گردشگری

امامزاده محمود شیرخان میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است + تصویر

سرویس: شهرستانکد خبر: 307351|13:54 - 1398/01/02
نسخه چاپی
	امامزاده محمود شیرخان میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است + تصویر
پایگاه خبری امروله : بنای امامزاده محمود بن امام موسی کاظم علیه‌السلام معروف به محمود شیرخان دینور یکی از بناهای مذهبی استان کرمانشاه است که در شمال روستای شیرخان بخش دینور قرار دارد و دارای احترام خاصی بین اهالی منطقه و حتی شهرستان های اطراف است.

به گزارشامروله، وجود بقاع متبرکه امام زادگان و قبور اولیاء الله یکی از برکات و نعمات جامعه اسلامی ماست که در تحکیم اعتقادات دینی و تقویت روحیه معنوی انسان ها بسیار تاثیر گذار می باشد و دست توسل به این اماکن مقدسه موجب آرامش و اطمینان قلبی می گردد.

 

 

امام زاده محمود بن امام موسی کاظم علیه السلام از نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام)می باشد که در روستای شیرخان بخش دینور قرار دارد.بنای این امامزاده در شمال روستای شیرخان بخش دینور در 25 کیلومتری شمال غربی و یک کلیومتری غرب راه کرمانشاه سنقر قرار دارد

 

 

.


مقبره امامزاده بر روی تپه‌ای بلند به نام تپه امامزاده واقع است که از آجر و گچ ساخته شده است. بنای اصلی بقعه امامزاده محمود بن امام موسی کاظم (ع)معروف به محمود شیرخان دینور از خارج چهار ضلعی و از داخل چهار ایوانی است.

 


هر یک از ایوان‌های این بنا دارای طاق هلالی است و فضای اصلی بقعه به ابعاد 5.75در 5.75متر است که بر روی آن گنبد مدور آجری قرار دارد.در داخل این بنا، ضریح مشبک چوبی با سقف مسطح دیده می‌شود که در میان ضریح، سنگ قبری به طول 1.27متر و عرض 35 سانتیمتر وجود دارد و بر حاشیه این سنگ قبر «آیه الکرسی» و بر سطح سنگ صلوات حک شده است

 

 


ورودی بقعه در ایوان غربی است که در هر یک از ایوان‌های شمالی و جنوبی، سه طاقچه با طاق هلالی و در ایوان شرقی یک طاقچه و در ایوان غربی دو طاقچه با طاق هلالی وجود دارد.بر بالای هر یک از ایوان‌ها نورگیری مستطیل شکل با طاق هلالی دیده می‌شود که این نورگیرها محوطه مرکزی امامزاده را روشن می کنند.این بقعه متبرکه در بین اهالی منطقه و به ویژه مردم روستای شیرخان بخش دینور دارای احترام خاصی است.

 

 

در جانب‌ غرب‌ امام‌زاده‌، "گورستان‌ کوفی‌ شیرخان‌" قرار دارد که‌ سنگ‌ قبرهای‌ بسیار جالبی‌با خط‌ کوفی‌ تزئینی‌ و خط‌ نسخ‌ دارد.قدرت‌ هنرنمایی‌ خطاطان‌ و حجاران‌ این‌ سنگ‌ قبرها، نشانه‌ موقعیت‌فرهنگی‌ ممتاز منطقه‌ در گذشته‌ است‌. تعدادی‌ از این‌ سنگ‌ قبرها تاریخ‌ قرن‌ ششم‌ هجری‌ قمری‌ دارد.

 

لازم به ذکر است هر چند که طی چند سال اخیر اقدامات خوبی برای بازسازی مقبره و مکان این امامزاده صورت گرفته است ولی همچنان بخش اصلی راه  دسترسی به این مکان متبرکه نامناسب است و با توجه به خیل عظیم مردم مشتاق و دوست دار حضور در این منطقه باید اقدامات بهتری در این راستا اجرایی و عملی شود. همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند که این مکان های مذهبی بخشی از سرمایه های دینی و اعتقادی مسلمانان هستند و باید با یک رسیدگی جدی و اساسی این میراث ارزشمند بتواند هم در زمان حال ، اعتقادات دینی مردم را پاسداری کند ، و هم انشالله برای استفاده نسل های بعد استوار و پابرجا بماند.