خواص خوردنی‌های عید نوروز از نگاه طب سنتی؛

سین‌های پرخاصیت

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 307349|13:37 - 1398/01/02
نسخه چاپی
سین‌های پرخاصیت
بخشی از نوروز برای خیلی از ما ایرانی‌ها در هفت‌سین سفره عید خلاصه می‌شود، این هفت‌سین با در نظر گرفتن اینکه هر کدام از سین‌های آن نمادهای متفاوتی در آداب و رسوم ایرانی‌ها بوده‌اند.

به گزارشامروله، در طب سنتی سین‌های خوراکی سفره هفت‌سین شامل سنجد، سماق، سمنو، سرکه، سیر و سیب علاوه بر نمادها و معانی که دارند، خواص دارویی جالبی هم دارند.

سنجد،مقویبرای معده و بدن

میوه خشک سنجدقابضاست. به همین جهت در درمان اسهال سودمند است. آرد میوه سنجد به علت داشتن مقدار زیادی قند، در درمان اسهال به کار می‌رود. آرد گوشت، پوستوهستهسنجدمقویمعده و بدن است. از همین رو می‌توان آرد تمام میوه آن را با کمی شیره انگور در شیر حل کرد. همچنین میوه سنجد سرشار از ویتامین‌هایAوBو کمی ویتامینKاست.

سماق، ضد گلودرد

رنگ میوه سماق قرمز و قهوه‌ای و طعم آنگساست. البته پس از رسیدن، طعم آن ترش می‌شود.‌در تمام قسمت‌های گیاهتاننبه مقدار فراوان وجود دارد و به همین علتقابضو پاک کننده معده است و از انواع اسهال حاد و مزمن و خونریزی معده جلوگیری می‌کند. البته میوه تازه و نرسیده سماق سمی است، اما از گرد میوه رسیده به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود. غرغره جوشانده سماق در درمان ورم گلو مؤثر است و همچنین روی محکم شدن لثه‌ها اثر می‌گذارد.

سمنو، غذای ضد پیری

عنصر اصلی سمنو، جوانه گندم است. جوانه گندم هم حاوی ویتامین‌هایBوE، پروتئین، مواد معدنی، فیبر و مواد مفید دیگر است. در گندمی که جوانه می‌زند، علاوه بر اینکه تمام این مواد به طور کامل حفظ می‌شود، بلکه جوانه زدن تغییرات شگفتآوریدر آن ایجاد می‌کند که در نتیجه، ویتامین‌ها و مواد حیاتی گندم به مقدار زیادی افزایش پیدا می‌کند. اسیدهاینوکلییکRNAوDNAکه به فراوانی در جوانه گندم وجود دارند در جلوگیری از پیری سلول‌ها بسیار موثرند. همچنین سلنیم و منیزیم موجود در جوانه گندم در جلوگیری از انواع سرطان و به خصوص فیبر موجود در آن در پیشگیری از بروز سرطانکولونمؤثر است.

سرکه، درمان کبودی دور چشم

سرکه فرآورده مفید انگور است که تحت اثر مخمری به دست می‌آید. سرکه نه تنها طعم مطبوعی به غذاها می‌دهد بلکه هضم بسیاری مواد غذایی از جمله گوشت را آسان می‌کند.

مالیدن سرکه به محل نیش زنبور، پشه و سایر حشرات مفید است و برای التیام زخم‌ها و تاول بی‌نتیجه نیست. همچنین مخلوط کمی سرکه و عسل می‌تواند کبودی دور چشم را برطرف کند. نسبت یک به سه سرکه و گلاب نیز محلول خوبی برای پوست می‌سازد.

سیر، پزشک طبیعی

علاوه بر آنکه سیر به صورت خام، پخته یا ترشی مصرف می‌شود، در طب و داروسازی نیز استفاده‌های زیادی دارد. سیر اثر ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، پایین آورنده فشارخون، چربی و کلسترول بد دارد. همچنین در معالجه اسهال، سردرد و سرگیجه مؤثر است. البته مالیدن سیر به پوست سر و خوردن سیر تازه، موی تازهمیرویاند و منگنز موجود در آن موجب می‌شود موهای سفید شده بریزند و موی سیاه به جای آن‌ها بروید. ماسک سیر رنده شده و عسل نوعی لایه بردار پوست و از بین برنده جوش و لک صورت است.

سیب، نماد سعادت و سلامتی

سیب یکی از خوراکی‌های خوشمزه و البته پرخاصیت سفره هفت‌سین است. خوردن یک عدد سیب در روز، بیماری‌ها را از بدن انسان دور می‌کند. این میوه با دفعاسیداوریک، درمان خوبی برای مبتلایان به روماتیسم، درد مفاصل و نقرس است. سیب ترشحات غدد، بخصوص بزاق و ترشحات معده را تقویت و به هضم غذا کمک می‌کند.

کسانی که از ناراحتی معده رنج می‌برند، برای هضم آسان‌تر می‌توان آن را بهصرورترنده و پخته درآورد. البتهتویهشده برای درمان یبوست و تنبلی روده و کبد سیب رسیده با پوست خورده شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد