتانیاهو بر موضوعی دست گذاشته که پرونده آن توسط آژانس بسته شده است؟

نتانیاهو آشکارا می خواهد توافق هسته ای را نابود کند.

*کاخ سفید اسناد ارائه شده توسط نتانیاهو را معتبر دانسته است و بر این اساس اسناد نتانیاهو می تواند زمینه خروج ترامپ از برجام را فراهم کند و در واقع افکار عمومی را برای نقض برجام از سوی ترامپ متقاعد سازد. نظر شما چیست؟

تلاش برای پیش بینی اینکه ترامپ چه کاری انجام خواهد داد مأموریت احمقهاست. اما بر اساس شواهد و قراین موجود او می خواهد از برجام خارج شود.

*نتانیاهو معتقد است که ایران مطابق برجام عمل نکرده و نقض برجام از سوی تهران صورت گرفته است. الان این پرسش مطرح است که مرجع صلاحیت دار در خصوص پایبندی ایران به برجام، «آژانس بین المللی انرژی اتمی» است یا «اسراییل»!؟

البته که آژانس بین المللی انرژی اتمی مرجع صلاحیت دار برای ارزیابی در خصوص تعهد ایران به توافق هسته ای است.

اما اسناد اسراییل در صدد تقویت این روند است و نه تخریب!

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد