شهردار جدید تهران کیست/ یک مدیر میانی با سابقه خروج از حاکمیت!

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 304424|16:41 - 1397/02/23
نسخه چاپی
شهردار جدید تهران کیست/ یک مدیر میانی با سابقه خروج از حاکمیت!
تا پیش از مطرح شدن نام محمدعلی افشانی به عنوان گزینه شهرداری، هیچ وقت چهره مطرح و شناخته‌شده‌ای در میان سیاستمداران ایرانی نبوده است.

به گزارشامروله، صبح امروز محمد علی افشانی با ۱۹ رای شهردار تهران شد.

تا پیش از مطرح شدن نام محمدعلی افشانی به عنوان گزینه شهرداری، هیچ وقت چهره مطرح و شناخته‌شده‌ای در میان سیاستمداران ایرانی نبوده است. او متولد ۱۳۳۸در دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

اطلاعات موجود در صفحه ویکی‌پدیای او از چند خط تجاور نمی‌کند که همین چند خط هم در چند هفته اخیر به پروفایل او اضافه شده است. تا پیش از سال ۱۳۹۴، به سختی می‌توان خبری یا مطلبی درباره او پیدا کرد. هیچ اطلاعات روشنی از سوابق او پیش از سال ۸۰ وجود ندارد و از مواضع سیاسی و سوابق او در دو دهه نخست جمهوری اسلامی، اطلاعاتی در دسترس نیست.

افشانی از پارسال معاون عمرانی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها است. او در دولت یازدهم، دو سال استاندار فارس بود. پیش‌ از آن طی سال‌های ۸۰ تا ۸۴، رییس سازمان نوسازی مدارس و معاون وزیر آموزش و پرورش بود. و پیش‌تر در معاونت عمرانی استانداری خوزستان مسئولیت داشته است.

افشانی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی عمران از دانشگاه شیراز است. او در سال ۷۹ در اولین دوره کارشناسی ارشد مدیریت MBA در دانشگاه شریف ثبت نام کرد و در سال ۸۲ مدرک گرفت.

افشانی از سال ۱۳۸۷ به عضویت شورای مرکزی ۵۵ نفره حزب اعتماد ملی در آمد. اما پیش از آن کمتر نام او، به عنوان چهره‌ای سیاسی مطرح بوده است.

بزرگ‌ترین نکته در کارنامه سیاسی افشانی، استعفای نمادین گروهی از مدیران دولت هفتم، در حمایت از نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس پرحاشیه ششم بود. امضا ها و استعفاهایی که مدیران آن به عنوان خوارج از حاکمیت معروف شدند.

مخالفت مجمع نمایندگان استان فارس با انتخاب او به عنوان استاندار، به دلیل این دست از «تندروی» هایش  هم در کارنامه افشانی ثبت شده است.

او بعد از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، از دولت کنار گذاشته شد و شرکت «مهندسین مشاور بهسازان سرزمین پایا» را تاسیس کرد. زمینه فعالیت این شرکت ساخت‌وساز بود و مشارکت در پروژه‌های عمرانی بوده و است، با جست‌وجوی نام این شرکت اطلاعات زیادی از اسم و رسم و فعالیت‌های آن به دست نمی‌آید، اما در میان آگهی‌های مربوط این شرکت در روزنامه رسمی، نام مرتضی حاجی نیز به عنوان بازرس اصلی شرکت به چشم می‌خورد. 

حاجی یکی از چهره‌های نزدیک به محمد خاتمی در میان اصلاح‌طلبان است که در دوره شهرداری محمدعلی نجفی به سمت مدیرعامل موسسه همشهری انتخاب شد و هنوز این سمت را در اختیار دارد.

 با توجه به همکاری افشانی و حاجی در وزارت آموزش و پرورش و بعدا در شرکت خصوصی، می‌توان گفت که افشانی یکی از افراد نزدیک به حاجی  و خاتمی است که از حمایت سیاسی آنها برخوردار است.

عنوان برنامه افشانی برای شهرداری تهران " شهر زیست پذیر؛ شهروند مشارکت پذیر "  است، اما آن طور که از گفت‌وگوهای او برمی‌آید، مشخص نیست سیاست  او در قبال اداره تهران چگونه است. او در گفت‌وگو با روزنامه شرق، مواضعی کلی و دوپهلو درباره توسعه شهری دارد. او در پاسخ به سوالی که با اشاره به ساخت‌وساز تونل و بزرگراه و پل دو طبقه می‌گوید: "هر اقدامی، اگر بر اساس مطالعات و با رعایت اصول توسعه پایدار محیط‌زیستی باشد، می‌تواند مفید باشد."

چنانکه از صحبت‌های او برمی‌آید، افشانی یک مهندس عمران است و در بحث توسعه شهری، "ساخت‌وساز" در نگاه او غلبه دارد. او بدون اشاره به اینکه برنامه‌اش برای مهار کردن جریان افراطی ساخت‌وساز در تهران چیست، به این حرف کلی بسنده می‌کند که "اجازه نمی‌دهم سوداگران، شهر را مدیریت کنند."