چگونه از پس 2 امتحان الهی بربیایم!؟/ موفقیت با زبان روزه شیرین‌تر است

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 304508|11:27 - 1397/02/29
نسخه چاپی
چگونه از پس 2 امتحان الهی بربیایم!؟/ موفقیت با زبان روزه شیرین‌تر است
تقارن ماه مبارک رمضان با خردادماه شرایطی را برای دانش آموزان ایجاد کرده که باید همزمان از 2 امتحان سربلند بیرون بیایند؛ اما چگونه می‌توان به این مهم دست پیدا کرد؟

به گزارشامروله، 

مجله فارس پلاس؛ حمیدرضا تاجی:امتحانات پایان سال دانش آموزان کشورمان چند سالی است با ماه مبارک رمضان مصادف شده است. پیش از این 30 سال پیش بود که امتحانات خرداد در ماه رمضان برگزار می شد.

در سال 1366 دانش آموزان آن زمان یک هفته از امتحاناتشان را با زبان روزه برگزار کردند. اما سال 1364 وضعیتی مانند امسال داشت و اکثر امتحانات خردادماه با ماه مهمانی خدا متقارن شده بود.
حالا اکثر دانش آموزانی که سال 1364 با زبان روزه برگه های امتحانی خود را پر می کردند، پدر و مادرهایی هستند که فرزندانشان امسال وضعیت آن زمان آن‌ها را تجربه خواهند کرد.

* مدل مطالعه

فاصله 16 ساعتی اذان صبح(سحر) تا اذان مغرب(افطار) در کشورمان تکنیک‌هایی را می ‌طلبد تا دانش آموزان بتوانند به راحتی از پس این دو امتحان بر بیایند.
از آن جایی که نحوه مطالعه و امتحان دادن با زبان روزه به دغدغه دانش آموزان و اولیایشان تبدیل شده به سراغ یکی از کارشناسان آموزشی باسابقه رفتیم و از او در این باره راهنمایی خواستیم.
مجید قدرتی پور که در این سال‌ها مشاور بسیاری از دانش آموزان تهرانی بوده، معتقد است که نمی توان نسخه کلی و واحدی را برای مطالعه  همه دانش آموزان در ماه مبارک رمضان تجویز کرد و بسته به شرایط بیولوژیک هر دانش آموز می تواند نحوه مطالعه در این ماه عزیز متفاوت باشد.
او می گوید اگر دانش آموزی توانایی مطالعه در شب را دارد، پس از زمان افطار تا  اذان صبح(سحر) بهترین زمان برای مطالعه او می تواند باشد، به شرط این که در وعده افطار از خوردن غذاهای سنگین و چرب مانند کله پاچه و یا فست فود و ... خودداری کند.

این کارشناس آموزشی مدل دیگر مطالعه در ماه رمضان را این گونه تشریح می‌کند که دانش آموز پس از خوردن سحری مطالعه‌اش را آغاز کند و تا ظهر ادامه بدهد، ظهر با توجه به خستگی ناشی از روزه‌داری می‌تواند تا 2 الی 3 ساعت پیش از زمان افطار استراحت کند و 2 سه ساعت پایان روزه داری را نیز دوباره به مرور دروسش اختصاص دهد.

 

* تکنیک مطالعه

یکی دیگر از کارشناسان آموزشی درباره تکنیک‌های مطالعه در این ماه می‌گوید: برخی دانش‌آموزان عادت دارند که موقع درس خواندن راه بروند یا بلند بلند دروس را با خودشان تکرار کنند. این سبک مطالعه به ویژه در وضعیت روزه‌داری که انرژی فرد را دو برابر می‌گیرد اشتباه است و او را گرسنه و تشنه می‌کند، در این موقعیت مطالعه کردن با چشم در حالت نشسته توصیه می شود.

 

وی همچنین معقد است: کلاس فوق العاده، کلاس‌های غیردرسی، پارک رفتن، مهمانی رفتن و ... همه نیاز به رفت و آمد در هوای گرم خردادماهی دارد که انرژی را می‌گیرد و فرد را تشنه و گرسنه می‌کند. بهتر است این برنامه ها را موقتا تا پایان ماه مبارک و امتحانات تعطیل کرد.

* تغذیه
نکته دیگری که باید درباره امتحان دادن در ماه رمضان به آن توجه کرد، بحث تغذیه است. کارشناسان این علم به دانش آموزان توصیه می‌کنند که در وعده‌های خود حتما از مواد پروتئینی مانند گوشت استفاده کنند.

وعده‌ای که می خواهند پس از آن دانش‌آموزان مطالعه را آغاز کنند به هیچ وجه نباید سنگین و پرحجم باشد.

 

حدالمقدور از قندهای غیرطبیعی (نوشابه، زولبیا و بامیه و ...) پرهیز کنند و به جای آن از کشمش، خرما و مویز استفاده کنند.
مغزهای خوراکی(گردو، پسته، بادام و ...) در این زمان می‌تواند بسیار مفید باشد.
همچنین خودداری از چای و هندوانه در وعده سحر که ادرار آور هستند و جایگزین کردن تخمه شربتی و شربت خاک شیر و آبلیمو می‌تواند در کاهش تشنگی در زمان امتحانات کمک کند.

نکته پایانی آن که هرچند امتحان دادن و مطالعه با زبان روزه در خردادماه سختی‌های خودش را دارد اما موفقیتی که با این وضعیت بدست بیاید شیرین‌تر خواهد بود.