عضو شورای ملی زعفران :

شهرستان صحنه از جمله با استعداد ترین محل برای کشت زعفران است

سرویس: شهرستانکد خبر: 306352|19:21 - 1397/09/04
نسخه چاپی
شهرستان صحنه از جمله با استعداد ترین محل برای کشت زعفران است
پایگاه خبری امروله : عضو شورای ملی زعفران گفت:شهرستان صحنه، دشت ماهیدشت و سنجانی با استعداد ترین جاهای استان کرمانشاه برای کشت زعفران است.

به گزارشامروله،  علی حسینی در همایش آموزش و ترویج کشت زعفران که در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، افزود: ایران فقط به ۵۰ کشور از ۱۸۰ کشور زعفران صادر می کند و این وظیفه دولت و بخش خصوصی است که با هم افزایی با یکدیگر بازار بیشتری برای زعفران ایران پیدا کنند.

 


او اضافه کرد: نیاز اکنون جهان ۴۳۰ تن زعفران است و کشورمان هم همین میزان تولید می کند، اگر دسترسی به بازار جدید بوجود بیاید کشورمان پتانسیل تولید چند برابر نیاز بازار جهانی را نیز دارد.

 


حسینی در ادامه با بیان اینکه استان های خراسان رضوی و جنوبی به تنهایی می توانند نیاز جهانی زعفران را به راحتی تامین کنند، افزود: در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی و کم آبی در کشور در ۲۰ استان کار کشت زعفران شروع شده است.

 


عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه کشت گیاه زعفران را متناسب با کم آبی دانست و افزود: به همین دلیل کشت زعفران در خراسان ماندگار و توسعه یافته است.

 


حسنی ، همچنین بر مدیریت صحیح مقدار کشت، مدیریت کیفیت تولید، بسته بندی و مدیریت رقابت در بازار جهانی از سوی مسئولان ذی ربط صنعت زعفران را مورد تاکید قرار داد.


او در پایان افزایش قیمت زعفران کشور در بازار جهانی را به ضرر صنعت زعفران دانست و گفت: بالا رفتن قیمت زعفران در بازار جهانی موجب از دست رفتن بازار می شود و رقبای جهانی جای ایران را خواهند گرفت.

 

 

** کرمانشاه زادگاه گیاه زعفران در جهان شناخته شده است
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز با اشاره به خیل عظیمی از کشاورزان مشتاق کشت زعفران در این استان گفت: زادگاه و تاریخچه زعفران را در کوه های زاگرس به ویژه در کرمانشاه است و از این استان به جاهای دیگر جهان و کشور رفته است.


ناصر مرادی در ادامه اظهار داشت: ۹ سال است کشت زعفران دوباره در استان کرمانشاه شروع شده و در سال زراعی جدید پیش بینی می شود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی در سطح استان زیرکشت زعفران برود.


او با بیان اینکه کشت زعفران هفت سال طول می کشد، افزود: سال های اول و دوم کشت زعفران ثمردهی آن کم و در حد ۲ و سه کیلوگرم در هکتار است ولی از سال سوم به بعد در هر هکتار نزدیک به هفت کیلوگرم زعفران تولید می شود.


وی شهرستان صحنه، دشت ماهیدشت و سنجانی را با استعداد ترین جاهای استان برای کشت زعفران نام برد.

 


مردادی، کشاورزان زعفران کار استان کرمانشاه را حدود ۲۰۰ نفر عنوان کرد و بیان داشت: زعفران در جاهایی قابل کشت است که هزار و ۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته باشند بنابراین مناطق گرمسیری استان پتانسیل کشت زعفران را ندارند.