وزارت «بهداشت» پاسخگو باشد؛

اقدام جنجالی دانشگاه علوم پزشکی / پرداخت حق «محرومیت از مطب» به کارکنان رشته‌های نامرتبط!

سرویس: اخبار استانکد خبر: 306078|11:06 - 1397/07/30
نسخه چاپی
اقدام جنجالی دانشگاه علوم پزشکی / پرداخت حق «محرومیت از مطب» به کارکنان رشته‌های نامرتبط!
پرداخت حق محرومیت از مطب در حالی که باید بر اساس قانون به کارکنان رشته‌های مرتبط با پزشکی پرداخت شود اما کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در رشته‌های کاملا نامرتبط هم از این حق استفاده می‌کنند.

به گزارشامروله، «حق محرومیت از مطب»؛ قاعدتا همانگونه که از نامش برمی‌آید باید به افرادی تعلق گیرد که ضمن داشتن تخصص و توانایی در راه‌اندازی مطب به دلیل اشتغال تمام وقت در یک نهادی از ایجاد مطب محروم مانده‌اند.

وقتی این موضوع را در کنار درآمدهای سرشاری قرار دهیم که یک پزشک و شاغلان سایر حرف مرتبط با پزشکی از راه ایجاد مطب، آزمایشگاه و... می‌توانند داشته باشند مبلغ خیلی زیادی نخواهد شد.

اما این موضوع را در نظر بگیرید فردی که هیچ تخصصی در زمینه پزشکی ندارد که در حالت عادی و بدون اشتغال تمام وقت در نهادی بتوانند مطب تاسیس کند هم مشمول حق محرومیت از مطب شود!

چیز عجیبی نیست این موضوع کاملا صحت دارد و اعضای هیئت علمی سایر رشته‌ها دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم مشمول این حق می‌شوند!

به طور مثال فردی که در رشته‌های غیر از پزشکی و بر فرض مثال در گروه معارف هم تدریس کند می‌تواند حق محرومیت از مطب را دریافت کند.

ا

 

حق محرومیت از مطب، جاذبه‌ای برای جذب هیئت علمی است

دکتر محمودرضا مرادی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار مرصاد گفت: مصوبه هیئت امنا دارد و سالها پیش تصویب شده و به اعضای هیئت علمی که مطب ندارند و به صورت تمام وقت جغرافیایی کار می کنند تعلق می گیرد.

وی افزود: مصوباتی از قبل بوده برای اینکه جاذبه ای برای این افرادباشد در خصوص اینکه جذب هیئت علمی دانشگاه شوند و بتوانند به صورت تمام وقت و در مسائل تحقیقاتی و آموزشی فعال باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پاسخ به اینکه آیا این موضوع فقط در کرمانشاه اجرا می‌شود یا در کل کشور نیز گفت: این قانون کلی است و مختص به کرمانشاه نیست.

مرادی با بیان اینکه تعداد زیادی از این افراد حتی می‌توانند در بیرون از دانشگاه آزمایشگاه‌ها دایر کنند، در خصوص اینکه سایر رشته‌های غیر پزشکی و وابسته به پزشکی هم این حق را دریافت می‌کنند نیز گفت: بله برخی از موارد هم اینگونه است.

ا

 

قانون چه می‌گوید؟

قانون حق محرومیت از مطب در موادی تصریح کرده است:

ماده 1. اجازه داده می ‏شود به دارندگان مدرك دكترى در رشته‏ هاى گروه پزشكى (پزشكى، دندانپزشكى، دامپزشكى، داروسازى، علوم آزمايشگاهى) و پيراپزشكى و بهداشتى كه بطور رسمى برابر مقررات مربوط در وزارتخانه‏ها، مؤسسات دولتى، شركتهاى دولتى و شركتها و سازمانهائى كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر نام است و نهادهاى انقلاب اسلامى، شاغل مى‏باشند و مستقلا توان اشتغال در خارج از محيط ادارى را دارند در صورتيكه بطور تمام وقت در رشته‏هاى بهداشتى، درمانى، كشاورزى و يا محيط زيست. در خدمت بوده و به كار انتفاعى تخصصى (اعم از مطلب، داروخانه و آزمايشگاه و غيره) اشتغال نداشته باشند و 60 ساعت در ماه در غير ساعات ادارى مشغول خدمت باشند، (در قبال انجام وظايف و مأموريتهاى محوله در غيرساعات ادارى) با تشخيص بالاترين مقام اجرائى دستگاه مبلغى حداكثر معادل حقوق و فوق‏العاده شغل يا مزاياى شغل دريافتى، بعنوان حق محرويمت از مطب پرداخت شود. تبصره 1- مشمولين اين ماده منحصراً در صورتيكه بيش از 60 ساعت در خارج از ساعات ادارى به انجام وظايف محوله مشغول شوند، معادل كار اضافى مازاد بر 60 ساعت مذكور، طبق مقررات مربوط از فوق‏العاده اضافه كار ساعتى استفاده خواهند نمود. تبصره 2- شاغلين مشاغل مذكور در اين ماده مشمول قانون معافيت ماليات وجوهى كه تحت هر عنوان باستثناى حقوق و فوق‏العاده شغل به پزشكان، دندانپزشكان و دكترهاى داروساز و دامپزشكان پرداخت مى‏شود، مصوب22/8/1362 مجلس شوراى اسلامى نيز مى‏باشند.

ماده 2. دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي -درماني مجازند از خدمت تمام وقت (شبانه روزي كامل ) اعضاي هيأت علمي دانشكده هاي گروه پزشكي وشاغلان رشته هاي پيراپزشكي استفاده كنند و در ازاي آن حداكثر معادل 100 درصد حقوق و فوق العاده شغل آنان را به عنوان حق محروميت از مطب، داروخانه، آزمايشگاه يا انواع ديگر درآمدهاي خارج از دانشگاه بپردازند. تبصره : مشمولين اين ماده مجاز نمي باشند در خارج از دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي خدمات پزشكي و پيراپزشكي تخصصي انتفاعي خود را ارائه نمايند. 1 «1)اصلاحيه براساس مصوبه مورخ 12/10/1375 مجلس شوراي اسلامي. ماده «2» قبل از اصلاح : دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي مجازند كه از خدمت تمام وقت (شبانه روزي كامل )اعضاي هيأت علمي دانشكده هاي پزشكي، دندانپزشكي، بهداشت، داروسازي و شاغلين رشته هاي پيراپزشكي استفاده كنند و در ازاء آن مبالغي به عنوان حق محروميت از مطب، داروخانه، آزمايشگاه يا انواع ديگر درآمدهاي خارج از دانشگاهي بپردازند. وجوهي كه تحت اين عنوان پرداخت مي گردد، براي اعضاي هيأت علمي ماهانه بين شصت هزار تا دويست هزار ريال و براي پرستاران و ساير شاغلين رشته هاي پيراپزشكي ماهانه بين پانزده هزار ريال تا پنجاه هزار ريال خواهد بود. تبصره 1- ضوابط پرداختها و نحوه انجام خدمت تمام وقت (شبانه روزي كامل ) موضوع اين ماده طبق آئين نامه اي خواهد بود كه ظرف سه ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد. تبصره 2- مشمولين اين ماده مجاز نمي باشند در خارج از دانشگاه ها و دانشكده هاي علوم پزشكي، خدما ت پزشكي و پيراپزشكي تخصص خود را ارائه نمايند

ماده 3. استفاده توام هر يك از مشمولين اين قانون از حق محروميت از مطب موضوع مواد 1 و 2 اين قانون ممنوع مى‏باشد.

ماده 4. از تاريخ اجراى اين قانون، قانون جازه پرداخت حق محروميت از مطب به دامپزشكان وزارت كشاورزى مصوب 29/8/1363 و لايحه قانونى راجع به استفاده از خدمات تمام وقت استادان دانشكده‏هاى پزشكى و دندانپزشكى و شاغلان رشته‏هاى وابسته مصوب 25/4/1359 شوراى انقلاب اسلامى ايران و ساير قوانين و مقررات مربوط به پرداخت حق محروميت از مطب ملغى است.
قانون فوق مشتمل بر چهار ماده و چهار تبصره در جلسه علنى روز يكشنبه بيست و دوم آذرماه يكهزار و سيصد و شصت و شش مجلس شوراى اسلامى تصويب و در تاريخ 26/9/1366 به تاييد شوراى نگهبان رسيده است.

به گزارش مرصاد، آنچه قانون می‌گوید این حق شامل آنهایی می‌شود که علی‌رغم توانایی و تخصص ایجاد مطب از آن محرومند نه آنهایی که هیچ تخصص و توانایی در این زمینه ندارند و لذا وزارت بهداشت باید در این مورد پاسخگو باشد این حق بر چه اساسی به این افراد اختصاص یافته است.