ناخن جویدن با منشأ اضطراب و انگشت مکیدن با علت‌ عاطفی

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 304768|10:26 - 1397/03/28
نسخه چاپی
 ناخن جویدن با منشأ اضطراب و انگشت مکیدن با علت‌ عاطفی

به گزارشامروله، «محمودرضا نوروزی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ناخن جویدن یک عادت عصبی و جزو اختلالات کودکان محسوب می‌شود، اظهار کرد: ناخن جویدن می‌تواند از کودکی تا دوران نوجوانی و بزرگسالی ادامه یابد. بر اساس آمارها، یک سوم کودکان دبستانی و نیمی از نوجوانان ناخن می‌جوند. هم‌چنین حدود یک چهارم نوجوانان ما دچار این عادت ناپسند هستند.

وی با اشاره به راهکارهای ترک این عادت، تصریح کرد: از کودک بخواهیم دهان و آرواره‌های خود را به آرامی فشار دهد و دهان خود را بسته نگه دارد و لبخند بزند و نفس عمیق بکشد.

نوروزی گفت: کودک باید دست‌هایش را شل و رها کند تا بتواند به‌صورت ناگهانی آن را منقبض و رها کند تا جلوی فشاری که می‌خواهد دست‌هایش را به سمت دهان ببرد، گرفته شود.

این روانشناس و مشاور خانواده افزود: کودک را از سیمای زشت ناخن جویدن مطلع کنیم. برای این کار از کودک بخواهیم دست‌هایش را با دست‌های کودکان دیگر مقایسه کند.

وی ادامه داد: کودک را از وضعیت ظاهری‌اش آگاه کنیم. از کودک بخواهیم جلوی آینه برود و ببیند در صورت ناخن جویدن چه شرایطی برای دست‌های او ایجاد می‌شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند انجام داد ایجاد مشغولیت ذهنی فرعی برای کودک است. برخی کودکان وقتی بیکار هستند از دستشان برای ناخن جویدن استفاده می‌کنند.

این روانشناس و مشاور خانواده افزود: برای این کار می‌توان اشیاء کوچک و قابل حمل مانند سنگ کوچک، توپ و خمیر بازی را در اختیار آن‌ها قرار داد.

وی در ادامه با بیان این‌که شاید یکی از علت‌های این عادت وجود اختلالات اضطرابی در کودک باشد، گفت: باید به یک روانشناس مراجعه کرد و مسائل اضطرابی کودک بررسی شود. رفتن به مدرسه و قرار گرفتن در موقعیت جدید و رخ دادن اتفاق‌های جدید در خانواده از جمله عواملی هستند که ممکن است موجب اضطراب در کودک شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد