وقتی "تابوی طلاق" می شکند؛

سونامی جدایی زیر پوست شهر / مرگ هنجارها در بن بست زندگی

سرویس: اخبار استانکد خبر: 304536|11:18 - 1397/03/02
نسخه چاپی
سونامی جدایی زیر پوست شهر / مرگ هنجارها در بن بست زندگی
قرار گرفتن کرمانشاه در رتبه های اول طلاق حکایت دردناکی از ناپایداری زندگی های امروزی است که خیلی زود به بن بست می رسد.

به گزارشامروله، ، خانواده هم خانواده های قدیم، آن زمان هایی که ازدواج های سنتی و پایدار شکل می گرفت و دوام داشت، همان زمانی که جدایی برای زوجین یک تابو بود و حتی اگر ناراضی بودند به خاطر هنجارهای سفت و سخت جامعه قید جدایی را می زدند و سر سازگاری را پیش می گرفتند.

اما حالا تغییر سبک زندگی از سنت به مدرنیته روی خوشی برای زندگی های مشترک نداشته و زندگی های امروزی دوام چندانی ندارد و به بیدی مانند شده که با هر بادی می لرزد، طلاق قبح خود را از دست داده و زوجین با برخوردن به نخستین مشکلات در مسیر پر پیچ و خم زندگی مشترک به سرعت به جدایی متوسل می شوند.

شاید در نگاه اول طلاق را یک مقوله ناخوشایند فردی بدانیم، اما حقیقت تلخی است که این امر به ظاهر فردی علاوه بر آثار جبران ناپذیری که بر هر یک از دو طرف این رابطه دارد، تبعات اجتماعی بسیار زیادی را هم متوجه جامعه می کند تا آنجا که یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی به شمار می رود.

همین رفتار نسنجیده و فقدان مهارت های زندگی مشترک در جوانان باعث شده تا شاهد افزایش آمار طلاق باشیم که این امر به موضوعی نگران کننده تبدیل شده است و البته این افزایش از ناکارآمدی برنامه های حوزه خانواده و ازدواج حکایت دارد.

آخرین آمار منتشر شده در مورد طلاق نشان می دهد که در این میان زوج های کرمانشاهی رکورددار جدایی در کشور هستند و در سال گذشته هر روز 14 مورد طلاق در کرمانشاه ثبت شده که این آمار قابل تامل است.
هر روز 14 زندگی در کرمانشاه متلاشی می‌شود/ از هر سه ازدواج، یک طلاق!
مدیر کل ثبت احوال استان کرمانشاه گفت: در سال گذشته به ازای سه ازدواج یک طلاق در کرمانشاه به ثبت رسیده است.
*
علیرضا قبادی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، با تشریح آمار یکساله اظهار داشت: طی سال گذشته 17 هزار و پنج مورد ازدواج در کرمانشاه به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال 94 از کاهش 14.5 درصدی حکایت دارد.
وی افزود: بیشترین ازدواج ها در میان مردان در سنین 25 تا 29 سال و در میان زنان در 20 تا 25 سالگی انجام شده است.
قبادی با بیان اینکه در سال گذشته 5 هزار و 128 مورد طلاق به ثبت رسیده گفت: همچنین این آمار نسبت به سال 94 کمتر از یک درصد کاهش داشته است.
مدیر کل ثبت احوال استان کرمانشاه نسبت ازدواج به طلاق را 3.3 اعلام و عنوان کرد: به ازای هر سه ازدواج در سال قبل یک طلاق در کرمانشاه ثبت شده است.
قبادی بیشترین سن طلاق در میان مردان را 25 تا 34 سال و در بین زنان 25 تا 29 سال اعلام کرد.

60 درصد طلاق استان به شهر کرمانشاه مربوط می شود/ دوره های کوتاه نامزدی یکی از عوامل موثر در طلاق
یک کارشناس جامعه شناسی گفت: بیش از 60 درصد طلاق ها در استان در شهرستان کرمانشاه رخ می دهد.
دکتر علیرضا قاسمی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، درباره آمار بالای طلاق اظهار داشت: مساله طلاق در کرمانشاه سابقه40، 50 ساله دارد به گونه ای که در این سالها استان کرمانشاه همواره جز رتبه های اول و نزدیک به تهران و استانهای با آمار بالا بوده در نتیجه این امر یک پدیده جدیدی نیست اما از نظر چرایی آن قابل تامل و بررسی است.
وی با اشاره به اینکه طلاق یک پدیده چند وجهی است افزود: وقتی سخن از طلاق می شود نمی توان تنها یک عامل را ذکر کرد بلکه مجموعه ای از عوامل اعم از مساله کلان شهر بودن، بیکاری، مسائل اجتماعی، فرهنگی، روانی-اجتماعی در این قضیه دخالت دارد که از همین نظر مورد توجه گروه های علوم انسانی و مسئولان است.
دکتر قاسمی گفت: متاسفانه عواملی که مستقیما یا با واسطه نزدیک در طلاق تاثیر دارد در کرمانشاه پر رنگ است یکی از این عوامل مساله بیکاری است که استان ما در آن رتبه خوشایندی ندارد همچنین کرمانشاه جمعیت مهاجر زیاد و ترکیب خاصی دارد و از نظر فرهنگی نیز در حال گذار از سنتی به مدرن است.
وی افزود: پس از بررسی نتایج مطالعات انجام شده در باره طلاق در می یابیم طلاق به عنوان یک راه حل قانونی شناخته شود و قبح آن از بین رفته و دیگر یک امر نکوهیده نیست بلکه به چشم یک تشریفات قانونی هبه آن نگریسته می شود و افراد به راحتی به بهانه نداشتن تفاهم از جدا می شوند.
دکتر قاسمی گفت: تزلزل ارزشها و زندگی شهرنشینی موجب آزادی های فردی و فردگرایی می شود افزایش طلاق حاکی از افزایش آمار فردگرایی دارد. که بر همین مبنا با این آزادی ها از طلاق منع نمی شوند.
وی افزود: در زمین طلاق تفاوت سنی، تحصیلی، اختلاف طبقاتی و فرهنگی مساله می شود وقتی در جامعه ای طلاق زیاد است حاکی از این ست که ازدواج ها بر پایه معیارهای سنحیده ای انجام نشده و شناختها سطحی و کوتاه است در وقع افراد شرایط لازم برای زندگی مشترک را صرفا در بلوغ جسمی و سنی و نه  بلوغ روانی، عاطفی و اجتماعی که شامل اشنایی با مقررات و نقش پذیری ها است می بینند.
دکتر قاسمی گفت: افرد برای مساله ازدواج به خوبی اجتماعی نشده اند و به راحتی ایفای نقش را برهم می زنند همچنین یکی از دلایل طلاق مساله طلاق در بین خانواده های زوجین است وقتی طلاق در خانواده آن وجود داشته باشد موجب اشاعه طلاق می شود.
وی افزود: اگرچه ازدواج سنت پیغمبر و یکی از ارزشهای جامعه است اما بدون تهیه حداقلی ها نباید به آن تن داد از سوی دیگر  با وجود گسترش رسانه ها و اطلاعات می بینیم که این جوانان درشرایطی هستند که نمی توانند از نظر زندگی مشترک شرایط کاری خوبی داشته باشند، خانواده ها خرج آنان را می دهند و این علاوه بر اینکه از نظرروحی و روانی برای آنان سختی به همراه دارد موجبات دخالت خانواده ها را فراهم می کند که زمینه طلاق را ایجاد می کند.
دکتر قاسمی گفت: همچنین وجود مسائلی اقتصادی نیز زمینه ای برای طلاق فراهم می کند متاسفانه در حالی که ما علل و زمینه های طلاق را از بین نبرده ایم اصرار به ازدواج فرزندان خود داریم با یان آرزو که زندگی خوبی داشته باشند در حالی که برای زندگی طولانی مدت باید افراد از نظر اخلاقی و شخصیتی هم کفوباشند.
وی افزود: باید شناخت زوجین در حدی کامل باشد که بتوانند یک مسیر طولانی زندگی مشترک را باهم طی کنند صرف خوب بودن افراد و تائید توسط والدین کافی نیست بلکه از نظر فرهنگی، اجتماعی، مذهبی هم باید هم کفو باشند و حتی سبک و سلیقه های نزدیک بهمی داشته باشند بنابراین در زمینه اگاهی بخشی و نقش پذیری خیلی کار نشده و آن را مهم نمی دانیم.
دکتر قاسمی گفت: متاسفانه زوجینی که پیش از بچه دار شدن با هم مشکل دارند می گویند اگر بچه دار شوند مشکلشان حل می شود در حالی که جوانان باید برای ازدواج کسب آگاهی کنند و شرایط ان را داشته باشند در واقع ما  فقط به دنبال ازدواج صرف نظر از پیامدهای آن هستیم.
وی افزود: 60 درصد طلاقهای استان ما به شهرستان کرمانشاه مربوط می شود و سایر شهرستانهای این استان شرایط نسبتا بهتری دارند از جمله اسلام اباد، صحنه، هرسین و کنگاور در واقع اگر این شهر کرمانشاه را لحاظ کنیم بر اساس آمار نسبت طلاق به ازدواج بالای سه به یک است یعنی از هر سه ازدواج یکی به طلاق ختم می شود.
دکتر قاسمی با بیان اینکه این امر دلایل متعددی از جمله اقتصادی، فرهنگی، شهری دارد گفت: تشریفات قانونی طلاق که به راحتی تاکسی گرفتن است یعنی از نظر قانونی خیلی راحت و بدون محدودیتها و سخت گیریهای قانونی انجام می شود که در این میان طلاق توافقی نیز به بالا بردن آمار طلاق کمک کرده است قبلا یک فرایند طولانی برای طلاق طی می شد البته امروزه نیز مشاوره هایی در دادگاه صورت می گیرد اما باید این مشاروه ها در زمان ازدواج در مراکز رسمی و غیر رسمی انجام شود تا زمینه های بیشتری برای آگاهی بخشی به ازدواج انجام گیرد.
وی افزود: شاید یکی از دلایل افزایش طلاق در منطقه ما، کوتاه بودن دوران نامزدی است زیرا دوره  خواستگاری تا ازدواج یک ماه بیشتر طول نمی کشد.
دکتر قاسمی گفت: در مجموع مساله اقتصادی و بیکاری، مساله اعتیاد، نبود درآمد و مسکن، اختلاف سنی و تحصیلی، بل لحاظ اینکه جامعه ما در حال گذار از سنتی به مدرن است و نقش ریش سفیدان در آن کمتر شده همچنین آگاهی روز افزون زنان به حقوق خود در شرایطی که مردان معتقد به مرد سالاری هستند و این دو باور هنوز باهم سازگار نشده اند همگی در افزایش آمار طلاق موثر است.
وی افزود: داشتن استقلال مالی برای زنان سبب شده که حق و حقوقی نیز به دنبال اید مبنی بر اینکه پس از هشت ساعت کار بیرون، نمی توانند هشت ساعت در منزل کار کنند در واقع شرایط کلی تغییر کرده اما در پذیرش آن تعارض وجود دارد.
دکتر قاسمی تاخیر در ازدواج و فرزند آوری در سطح کلی کشور را یکی دیگر از معضلات مبتلا به دانست و گفت: می طلبد اصلاحات و امکانات بیشتری به ویژه برای قشر جوان اختصاص یابد که بخشی از ان از طریق حل مشکلات اقتصادی و بخشی آگاهی افزایی با به کارگیری مشاوران است.
وی افزود: باید با توجه به تغییرات سریع منطقه آگاهی های لازم برای اجتماعی کردن و بروز کردن افراد از نظر تغییر نقش ها افزایش یابد همچنین برنامه ریزان یک اشتراک فکری برای ممانعت از افزاش طلاق و به حداقل رسانیدن این امار بدست آورند و از نظر اقتصادی، شغلی، حقوقی و قانونی بهبودی هایی حاصل شود.