وزیر خارجه پاکستان:

پاکستان در روند صلح افغانستان صرفا نقش تسهیل کننده خواهد داشت

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 306754|11:13 - 1397/10/22
نسخه چاپی
پاکستان در روند صلح افغانستان صرفا نقش تسهیل کننده خواهد داشت
وزیر خارجه پاکستان ضمن حمایت اسلام آباد از روند صلح افغانستان گفت که نقش پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان صرفا نقش کمکی و تسهیل کننده خواهد بود.

به گزارشامروله، به نقل از روزنامه پاکستان، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان طی اظهاراتی در مورد تلاش های حزب حاکم «تحریک انصاف» برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور گفت که عربستان سعودی یک بسته حمایتی ۱۲ میلیارد دلاری به پاکستان اعطا کرد و امارات و چین به ترتیب وعده اعطای کمک ۳ میلیارد و ۲ میلیارد دلاری به پاکستان داده اند.

وی افزود: همچنین در این راستا «مهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی به همراه یک هیئت بلند پایه اقتصادی در تاریخ ۲۳ مارس سال جاری به پاکستان سفر می کند.

وزیر خارجه پاکستان همچنین گفت که در راستای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور و دریافت حمایت از کشورهای دوست، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در تاریخ ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) به قطر سفر می کند.

قریشی افزود که قطر قول مساعد برای  استخدام  تقریبا یک میلیون کارگر پاکستانی را داده است.

وی همچنین گفت که روابط اسلام آباد با پکن مستحکم شده است و در راستای حل معضل بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی در کشور به دنبال ایجاد شرایط برای سرمایه گذاری کشورهای خارجی در پاکستان هستیم.

وزیر خارجه پاکستان همچنین در مورد دریافت وام از صندوق بین المللی پول، گف که این نهاد شروطی را برای پاکستان تعیین کرده است که در صورت پذیرش از سوی اسلام آباد، مردم پاکستان دچار مشکل خواهند شد.

قریشی همچنین گفت که بعد از روی کار آمدن حزب انصاف، ۴ درصد از حجم واردات این کشور کاهش و ۱۱ درصد به حجم صادرات این کشور اضافه شده است.

وزیر خارجه پاکستان همچنین گفت که اکثر سازمان ها و نهادهای بین المللی موضع پاکستان در قبال مسئله کشمیر را تایید می کنند.

وی همچنین در مورد پرونده «کلبوشن یادیو» جاسوس هندی که در خاک پاکستان دستگیر شد گفت که این پرونده در حال بررسی در دادگاه کیفری جهانی است و هنوز زود است که بخواهیم در مورد این مسئله اظهار نظر کنیم.

قریشی همچنین در مورد موضع پاکستان در قبال مذاکرات صلح افغانستان گفت که پاکستان خواهان برقراری صلح و امنیت در افغانستان است.  

وی افزود که برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان باید تمامی احزاب و گروه های مختلف در افغانستان دست به دست هم داده و در این راستا تلاش های لازم را انجام دهند.

وزیر خارجه پاکستان همچنین گفت که نقش پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان صرفا نقش کمک دهند و تسهیل کننده خواهد بود.

وی همچنین گفت که پاکستان از تمام کشورهای آسیای مرکزی درخواست کرده است تا در راستای مذاکرات صلح افغانستان نقش ایفا کنند اما بعضی از کشورها تمایلی به همکاری ندارند.

وی افزود که امروز به همت دولت جدید اسلام آباد رویکرد آمریکا نیز عوض شده و برای مذاکرات آماده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد