سحرخیزها کمتر افسرده می‌شوند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 304767|10:25 - 1397/03/28
نسخه چاپی
 سحرخیزها کمتر افسرده می‌شوند

به گزارشامروله، بررسی‌ها حاکی از آن است صبح زود از خواب بلند شدن یا بیدار بودن تا دیر وقت و نیز سخت از خواب بلند شدن عواملی هستند که ممکن است بر احتمال ابتلا به مشکلات سلامت روان از قبیل افسردگی تاثیر بگذارند.

اکنون گروهی از محققان آمریکایی به بررسی رابطه بین زمان از خواب بیدار شدن و خطر ابتلا به افسردگی پرداختند. به گفته محققان بین تمایل به زود از خواب بیدار شدن یا خوابیدن تا دیر وقت و خطر افسردگی رابطه وجود دارد.

در این مطالعه محققان به بررسی اطلاعات پزشکی ۳۲ هزار و ۴۷۰ زن که به طور میانگین ۵۵ ساله بودند، پرداختند. هیچ یک از این افراد در زمان شروع مطالعه به افسردگی مبتلا نبودند. همچنین فاکتورهای زیست محیطی از قبیل قرار گرفتن در معرض نور، برنامه کاری، چرخه خواب-بیداری و فاکتورهای دیگر همچون وزن، سطح فعالیت بدنی، ابتلا به بیماری مزمن و مدت زمان خواب در نظر گرفته شد.

به گفته محققان از میان شرکت کنندگان ۳۷ درصد سحرخیز بوده، ۱۰ درصد از جمله افرادی بودند که شب‌ها تا دیر وقت بیدار بوده و ۵۳ درصد بین این دو گروه قرار داشتند.

محققان مشاهده کردند افرادی که صبح‌ها دیر از خواب بلند می‌شوند کمتر به زندگی مشترک تن در می‌دهند. همچینن احتمال مصرف سیگار در این افراد بیشتر است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان همچنین با در نظر گرفتن فاکتورهای تعدیل کننده احتمالی اظهار داشتند: افراد سحرخیز ۱۲ تا ۲۷ درصد کمتر در معرض افسردگی هستند.