استاندار کرمانشاه:

باید بخش خصوصی را متمایل به ورود به ساخت آزادراه در کرمانشاه کنیم

سرویس: اخبار استانکد خبر: 307119|10:43 - 1397/11/28
نسخه چاپی
باید بخش خصوصی را متمایل به ورود به ساخت آزادراه در کرمانشاه کنیم
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه آزادراه‌ها از عوامل توسعه و تولید ثروت در استان هستند، گفت: باید شرایطی ایجاد کنیم که بخش خصوصی تمایل پیدا کند به موضوع ساخت آزادراه ها همدان - کرمانشاه و همچنین کرمانشاه - خسروی ورود کند.

به گزارشامروله،  به نقل از استانداری کرمانشاه، هوشنگبازونددر نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان با بیان اینکه استانی که به‌دنبال توسعه است باید شبکه حمل و نقل جاده‌ای مطمئنی داشته باشد، اظهار داشت: متاسفانه یک کیلومتر آزادراه در استان نداریم که البته اخیرا ساخت آزادراه بیستون-کرمانشاه- حمیل با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه آزادراه‌ها از عوامل توسعه و تولید ثروت در استان هستند، گفت: باید شرایطی ایجاد کنیم که بخش خصوصی تمایل پیدا کند به موضوع ساخت آزادراه ها ورود کند.

وی افزود: با وزیر راه و شهرسازی توافق کرده‌ایم که چنانچه سرمایه‌گذار بخش خصوصی پای کار بیاید و 50 درصد هزینه ساخت آزادراه همدان‌- کرمانشاه و همچنین کرمانشاه - خسروی را تامین کند، مابقی اعتبار آن را دولت تقبل خواهد کرد.

*احداث بندر خشک یک فرصت برای توسعه و پیشرفت کرمانشاه است

بازوندهمچنین به تصویب احداثبندرخشکغرب کشور در استان کرمانشاه اشاره و بیان کرد: این بندر خشک با سرمایه بخش خصوصی احداث می‌شود و لازمه آن نیز برخورداری از راه‌آهن و شبکه آزادراهی است که خوشبختانه شبکه ریلی استان افتتاح شده و باید هر چهزودترشبکه آزادراهی استان را نیز احداث کنیم تا انگیزه‌ای برای ورود بخش خصوصی به موضوع احداث بندر خشک شود.

استاندار کرمانشاه گفت: اگر این فرصت را از دست بدهیم، مطمئنا آیندگان ما را نقد خواهند کرد.

مسعود شریفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز طول آزادراه بیستون-کرمانشاه-حمیل را 141 کیلومتر اعلام کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز احداث این آزادراه یک هزار و 500 میلیارد تومان است که 70 درصد آن توسط سرمایه‌گذار و 30 درصد دیگر از اعتبارات دولتی تامین می شود.

این آزادراه هفته گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ‌زنی شد.

*تاکید بر تسریع در ساخت راه آهن کرمانشاه-اسلامآبادغرب

موضوع دیگر مطرح شده در این نشست احداث راه آهن کرمانشاه خسروی بود که مسعود فرامرزیان، مجری طرح راه آهن غرب کشور طول مسیر راه آهن کرمانشاه-خسروی را 263 کیلومتر اعلام کرد و گفت: این مسیر به 2 بخش تقسیم می شود که قطعه کرمانشاه تا اسلامآبادغربدر اولویت است.

وی پیشرفت راه آهن کرمانشاه- اسلامآبادغربرا 52 درصد اعلام کرد و گفت: 13 کیلومتر از این مسیر آماده ریل‌گذاری است.

فرامرزیان ادامه داد: اکنون کار در مرحله‌ای است که نیازمند تامین نقدینگی برای خرید ریل، تراورس و... است و چنانچه نقدینگی مورد نیاز تامین شود، کار با سرعت بهتری پیش خواهد رفت.

استاندار کرمانشاه نیز در خصوص راه‌آهن غرب کشور، گفت: این پروژه باید پیمانکاری قوی داشته باشد و پروژه‌ای نیست که پیمانکار عادی بتواند آن را انجام دهد.

وی افزود: طبق اعلاممسؤولانکشوری، پیمانکار این پروژه تنها به اندازه‌ای که پول می‌گیرد کار می‌کند که این روند پذیرفتنی نیست.

بازوندبا اشاره به تصویب یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن غرب کشور در سفر سال گذشته هیأت دولت به استان، گفت: این آمادگی وجود دارد کههرچقدردر پروژه کار شود، اعتبار آن به صورت اسناد خزانه داده شود.

*توسعه آبزی‌پروری در منابع آبی کرمانشاه

توسعه آبزی‌پروری در منابع آبی و سدهای استان دیگر دستور کار نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان بود.

استاندار کرمانشاه خواستار ایجاد اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاران در این حوزه شد و گفت: واگذاری پروژه‌های آبزی‌پروری در پشت دریاچه سدها به سرمایه‌گذاران باید طولانی مدت باشد تا سرمایه‌گذار تمایل به ورود به این بخش داشته باشد.

بهرام درویشی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه نیز از احصای منابع آبی قابل استفاده برای آبزی‌پروری خبر داد و گفت: در این رابطه با  سرمایه‌گذاران بخش خصوصی همکاری لازم را خواهیم داشت.

افضلی، مدیرکل شیلات استان کرمانشاه نیز تولیدات 11 ماهه آبزیان استان را 19 هزار و 125 تن اعلام کرد و گفت: این میزان 2 هزار تن بیشتر از سال گذشته است.