سطح معیشتی خبازان در سراشیبی سقوط؛

واگذاری نانوایی‌های کرمانشاه به جای بدهی آرد /اعتراض کارگران خبازی به دستمزدهای پایین

سرویس: اخبار استانکد خبر: 304389|10:17 - 1397/02/22
نسخه چاپی
واگذاری نانوایی‌های کرمانشاه به جای بدهی آرد /اعتراض کارگران خبازی به دستمزدهای پایین
مرصادنیوز: با وجود اینکه هرساله حقوق و دستمزد کارگران بر اساس مصوبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش می یابد، اما طی سالاهای اخیر تغییری در دستمزد کارگران نانوایی ها ایجاد نشده که این موضوع گلایه هایی در پی داشته است.

به گزارشامروله، هرساله متناسب با میزان تورم و با لحاظ برخی شاخص های دیگر، تصمیماتی در راستای افزایش حقوق کارمندان و کارگران اخذ می شود که البته این سالها بیش از پیش سعی می شود که سختی کار نیز مورد توجه قرار گیرد.

یکی از مشاغلی که تقریبا از این قانون افزایش دستمزد در مواردی استثنا بوده کارگری در نانوایی ها است که افزایش دستمزد این قشر منوط به افزایش قیمت نان یارانه ای شده و به خاطر عدم تغییر در قیمت نان طی سالهای اخیر حقوق این صنف هم هیچ تغییری نکرده است.

در پی وقوع چنین رخدادی حداقل در سطح کرمانشاه پرونده های زیادی برای پیگیری به اداره کار ارجاع داده شده که از اختلافات میان کارگر و کارفرماها به ویژه در نانوایی های یارانه ای بگیر حکایت دارد.

ورشکستگی واحدهای یارانه بگیر در کرمانشاه جدی است

رئیس اتحادیه نانوایی های استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: حدود 700 واحد نانوایی یارانه ای در کرمانشاه در حال ورشکستگی است.

اعتضاد علیزاده اظهار داشت: این نانوایی ها حدود چهار پنج سالی است که افزایش قیمتی نداشتند و امروزه نیز به خاطر بدهکاری آرد، نانوایی ها را به جای بدهی واگذار می کنند که جای تاسف دارد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه نانوایی ها به صورت مکتوب و شفاهی این موضوع را به اطلاع مسئولین استانی وکشوری رسانده اما تاکنون اقدامی انجام نشده افزود: مجموع حدود 970 نانوایی آزاد پز و یارانه ای داریم که تعدادی از آنها نیز بدون داشتن شرایط فعالیت، فاقد پروانه هستند که البته به آنان اخطار داده ایم و درصدد پلمپ هستیم.

علیزاده با اشاره به اینکه هرساله می بایست 15 تا 20 درصد دستمزد کارگران افزایش یابد، افزود: به دلیل عدم افزایش قیمت نان طی سالهای اخیر این واحدها قادر به افزایش دستمزد کارگران خود نیستند که همین امر سبب ارسال پرونده های متعدد شکایت به اداره کار شده است.

وی افزود: قضیه نانوایی های یارانه ای بگیر و آزاد پز به این گونه است که آقایان دست یارانه ای ها را بستند و چوبی دست آزادپزها دادند تا علی الظاهر با هم رقابت کنند این جای شرم است در حالی که ما در رقابت آزاد خواهان این هستیم تا همه واحدهای نانوایی استان آرد آزاد داشته باشند و آن زمان دم از رقابت بزنند.

علیزاده با بیان اینکه مسئولین استانی و کشور به فکر نانوایی های یارانه ای بگیر باشند و پاسخگو باشند، گفت: برای فعالیت نانوایی های یارانه ای بگیر محدودیتهایی اعمال شده که نباید از آن فراتر روند در حالی که نرخ فروش نان در خبازی های آزاد پز توافقی است و این به معنای ورشکستگی جدی واحدهای یارانه ای بگیر است.

دست ما را برای افزایش دستمزد کارگر بسته اند

احمدی صاحب یکی از نانوایی های قدیمی سطح شهر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: در شرایطی که مدتها است قیمت نان یارانه ای بگیر تغییری نکرده چطور می توان انتظار داشت که ما دستمزد کارگران را افزایش دهیم.

وی افزود: در این مدتی که نانوایی ها آزاد پز و یارانه ای بگیر شدند ما اوضاع خوبی نداریم چون که عده ای از مردم حاضر ند برای تهیه نان با کیفیت تر که آرد مرغوب تری دارند پول بیشتری بپردازند در حالی که ما از پس پرداخت هزینه های آب و برق خود برنمی آییم چه برسد به هزینه دستمزد کارگران.

منوط کردن افزایش دستمزد کارگران به افزایش قیمت نان درست نیست

محمد یکی از کارگران خبازی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد با انتقاد از عدم افزایش سطح دستمزدهای کارگران نانوایی ها، گفت: اینکه افزایش حقوق ما را منوط به افزایش قیمت نان کنند اصلا درست نیست.

وی افزود: نان یکی از کالاهای اساسی سفره همه مردم است و ما اصلا راضی نیستیم که برای افزایش دستمزد ما روز به روز سفره های مردم کوچکتر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، دود این بی تدبیری ها در وهله نخست به چشم قشر آسیب پذیر و کم در امد جامعه خواهد رفت که بیش از دیگران مشتری پر و پا قرص نانوایی های یارانه ای بگیر هستند زیرا این نانوایی ها در پی مدیریت هزینه ها مجبورند از کیفیت بکاهند و نان هایی را عرضه کنند که باب میل مردم نیست و شاید از نظر سلامتی نیز مشکل زا باشد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد