معاون سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد؛

پزشکان عمومی محور توسعه نظام سلامت هستند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 305025|11:14 - 1397/04/20
نسخه چاپی
پزشکان عمومی محور توسعه نظام سلامت هستند
معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه از پزشکان عمومی به عنوان محور توسعه نظام سلامت کشور نام برد.

به گزارشامروله،  دکتر سعید نمکی معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در اولین نشست اقتصاد سلامت با موضوع «وضعیت و دورنمای طب عمومی در اقتصاد سلامت» گفت: پزشکان عمومی گران قدرترین نیروی انسانی در اقتصاد سلامت با اثربخشی بالا هستند.

وی با اشاره به چالش های حوزه سلامت کشور افزود: امروز چالش های بسیار هزینه خیزی در نظام سلامت داریم که اگر به آنها توجه نکنیم در آینده کل بودجه کشور هم پاسخگوی هزینه های سلامت نخواهد بود.

نمکی با تأکید بر این مسئله که وزارت بهداشت نمی تواند به تنهایی هزینه های سلامت را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: از نگاه بنده به عنوان کارشناس حوزه سلامت و برنامه و بودجه معتقدم که پزشکان عمومی کم هزینه ترین و در عین حال اثربخش ترین عنصر در مدیریت چالش های پیش روی نظام سلامت کشور هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت تصریح کرد: این طرح ۴ مقدمه داشت که متأسفانه در ابتدای اجرا به آن توجه نشد.

معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: پزشک خانواده، سیستم ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و راهنماهای بالینی به عنوان چهار مقدمه شروع طرح تحول سلامت تلقی می شدند که شرایط اجرا آنها فراهم نشد و این یکی از کاستی های ما بود که به آن ورود نکرده بودیم.

نمکی با عنوان این مطلب که همین کاستی ها باعث شد طرح تحول سلامت درمان محور شود، افزود: متأسفانه در بحث پیشگیری چندان موفق نبودیم.

وی با اشاره به این مطلب که نقش پزشک خانواده در طرح تحول سلامت مغفول مانده است، اظهار داشت: آنچه ما داشتیم پزشک خانواده نبود زیرا پزشک خانواده بدون نظام ارجاع معنی ندارد.

معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سال ۹۳، ۵ هزار میلیارد تومان برای پزشک خانواده اختصاص دادیم گفت: متأسفانه اثرات این بودجه را ندیدیم و در نتیجه مجبور شدیم ترمز آن را بکشیم.

به گفته نمکی بزرگترین خطای استراتژیک این است که ۴ سال منتظر شویم تا پزشک خانواده تربیت کنیم در حالی که با آموزش سه ماهه پزشکان عمومی می توانیم این مسیر را دنبال کنیم.

وی افزود: مامجبوریم از ظرفیت پزشک عمومی برای نظام سلامت خانواده استفاده کنیم. زیرا پزشکان عمومی محور توسعه نظام سلامت کشور هستند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد