فلاحت‌پیشه:

تعلل اروپا در اجرای اینستکس/انتظارمان با این سازوکار محقق نمی‌شود

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 307340|10:13 - 1397/12/26
نسخه چاپی
تعلل اروپا در اجرای اینستکس/انتظارمان با این سازوکار محقق نمی‌شود
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه هنوز بسیاری از کشورهای اروپایی برای پیوستن به اینستکس تعلل می‌کنند، گفت: اینستکس همه انتظارات ما را برآورده نمی‌کند.

به گزارشامروله، 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفتگو باخبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت اجرای «اینستکس»، اظهار داشت: بنده اخیراً دیدارهایی با نمایندگان چند کشور اروپایی داشتم و در این باره مطالبی مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از کشورهای اروپایی برای پیوستن به اینستکس تعلل می‌کنند، ادامه داد: صرفاً آلمان، فرانسه و انگلیس به دنبال اجرای سازوکار اینستکس هستند؛ هر چند که این کشورها هم همواره به ویژه در زمان مذاکرات هسته‌ای نشان دادند که مناسبات و ملاحظات خاصی با آمریکا دارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه کل مبادلات ما با اروپا نباید محدود به سه کشور مذکور شود، تصریح کرد: هر چند که آلمان، فرانسه و انگلیس قوی‌ترین کشورهای اروپایی هستند اما انتظار ما این است که سازوکار اینستکس شامل کل اتحادیه اروپا باشد نه تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس).

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه اینستکس سازوکاری تروئیکایی است، افزود: ۱۵ سال است که از اصل تروئیکا در مناسبات هسته‌ای ایران و غرب گذشته است و در شرایط فعلی همه کشورهای اروپایی باید به سازوکارهای غرب در روابط با ایران بپیوندند.

وی با اشاره به اینکه ایتالیا، اسپانیا و یونان از جمله کشورهایی هستند که در پیوستن به اینستکس تعلل زیادی می‌کنند، گفت: علی‌رغم اینکه اینستکس همه انتظارات ما را برآورده نمی‌کند، اما هر گامی که از سوی اروپایی‌ها در این راستا صورت گیرد، ضربه‌ای به تک جانبه‌گرایی‌های آمریکاست.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد