مرصاد گزارش می‌دهد؛

مظلوم‌نمایی سلبریتی‌ها در توجیه بلوکه‌ کمک‌‌های زلزله‌زدگان

سرویس: اخبار استانکد خبر: 306437|13:41 - 1397/09/22
نسخه چاپی
مظلوم‌نمایی سلبریتی‌ها در توجیه بلوکه‌ کمک‌‌های زلزله‌زدگان
سلبریتی‌ها و سلفی‌بگیرهای زلزله‌ حالا بعد از یکسال با وجود اینکه کاری برای زلزله‌زدگان انجام نداده‌اند به مظلوم‌نمایی و توجیه بلوکه‌ کمک‌‌های جمع‌آوری شده روی آورده‌اند.

به گزارشامروله، ،بعد از یکسال از زلزله ویرانگر 21 آبان‌ماه 96 هنوز تعداد زیادی از مردم در چادر و کانکس زندگی می‌کنند و این روزهای سرد را در انتظار سرپناهی ایمن و گرم برای در امان مانده از سرمای استخوان‌سوز زمستان هستند.

حالا تصورش را بکنید که با این وضعیت اسف‌بار مردم زلزله‌زده، برخی از این سلبریتی‌نماها هنوز هم پول‌هایی که به بهانه کمک به زلزله‌زدگان جمع کرده‌اند را هزینه نکرده و در این مدت تنها به سود حساب‌های بانکی‌‌شان با این پول بسنده کرده‌اند.

بعد از اعتراضات مردم ایران به سرنوشت نامعلوم این کمک‌ها برای بازگشت این پول‌ها به زلزله‌زدگان، قوه قضاییه بعد از حدود یکسال به موضوع ورود کرد و به بررسی هزینه‌کرد این کمک‌های نقدی پرداخت که بر اساس آخرین آمار حدود 30 میلیارد تومان بود و توسط آنهایی جمع شده که بعد از زلزله برای دریافت پول شماره حساب اعلام کردند.

تیرماه امسال بود که صادقی، دادستان کرمانشاه از رسیدگی به پرونده۱۰سلبریتی که در زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند در دادسرای سرپل ذهاب خبر داد.

وی افزود: مطابق ماده۲۴آئین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، مسئولیت جذب، هدایت و توزیع امکانات و کمک های غیردولتی داخلی و خارجی اعم از منقول و غیر منقول و وجوه نقدی به عهده جمعیت هلال احمر است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه بیان داشت: در این راستا هرگونه دخل و تصرف، استفاده و تصاحب کمک های یاد شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است.

صادقی خاطر نشان کرد: در این خصوص در دادسرای سرپل ذهاب پرونده ای تشکیل شده که لیست اشخاص حقیقی که وجوه را دریافت کردند و هدایت آنها در حال بررسی است.

مدعی العموم کرمانشاه تعداد افراد شاخص در این زمینه را۱۰نفر معرفی کرد که شخصیت های کشوری نیز در بین آنها هستند.

ا

 

مظلوم‌نمایی زیباکلام و بلاتکلیفی دهکده ناامید

صادق زیباکلام یکی از همین سلبریتی‌هاست که با اعلام شماره حساب بانکی بر اساس آنچه خودش اذعان کرده برای کمک به زلزله‌زده‌ها 3 میلیارد تومان کمک جمع‌آوری کرده است و قرار بود یکی از روستاهای مناطق زلزله‌زده را با نام دهکده امید بسازد که هنوز خبری از آن نیست.

وی با وجود اینکه در یکسال اخیر برای این موضوع هیچ اقدامی نکرده و تمام پول را در حساب بانکی‌اش بلوکه کرده و سودش را در تمام این مدت کسب کرده، عصر سه‌شنبه (۲۰آذر) در جمع دانشجویان دانشگاه کردستان اظهار کرده است: مردم از سراسر کشور۳میلیارد تومان برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه به حساب من واریز کردند که در یک ماه اخیر توقیف شد و چندین بار به این دلیل شفاها و کتبا بازپرسی شدم.

زیباکلام با مظلوم‌نمایی عنوان کرده است: در آخرین روز بازپرسی و در آخرین جملاتم نوشتم که اگر این حساب بسته شود، یک گوسفند نذر حضرت ابوالفضل (ع) می‌کنم. از من پرسیده شد که علت نوشتن این مطلب چیست و اگر علاقه‌ای به ادامه پروژه ندارم، از طریق شبکه‌های اجتماعی به مردم اعلام کنم که قادر به انجام پروژه نیستم اما به چند دلیل نمی‌توانستم این کار را انجام دهم.

وی گفته است: دلیل اول، اشک دخترم و دومی علاقه‌ای بود که به کردها داشتم و اعتقاد به این مهم که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی انجام کاری به کردها سپرده شده و کسی از تهران برای آنها تصمیم نمی‌گیرد و نباید این فرصت را از آنها گرفت.

کسی نیست به وی بگوید شما که دلتان با اشک یک نفر به رحم آمده چطور در این همه مدت اشک و آه هزاران زلزله‌زده را ندیده گرفتید؛ شما که اوایل کار پشت سر هم در شبکه‌های مجازی مردم را به پُر کردن حسابتان ترغیب می‌کردید حالا چه شده که گوسفند نظر می‌کنید تا حسابتان را ببندند پس با مردم صادق باشید و بگویید با اعتماد آنها بازی کردید.

این اظهارات مظلوم‌نمایانه و مقصر جلوه دادن قوه قضاییه در حالی است که وی هیچ توضیحی نداده که چرا تا قبل از ورود دستگاه قضایی هیچ اقدامی انجام نداده و سود یکساله این 3 میلیارد تومان چقدر بوده و کجا هزینه شده است؟!

ا

 

ماندن پول در حساب سلبریتی‌ها هیچ توجیهی ندارد

چندی پیش نیز فرهاد تجری، نایب رئیس کمیسیون اصل۹۰مجلس شورای اسلامی در گفتگویی تصریح کرده بود: ماندن کمک‌های نقدی مردم در حساب سلبریتی‌ها هیچ‌توجیهی ندارد و نمی‌دانم که قرار است چه مشکلی را از مردم در آینده حل کند.

نماینده مردم سرپل‌ذهاب، گیلان‌غرب و قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی گفته بود: به رغم اینکه مرجع دریافت و جذب کمک‌های مردمی باید هلال احمر و نهادهای حمایتی چون کمیته امداد امام خمینی(ره) باشد، به دلیل ورود سلبریتی‌ها این نهادها نتوانستند پاسخگویی درخور و مناسبی را ارائه دهند.

وی اظهار داشته است: از چهره‌های شاخص هنرمند، ورزشکار و افراد شناخته شده که در فضای مجازی شماره حساب بانکی برای دریافت کمک نقدی اعلام کرده بودند، این انتظار می‌رود که حداقل در حد یک یادداشت درباره سرنوشت کمکی که چند میلیارد تومان بود، روشنگری کنند. حداقل باید مشخص شود این حجم از پول و سودهای انباشته شده بانکی ناشی از رسوب پول در حساب‌ها تا چه حد می‌تواند در راه بازسازی مناطق زلزله‌زده مفید باشد.

ا

 

پیگیری شورای تامین استان کرمانشاه در ماجرای سلبریتی‌ها

اخیرا هم حجت‌الاسلام حسینی‌کیا عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگویی از جلسات متعدد مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با شورای تامین استان برای نظارت بیشتر  بر عملکرد افراد مشهور صحبت کرده است.

وی اظهار کرده است: موضوع حسابرسی به عملکرد این افراد در زمینه ساخت و ساز و کمک رسانی به مردم زلزله زده همواره در جلسات مطرح می‌شود چرا که باید دستگاه‌های نظارتی با حساسیت بیشتری این موضوع را پیگیری کنند. این پیگیری‌ها باعث شده برخی از این افراد به دادگاه ها احضار شوند.

ظاهرا سلفی‌بگیرها و سلبریتی‌های پول جمع‌کن که هیچ خیری برای مردم زلزله‌زده‌ نداشته‌اند بعد از ورود قوه قضاییه و بستن حساب‌های نامبارکشان به تکاپو افتاده‌اند و می‌خواهند با انداختن توپ به زمین دستگاه قضا این بار روی بی‌اعتمادی مردم به این نهاد کار کنند، همانگونه قبلا در جمع‌آوری کمک، آنها را به نهادهای متولی همچون هلال احمر بی‌اعتماد کردند.