محمد جواد ظریف :

ایران مخالف صهیونیسم است/به حضور در سوریه ادامه می دهیم

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 307121|10:46 - 1397/11/28
نسخه چاپی
ایران مخالف صهیونیسم است/به حضور در سوریه ادامه می دهیم
محمد جواد ظریف در گفتگو با مجله اشپیگل در خصوص واکنش «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران در جریان کنفرانس ورشو اظهار داشت: اظهارات پنس مضحک و مسخره است و ایران مخالف صهیونیسم است.

به گزارشامروله،  «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در گفتگو با مجله آلمانی «اشپیگل» در خصوص واکنش «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران در جریان کنفرانس ورشو که این کشور را به دولت نازی تشبیه کرده بود اظهار داشت: اظهارات و مواضع معاون رئیس جمهوری آمریکا مضحک و مسخره است.

ظریف در ادامه توضیحات خود درباره مواضع ضد ایرانی معاون رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تلاش تهران برای ایجاد هولوکاست جدید گفت: سخنان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا خنده‌دار است، ایران همواره از یهودیان حمایت کرده است ما فقط مخالف صهیونیسم هستیم.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره قدرت نظامی و توسعه برنامه موشکی ایران خاطرنشان کرد: ما مجبور به دفاع از خود هستیم. منطقه (ما) مملو از تسلیحات است.

ظریف با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تنها در سال ۲۰۱۸  میلادی به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات خریده‌اند، افزود: ما بخشی از این هزینه را صرف می‌کنیم و تسلیحات ما صرفا دفاعی هستند.

ظریف در خصوص نگرانی اروپایی ها نسبت به برنامه های موشکی ایران به اشپیگل گفت: اگر اروپا در خصوص ساخت موشک از سوی ایران نگرانی و شکایت دارد پس باید به ما جنگنده بفروشد. ما تجربه جنگ ۸ ساله با عراق را داریم و نمی توانیم در منطقه ای به شدت مسلح بی دفاع باشیم. ایران در زمان جنگ با عراق چیزی برای دفاع از خود نداشت.

وزیر خارجه ایران در ادامه این گفتگو درباره حمایت تهران از حزب الله لبنان اظهار داشت: حزب الله لبنان در مقابل حملات اسرائیلی ها از خود دفاع می کند. اسرائیل برای بمباران اهداف خود در سوریه آزاد است وبه همین خاطر بارها حریم هوایی لبنان را نقض کرده است.

ظریف با بیان اینکه در این زمینه استانداردهای مختلفی وجود دارد، افزود: به طور مثال اسرائیل خود را تجهیز می‌کند تا بیش از ۳۰۰ حمله علیه سوری‌ها انجام دهد، اما هیچ کس به چنین چیزی اهمیت نمی دهد. این حملات، قوانین جهانی را نقض کرده و نقض آشکار تمامیت ارضی سوریه به شمار می آید.

اشپیگل نظر ظریف درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را پرسید که وی در پاسخ گفت: خروج آمریکا از سوریه به تنهایی کفایت نمی کند، تا زمانی که آمریکا در امور خاورمیانه مداخله می کند شاهد بروز هرج و مرج و تروریسم خواهیم بود. آمریکایی ها در افغانستان با طالبان درباره چگونگی کنترل منطقه پس از خروج نیروهای این کشور رایزنی و تبادل نظر می کنند، در حالی که آنها در مدت زمان حضور ۱۸ ساله خود در افغانستان درصدد نابودی طالبان بودند.

وزیر خارجه ایران درباره خروج ایران از سوریه به این مجله آلمانی گفت: تداوم حضور ایران در سوریه به منظور مبارزه با تکفیری ها و تروریست ها است و تا زمانی که این نیاز حس شود ایران به حضور خود ادامه خواهد داد. 

ظریف درباره پناهجویان سوری اظهار داشت: ما معتقدیم که پناهجویان سوری باید به کشورهای خود بازگردند و باید راهکاری برای امنیت کردها پیدا کرد. به همین دلیل نیاز به توافق میان سوریه و ترکیه کاملا محسوس است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به اینکه مردم سوریه باید برای آینده سیاسی کشور خود تصمیم گیری کنند، خاطرنشان کرد: اروپا در قبال اقدامات زمینی و هوایی سعودی‌ها در یمن سکوت کرده در حالی که سوریه را متهم به نقض حقوق بشر می کند.

وی در ادمه افزود: اروپا دید که نخست‌وزیر ربوده شده لبنان در حالی که اسلحه روی سرش بود، مجبور به استعفا شد. زمانی که یک روزنامه‌نگار کشته شد، دنیا به ناگاه از خواب بیدار شد. موضوع قتل «جمال خاشقجی»، جایگاه غرب، به عنوان وکیل حقوق‌بشر را بی‌اعتبار کرد. کشوری (سعودی) که دوست آمریکا باشد، مجاز است هرکاری بکند. آمریکا به اسرائیل و عربستان این باور را القا می کند که آنها بدون اینکه مجازات شوند می‌توانند دست به هر کاری بزنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد