عنادی:

شرایط 12 گانه پمپئو، اوج نگاه رادیکالیستی نسبت به ایران است

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 304539|11:22 - 1397/03/02
نسخه چاپی
شرایط 12 گانه پمپئو، اوج نگاه رادیکالیستی نسبت به ایران است
یک تحلیل گر مسائل سیاسی با بیان اینکه شرایط 12 گانه پمپئو، اوج نگاه رادیکالیستی نسبت به ایران است، گفت: صاحبان شرکتهای اروپایی اعتمادی به اظهارات مقامات کشورهای خود ندارند.

به گزارشامروله،  دکتر مراد عنادی در گفت و گو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،اظهار داشت: واقعیت این است که اگر اروپا به این بحثی که  مطرح می کند مبنی بر اینکه برای حفظ برجام در تلاش است باید در عمل پایبندی خود را نشان دهد.
وی افزود: یکی از شاخص ها و تضمیناتی که می تواند تائید کند اروپا چه اندازه در حفط برجام و تعهداتی که پذیرفته جدی است حمایتها از حضور آن دسته از شرکتهایی بوده که در طول این دو سال و چند ماه برجام با ایران قرارداد بستند.
دکتری عنادی خاطر نشان کرد: با این حال علائمی که شرکتهای اروپایی از توتال گرفته تا ایرباس و شرکتهای نفتی و کشتیرانی از خود نشان می دهند این است که خیلی به پشتیبانی مقامات سیاسی اروپایی خود پشت گرم نیستند و پیشاپیش اعلام می کنند احتمال اینکه بتوانند همکاری خود را با ایران ادامه دهند ضعیف است.
وی افزود: این نشان می دهد خود صاحبان این شرکتهای اروپایی به اظهارات مقامات اروپایی اعتماد ندارد و علائمی که دریافت کردند بیشتر در سطح سیاستهای اعلامی و نه عملی است که توسط موگرینی، لودریان؛ وزیر خارجه فرانسه، مکرون و وزیر خارجه انگلیس مطرح می شود.
دکتر عنادی خاطر نشان کرد: هر روز در خبرها می شنویم که فلان شرکت خودرویی، نفتی یا همکاری های بانکی یا بیمه و .. بیانیه هایی کوتاه مبنی بر اینکه نمی توانیم در آینده به این وضعیت ادامه دهیم پس دورنمای قضیه تا زمانی که خود اتحادیه اروپا در عالی ترین سطح بخواهد حمایتهایی را ازاین شرکتها به عمل آورد ادامه دارد.
وی افزود: این علائمی که مخابره می شود دال بر این است این شرکتها به خاطر تهدیدهای آمریکا ادامه نمی دهند چون نگران آن هستند آمریکایی ها در چارچوب تحریمهای فرامرزی برای ادامه فعالیت این شرکتهای اروپایی با خود شرکتهای آمریکایی ایجاد اخلال و چالش کنند از این منظر ترجیح می دهند خودشان را گرفتار چنین چالشی نکنند.
دکتر عنادی همچنین درباره اظهارات پمپئو نیز گفت: اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا و شرایط 12 گانه ای که راجع به ایران مطرح کرد اوج نگاه رادیکالیستی مقامات ترامپ نسبت به جمهوری اسلامی ایران است که از ریگان و بوش پسر نیز تند تراست.
وی افزود: ترامپ دردام یک جانبه گرایی و چارچوب سیاستهایی افتاده  که اولین فردی که در جهان از آن استقبال می کند نتانیاهو است این گونه مواضع هرچند به شکل آن چه CNN گفته که توخالی است و مبنی بر واقع نباشد برنوع تعامل شرکتهای اروپایی تاثیر می گذارد و اگر مقامات اروپایی مواضع محکمی درباره زیاده خواهی آمریکا اتخا نکنند تبعا آنان هم مسیر را تشدید می کنند.