گزارش

ماجرای زیرخاکی‌های جنجالی /ردپای منافع شخصی در قضیه سیب‌زمینی‌های سرطان‌زا

سرویس: اخبار استانکد خبر: 306173|12:02 - 1397/08/12
نسخه چاپی
ماجرای زیرخاکی‌های جنجالی /ردپای منافع شخصی در قضیه سیب‌زمینی‌های سرطان‌زا
مسئولان از ردپای منافع شخصی در ماجرای سیب‌زمینی‌های سرطان‌زا می‌گویند که موجی از نگرانی را بین مردم به راه انداخته است.

به گزارشامروله، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، ماجرای سرطان‌زا بودن سیب‌زمینی‌های کشت شده در استان کرمانشاه علاوه بر ایجاد موجی از نگرانی در بین مردم قطعا موجب وارد آمدن خسارات مالی به کشاورزانی می‌شود که با هزار امید در حال برداشت محصولشان هستند.

 

استفاده از نیترات در کشت محصولات کشاورزی یک موضوع عادی است که البته باید حد استاندارد آن هم رعایت شود تا سلامت مصرف‌کنندگان به مخاطره نیفتند؛ برخی از کشاورزان برای بهره‌وری بیشتر محصولات خود به استفاده بی‌رویه از این ماده سرطان‌زا روی می‌آورند.

 

زمین‌های کشاورزی کرمانشاه به دلیل حاصلخیز بودن و آب کافی همواره مورد توجه کشاورزان سایر استانها بوده و طی سال‌های اخیر ماجرای واگذاری زمین‌های کشاورزی به کشاورزان غیربومی افزایش پیدا کرده است؛ تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد، اما مشکل اصلی اینجاست که رییس سازمان جهادکشاورزی استان اعلام کرد که 2 درصد زمین‌های کشاورزی استان در اختیار غیربومی‌هاست و آنها در خصوص استفاده از سموم ،ر استانداردها را چندان رعایت نمی‌کنند.

 

سیب‌زمینی کرمانشاه بهترین نوع در ایران است

 

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار مرصاد گفت: سیب زمینی کاشت شده در کرمانشاه بهترین نوع سیب زمینی در ایران است.

 

وی تصریح کرد: احتمال اینکه ردپای منافع شخصی برخی افراد در مطرح کردن سرطان‌زا بودن سیب‌زمینی‌های کرمانشاه وجود دارد که طی روزهای آینده این موضوع را بیان می‌کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه در خصوص نظارت‌های این سازمان بر کشت محصولات در استان نیز گفت: ما به صورت مستمر از محصولات کشاورزی نمونه گیری می‌کنیم و نظارت داریم.

شهبازی با رد شایعه سرطان‌زا بودن سیب‌زمینی‌های تولیدی در استان اظهار داشت: تا به حال هرچه نمونه گیری کردیم همه در حد مجاز بوده و سیب زمینی کرمانشاه بهترین سیب‌‌زمینی ایران است.

ا

 

برخی کشاورزان غیربومی حد مجاز استفاده سموم را رعایت نمی‌کنند

حالا اگر این توضیحات رئیس سازمان جهادکشاورزی را در کنار اظهارات قبلی‌اش قرار دهیم کمی ماجرای این زیرخاکی‌ها روشن‌تر می‌شود.

شهبازی چند روز پیش در گفتگو با خبرنگار مرصاد در مورد واگذاری زمین‌های کشاورزی به کشاورزان غیربومی گفت: اجاره دادن زمین کشاورزی کاری آزاد است و مالکیت آن با فرد است که نسبت به کشت یا اجاره یا شراکتی کار کردن اقدام کند در واقع قانون گذار در این زمینه منعی ایجاد نکرده است.

وی افزود: اگرچه عموما کشاورزان استان ما اصول علمی کشاورزی را رعایت می کنند و از سموم و کود شیمیایی به اندازه مجاز استفاده می کنند اما برخی از کشاورزان به ویژه کشاورزان با اراضی استیجاری، این گونه نیستند و درصدد استفاده حداکثری از زمین هستند بر همین مبنا توصیه می کنیم کشاورزان اراضی را به غیر بومی اجاره ندهند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: برخی از این کشاورزان با کشت غیر اصولی و استفاده غیرمجاز از کود و سموم کشاورزی درصدد فشار بیشتر به منابع آب و خاک هستند.

وی تصریح کرد: از ۹۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کمتر از ۲ درصد به نیروهای غیربومی واگذار شده است و نباید به کار گیری چند نفر کارگر غیر بومی به حساب شیوع این امر گذارده شود.

شهبازی بیان کرد: در مواردی هم برخی کشاورزان پیشرو در استانها یا مناطق دیگر هستند که سازمان جهاد کشاورزی توصیه می کند نسبت به اجاره اراضی کشاورزی در استان ما اقدام کنند تا به صورت عملی به کشاورزان ما کشت برخی محصولات را بیاموزند.

ا

 

واکنش علوم پزشکی به ماجرای سیب‌زمینی‌های سرطان‌زا

در پی انتشار گزارشی با عنوان "کشت سیب زمینی و پیاز در کرمانشاه توسط کشاورزان مهاجر" در بخش خبر صدا و سیمای مرکز کرمانشاه ذکر نکات ذیل در جهت تنویر افکار عمومی ضروری به نظر می رسد:

1.دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عنوان زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان همواره کوشیده است که در راستای تأمین سلامت جامعه به وظایف محوله خود بر اساس قوانین عمل نموده و در کنار همه تلاش ها برای دستیابی اقشار مختلف مردم به سلامت جسمی و روانی، همواره به ویژه در مواقع ضروری در خصوص عوامل تهدیدکننده سلامت به صورت شفاف به همگان اطلاع رسانی کند.

2.در این میان تامین امنیت غذایی مردم همواره از دغدغه های اصلی دانشگاه علوم پزشکی بوده و در این راستا در سنوات اخیر با اقدامات به موقع خود مانع ورود مواد غذایی ناسالم به سبد غذایی مردم شده که توقیف و پلمب بیش از ۴۷۰۰ تن برنج و بیش از ۱۱۷۰ تن گندم آلوده و غیر قابل مصرف انسانی از جمله موارد متعددی است که می توان به آنها اشاره کرد.

3. در خصوص پایش باقیمانده آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین و نیترات در محصولات کشاورزی لازم به ذکر است بر اساس بند (و) ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه و بند (ت) ماده 72 قانون برنامه توسعه ششم ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی ، مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی را مشخص کند.

این برنامه به عنوان یک برنامه عملیاتی ملی سلامت محور بر اساس قوانین و وظایف سازمانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی توسط معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور هر ساله به صورت مستمر انجام و نتایج آن جهت تحلیل و بررسی های تخصصی به سازمان غذا و دارو اعلام و متعاقب آن توسط این سازمان به دستگاه ها و نهادهای متولی جهت برنامه ریزی و تدوین استراتژی های لازم و آگاه نمودن ارگان های ذیربط از وضعیت باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی ( نیترات و فلزات سنگین ) در محصولات کشاورزی ارسال می‌شود تا در صدور دستورالعمل های مربوطه برای کاربرد صحیح سموم و کودها، رعایت زمان سم پاشی و انجام آموزش های لازم به کشاورزان مورد استفاده قرار گرفته و موارد قانونی در این زمینه اعمال شود .

ا

لازم به ذکر است برابر بخشنامه سازمان غذا و دارو نتایج آزمایشات با توجه به تخصصی بودن و ضرورت ارزیابی و مطالعه بیشتر توسط متخصصین امر در مراحل اولیه قابلیت انتشار عمومی ندارد اما بدیهی است، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه به دقت این موارد را پایش، تجزیه و تحلیل و جمع بندی نموده و در هر زمان که نیاز به اطلاع سانی عمومی در خصوص چگونگی مصرف محصولات کشاورزی باشد، نسبت به اجرای این مهم کوتاهی نخواهد کرد.

با انجام ۱۹۲۰ مورد نمونه برداری در سال جاری با مراجعه به میادین مرکزی و اصلی میوه و تره بار جهت بررسی و ارزیابی وضعیت باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی ( نیترات و فلزات سنگین ) در ۳۰ قلم محصول کشاورزی از جمله سیب زمینی و پیاز این سنجش به صورت پیوسته درحال انجام بوده و نتایج آن جهت برنامه ریزی لازم به طور مستمر به سازمان غذا و دارو منعکس می‌شود.

و اما در خصوص موارد ذکر شده در گزارش صدا و سیما ذکر نکات ذیل ضروری به نظر می رسد:

در تماس تلفنی خبرنگار محترم با حوزه معاونت غذا و دارو به وضعیت قابل قبول محصولات استان در خصوص باقیمانده نیترات اشاره شده است که متاسفانه این بخش از مطالب در گزارش حذف شده است.

با توجه به آنچه در گزارش مشهود است، نتایج آزمایشات سازمان جهاد کشاورزی در خصوص این محصولات، بیانگر انطباق با استانداردهای مربوطه است، اما خبرنگار محترم با نادیده گرفتن آزمایشات یک مرجع قانونی، گزارش خود را بر مبنای اظهارات افرادی مجهول و فاقد وجاهت قانونی بنیان نهاده است.

لذا ارائه هرگونه سندی در خصوص اعلام نتایج آزمایشات برنامه پایش باقیمانده آفت کش ها ، فلزات سنگین و نیترات در محصولات کشاورزی که در گزارش صدا و سیما به آن اشاره شده به غیر از دستگاه های متولی برنامه فوق الذکر مورد تائید نیست.

به گزارش مرصاد، با این تفاسیر مسئولان باید ماجرای کشت سیب‌زمینی‌های سرطان‌زا در زمین‌های واگذار شده به غیربومی‌ها را باید جدی‌تر پیگیری کرده و در این موضوع که به سلامت مردم برمی‌گردد با احدی مماشات نکنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد