۴دستاورد دریایی سال۹۷/ الحاق پیشرفته‌ترین زیردریایی در سایه تحریم

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 307350|13:38 - 1398/01/02
نسخه چاپی
۴دستاورد دریایی سال۹۷/ الحاق پیشرفته‌ترین زیردریایی در سایه تحریم
ناوشکن سهند، زیردریایی های فاتح و غدیر و سامانه رانش واترجت ملی از جمله دستاوردهای حوزه صنایع دریایی در سال ۹۷ است.

به گزارشامروله، حوزه دفاعی یکی از عرصه‌هایی است که از ابتدای انقلاب در شدیدترین تحریم‌های استکبار جهانی قرار داشته است و حتی توافقنامه‌هایی مانند برجام نیز شامل تحریم‌های این حوزه نشد، در سال ۹۷ حوزه دفاعی کشورمان یکی از درخشان‌ترین دوره‌های خود و شاید بتوان گفت سریع‌ترین روند رشد را نسبت به سایر حوزه‌ها تجربه کرد. حوزه دریایی یکی از عرصه‌های نمایش پیشرفت و اقتدار کشورمان در عرصه دفاع بود و رونمایی از ناوشکن سهند، زیردریایی‌های فاتح و غدیر نشان دهنده جهش خیره کننده صنعت دفاعی در سال ۹۷ است که برای یادآوری مجدد، این دستاوردهای عظیم را مرور می‌کنیم.

۱ - «سهند» ناوشکن ۲ هزار تُنی ایران

دهم آذر ماه سال ۹۷ با حضور امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و برخی دیگر از مقامات عالی رتبه کشورمان، ناوشکن سهند طی مراسمی به ناوگان جنوب نیروی دریایی راهبردی ارتش الحاق شد.

امیر دریادار تورج حسنی مقدم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگو باخبرنگار مهردرباره قابلیت و توانمندی‌های این شناور سطحی و پیشرفته ایرانی گفت: «در خصوص ناوشکن سهند و زیرسطحی فاتح باید گفت این تجهیزات کاملاً بومی هستند. ناوشکن سهند ورژن جدیدی از ناوشکن جماران در دریای جنوب و ناو دماوند در خزر است. سهند به عنوان یک ناوشکن اقیانوس پیام با توانمندی انجام مأموریت‌های سطحی، ضد زیرسطحی، ضد سطحی و ضد هوایی است و قدرت ماندگاری آن در دریا نسبت به نمونه‌های تولیدی در گذشته بسیار بیشتر است و می‌تواند فرماندهی تاکتیکی را در دریا برعهده بگیرد و دیگر شناورها را هدایت کند. این شناور از سرعت رانش بالایی برخوردار است و علاوه بر انجام مأموریت‌های اصلی می‌تواند مأموریت‌های فرعی را نیز با توجه به توان حمل بالگرد انجام دهد و البته قابلیت و توانمندی‌های بسیار بالایی نیز دارد.»

مأموریت

«گشت و شناسایی»، «حفاظت و حراست از آب‌های سرزمینی» و «حضور در آب‌های بین‌المللی جهت حراست از خطوط مواصلاتی»، از جمله مأموریت‌های تعریف شده برای ناوشکن سهند است.

قابلیت‌های ویژه

با توجه به تسلیحات و سامانه‌های حس‌گری که این ناوشکن دارد، قابلیت آفند و پدافند در هوا، سطح و زیر سطح را داراست. سامانه راداری بسیار قوی، سامانه مدیریت نبرد بسیار پیشرفته، سامانه «جنگال» بسیار به روز سهند و همچنین انواع موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا ناوشکن سهند، این قابلیت را به سهند داده که بتواند تا برای افق را مورد هدف قرار دهد.

از سوی دیگر سامانه «سونار» که بر روی ناوشکن سهند نصب شده، قابلیت رصد و پایش اطراف سطح زیر آب را به این ناوشکن می‌دهد و ناوشکن از این طریق می‌تواند هر نوع تحرک زیردریایی را مورد شناسایی و ردیابی قرار دهد.

نصب سیستم دفاع نقطه‌ای بومی «کمند» بر روی ناوشکن سهند برای نخستین بار، از جمله امتیازات این ناوشکن پیشرفته ایرانی است. این سیستم که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و تولید شده، با قابلیت اجرای ۴ هزار گلوله در دقیقه در حدود ۱۰ اینچ، به ناوشکن سهند این امکان را می‌دهد که ضدِ موشک کروزی که به سمت آن می‌آید به اجرای آتش بپردازد و هر موشک تهدیدکننده‌ای را منهدم کند.

ویژگی‌های ظاهری

طول ناوشکن سهند بین ۹۵ تا ۹۸ متر و بیشترین مقدار عرض بدنه آن نزدیک به ۱۲ متر است. ضمن اینکه سنگینی «سهند» نزدیک ۲ هزار تُن است.

سازه بسیار قوی و همچنین عرشه پروازی بزرگ سهند، این ناوشکن را قادر کرده که ۱۵۰ روز به همراه شناور پشتیبان در اقیانوس‌های دوردست و پرتلاطم دریانوردی کند. علاوه بر این، ناوشکن سهند قادر به طی مسافت ۱۵ هزار کیلومتر در مدت ۲۰ روز است.

«سهند» در قیاس با نمونه‌های پیشین

قابلیت تهاجمی و تدافعی ناوشکن سهند حدود ۲ برابر ناوشکن جماران است. این تفاوت را می‌توان در مقایسه پارامترهایی همچون «بروز رسانی پرتاب‌گرهای اژدر»، «بکارگیری انواع توپ‌های ضدهوایی و ضد سطحی»، «استقرار سامانه‌های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا و همچنین سامانه‌های الکترونیکی» دریافت.

سیستم «دفاع نقطه‌ای»، سیستم «سونار»، سامانه‌های «مخابرات» و «جنگال» و همچنین سیستم «رانش»، از جمله موضوعات ارتقا یافته ناوشکن سهند در قیاس با ناوشکن جماران است.

اصولاً دو نوع پروانه در ناوشکن‌ها استفاده می‌شود؛ یا «پروانه ثابت» که دور، به وسیله گیربُکس تغییر پیدا می‌کند یا «پروانه متغیر» که دور ثابت است و با تغییر زاویه پروانه، رانش به جلو، رانش به عقب و دور زدن انجام می‌شود. سیستم رانش CPP یا «پروانه متغیر» قابلیت مانور بالایی به ناوشکن سهند داده است.

تفاوت سازه اصلی و روسازه سهند با سازه و روسازه جماران نیز نشان‌دهنده جسارت و ابتکار متخصصان نیروی دریایی کشورمان است.

همچنین طراحی و تعبیه ۴ موتور پرقدرت در عقب و جلوی ناوشکن سهند، باعث شده که این ناوشکن در انجام انواع مأموریت‌های رزمی، از ناوشکن جماران پیشی بگیرد.

تولید ملی

بیش از ۷۰ درصد اجزا و اقلام ناوشکن سهند توسط صنایع وزارت دفاع و شرکت‌های داخلی دانش‌بنیان تولید شده است. به گفته امیر دریادار «امیر رستگاری» رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تنها بعضی از اقلام ناوشکن سهند خارجی است که البته تولید آن‌ها هم برای ما مقرون به صرفه نبود.

۲- زیردریایی فاتح

زیردریایی تمام ایرانی «فاتح» در روز ۲۸ بهمن به عنوان اولین زیردریایی کلاس متوسط ایران با حضور و فرمان رئیس‌جمهور به نیروی دریایی ارتش الحاق شد. زیردریایی فاتح که از صفر تا صد آن به صورت کاملاً بومی طراحی و ساخته شده، دارای قابلیت‌های غیرقابل تحلیلی برای بیگانگان خصوصاً نیروهای فرامنطقه‌ای حاضر در آب‌های منطقه است.

امیر حسنی مقدم در گفتگو باخبرنگار مهردرباره قابلیت‌های این زیر سطحی گفت: «در بحث زیرسطحی فاتح باید گفت این زیردریایی از نوع کلاس غدیر توانمندی بیشتری دارد و پیشرفته‌تر است و توان ماندگاری بیشتری زیر آب نسبت به انواعی دارد که در گذشته از خارج خریداری کردیم و یا در داخل تولید کرده بودیم. به لحاظ تعداد خدمه، تسلیحات و کنترل آتش، از توانمندی‌ها و قابلیت‌های به مراتب بهتر و پیشرفته‌تری برخوردار است و انشاالله در ورژن های بعدی که از این زیرسطحی تولید می‌شود، به سامانه AIP که می‌تواند بحث سکوت در زیر آب را بیشتر رعایت کند مجهز می‌شود. این زیردریایی در خفا می‌تواند بازدارندگی بسیار خوبی را در مقابل کشورهای هدف به وجود می‌آورد.»

این زیردریایی با بهره مندی از ۷۶ عنوان فناوری روز دنیا از سامانه‌های پیشرفته سوناری، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیر سطحی به سطح، هدایت اژدر، جنگ‌های الکترونیکی و مخابراتی، سامانه مخابراتی امن و یکپارچه و ده‌ها سامانه مدرن دیگر برخوردار است که به نوبه خود موجبات افزایش قدرت دفاعی و آفندی نیروی دریایی راهبردی ارتش را فراهم می‌کند.

زیردریایی فاتح با بیش از ۴۱۲ هزار قطعه و نتیجه تلاش ۴ میلیون و ۲۰۲ هزار نفر ساعت است. قابلیت نبرد با انواع زیردریایی‌های دشمن از جمله ویژگی‌های زیردریایی فاتح به شمار می‌رود. این زیردریایی به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در یک جنگ شبکه‌محور و ترکیبی حضور پیدا کند و به طور همزمان با شناورها و زیردریایی‌های دشمن وارد نبرد شود.

«فاتح» با توجه به حمل تمامی تسلیحات دریایی اعم از «مین»، «اژدر» و «موشک‌های زیرسطح» و با بهره‌گیری از اصل اختفا و غافلگیری در محیط ناهمگن زیر دریا، می‌تواند ضربات شوک‌آور و ویرانگری را بر پیکره ناوگان‌های مهاجم دریایی دشمن وارد کند.

زیردریایی فاتح با ۶۰۰ تُن وزن، علاوه بر قابلیت پرتاب اژدر، توانایی شلیک موشک‌های کروز ضد کشتی را نیز دارد. نقش اصلی این زیردریایی مقابله با یگان‌های شناور سطحی و زیر سطحی با استفاده از اژدر و موشک است.

این زیردریایی همچنین می‌تواند به صورت انفرادی و یا گروهی (به همراه سایر زیردریایی‌ها، یگان‌های شناور و تجهیزات ساحلی) عمل کند.

از دیگر مأموریت‌های حائز اهمیت زیردریایی فاتح در زمان صلح، عملیات تجسس و جمع آوری اطلاعات است. این زیردریایی همچنین دارای قابلیت ممتاز در اجرای عملیات چریکی بوده و قادر است در بنادر و نقاط محدود سواحل وارد شده و به انتقال نیروی مخصوص بپردازد.

زیردریایی تمام ایرانی فاتح برای اولین بار در رزمایش ولایت ۹۷ که در بهمن ماه سال ۹۷ برگزار شد، حاضر شد و به اجرای مأموریت پرداخت.

۳- زیردریایی غدیر

هشتم آذرماه ۹۷ در بندرعباس، دو زیردریایی کلاس غدیر با شماره‌های ۹۵۵ و ۹۴۲ ا حضور امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شدند.

زیردریایی غدیر شماره ۹۵۵ با قدرت حمل موشک‌های کروز زیرسطحی، دارای اثرات استراتژیک بسیار بالایی است. به گفته امیر دریادار امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، «این زیردریایی مجهز به موشک زیرسطح به سطح شده و قدرت تخریب و انهدام اژدر والفجری که در زیردریایی غدیر به کار گرفته شده، با ۶ موشک کروز سطح به سطح برابری می‌کند و می‌تواند یک شناور هزار تُنی را در کمتر از ۱۰ ثانیه به اعماق دریا ببرد».

کار طراحی و تولید زیردریایی غدیر ۹۵۵ ظرف ۱۸ ماه انجام شد و به گفته امیر دریادار رستگاری، بیش از ۹۰ درصد اجزا زیردریایی غدیر، تولید داخل است. زیردریایی غدیر ۹۵۵ به دلیل کوچک بودن، پایین بودن سطح نویز انتشاری و احتمال بسیار کم شناسایی شدن توسط دشمن قابلیت حضور در سواحل و بنادر دشمن و حضور در آبراه‌های کم عمق و کوچک را با قابلیت حمل تکاور و انواع تسلیحات مانند اژدر و مین دریایی دارد.

زیردریایی غدیر به خوبی می‌تواند در کف دریا بنشیند و با «سونار» فضای اطراف خود را شناسایی کند. سامانه مدیریت نبرد توسط سازمان صنایع دریایی بر روی این زیردریایی تعبیه شده که شناور با توجه به سرعت، سمت و مسیر آن در این سامانه شبیه سازی می‌شود و بهترین موقعیت زیردریایی را برای شلیک اژدر یا موشک نشان می‌دهد. همچنین زیردریایی غدیر که بدنه آن در صنایع فولاد آلیاژی کشور تولید شده، از سامانه جنگال بسیار پیشرفته‌ای نیز بهره می‌گیرد و تلسکوپی که در زیردریایی غدیر بکارگیری شده، جزو جدیدترین و پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌هایی است که در جهان استفاده شده است.

شلیک موشک از زیردریایی غدیر

در جریان مرحله نهایی رزمایش ولایت ۹۷ که در بهمن ماه سال ۹۷ برگزار شد، یک فروند زیردریایی سبک از کلاس غدیر اقدام به پرتاب موشک کروز ضدسطحی کرد.

امیر محمدحسن نامی مشاور عالی فرمانده کل ارتش می‌گوید: تعداد کشورهایی که قادر به شلیک موشک از زیر سطح هستند، در دنیا بسیار کم و انگشت‌شمار است و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با شلیک موشک از زیردریایی غدیر در جریان رزمایش ولایت ۹۷ توانست قدرت خود را در این زمینه به رخ جهانیان بکشد.

۴- سامانه رانش «واترجت ملی»

سامانه رانش واترجت ملی یکی دیگر از دستاوردهای صنایع دفاعی کشورمان در سال ۹۷ است که در حاشیه همایش پیشرانه‌های دریایی ۶ اسفند و در دانشگاه صنعتی شریف و با حضور امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر دریادار امیر رستگاری از سامانه رانش واترجت ملی رونمایی شد.

این سامانه یکی از نیازهای ضروری شناورهای مختلف کشور است که با آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران در لیست تحریم قرار گرفت و جوانان توانمند ایران اسلامی در سازمان صنایع دریایی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه صنعتی شریف توانستند آن را تولید کنند که در حوزه نظامی، تجاری و تفریحی کاربرد دارد.