گزارش

شکستن شاخ غول صنعتی کرمانشاه با واردات چینی

سرویس: اخبار استانکد خبر: 307505|08:01 - 1398/01/31
نسخه چاپی
شکستن شاخ غول صنعتی کرمانشاه با واردات چینی
طلسم رکود 9 ساله کارخانه اسیدستریک کرمانشاه را هیچکس تاکنون نتوانسته بشکند و این غول صنعتی در جدال با واردات چینی و بنگاه داری بانکها دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارشامروله، غبار تعطیلی بر چرخ‌های آن نشسته و ۹ سالی است که این غول صنعتی کرمانشاه در انتظار دمیدن نفسی دوباره برای احیا است.

به عنوان اولین کارخانه تولید کننده اسیدسیتریک ایران معرفی و در سال ۸۶ با ظرفیت حدود ۱۲ هزار تن در سال دراستان کرمانشاه راه اندازی شد و رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

هدفگذاری برای صادرات ۴ هزار تن اسیدسیتریک

بنابر پیش‌بینی‌های صورت گرفته طی آن سال قرار بود این کارخانه علاوه بر تأمین نیاز داخلی سالیانه ۴ هزار تن دیگر اسید سیتریک را با هدف صادرات تولید کند.

این کارخانه با سرمایه گذاری ۷۵ درصدی طرف ایرانی و مشارکت ۲۵ درصدی طرف خارجی تأسیس شد و قرار بود ۳۰۰ نفر اشتغال و مستقیم و ۵ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم را به همراه داشته باشد.

همچنین قرار بود محصول این کارخانه با نام تجاری سیترو کیم به کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر شود.

محصول این کارخانه یعنی همان اسیدسیتریک در فرآورده‌های غذایی، دارویی، بهداشتی، شوینده‌ها، پاک کننده‌ها، تنظیم کننده آب بویلر و راکتورها قابل استفاده است.

ا

تعطیلی کارخانه اسیدسیتریک کرمانشاه از سال ۸۹

از سال ۷۲ مراحل قانونی مربوط به جواز تأسیس و سایر اقدامات مربوط به راه‌اندازی این واحد تولیدی آغاز شد و نهایتاً در سال ۸۶ بهره‌برداری رسید، اما متأسفانه چرخ این صنعت درآمدزا نیز چون بسیاری از صنایع کشور از کار افتاد و از مرداد ماه سال ۸۹ عملاً این واحد به تعطیلی کشیده شد.

تعطیلی این واحد در حالی اتفاق افتاد که اسید‌سیتریک تولید این کارخانه از بهترین انواع اسید سیتریک خوراکی بود و با برخی از کشورهای خارجی به لحاظ کیفیت رقابت می‌کرد و از سوی دیگر نیز استان بیکار کرمانشاه تنها کارخانه اسید سیتریک کشور را داشت و می‌توانست با بهره گیری از این مزیت فقط به تولید اسید سیتریک تبدیل و رونق اقتصادی برای استان کرمانشاه را به دنبال داشته باشد.

واردات بی رویه اسیدسیتریک ارزان قیمت چینی اصلی ترین عامل تعطیلی

کارشناسان این حوزه معتقدند که متأسفانه واردات بی‌رویه اسید سیتریک ارزان قیمت و بی‌کیفیت چینی چون سایر کالاهای وارداتی اصلی‌ترین عامل تعطیلی این واحد منحصر به فرد بوده است.

تعطیلی این واحد صنعتی باعث شد نه تنها اشتغال‌های غیرمستقیم ایجاد نشود بلکه ۲۶۰ نیروی کار مستقیم آن نیز از کار بیکار شده و به خیل بیکاران استان کرمانشاه بپیوندند.

پس از تعطیلی این واحد منحصر به فرد تاکنون جلسات مکرری برگزار شده اما نتیجه‌ای که باید حاصل نشده و حدود ۹ سال است که این واحد در تعطیلی و رکود به سر می‌برد.

رکود ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه با تعطیلی کارخانه اسیدسیتریک

سرمایه گذاری اولیه این طرح ۱۷.۵ میلیون یورو تسهیلات ارزی و حدود ۳۰ میلیارد تومان سرمایه ریالی است و کارشناسان اقتصادی معتقدند که احداث چنین واحد منحصر به فردی در شرایط کنونی به سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد لذا در چنین شرایط بد اقتصادی تعطیلی این واحد به منزله خوابیدن بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی زمین است و این واحد تولیدی در صورت فعالیت می‌توانست محصولاتی تولید کند که از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی بود و از نظر ظرفیت تولید با کشورهایی چون سوئیس و آلمان رقابت می‌کرد.

ا

ورشکستی کارخانه اسیدسیتریک و تملک آن توسط بانک کشاورزی از سال ۹۰

این واحد به دلیل ورشکستگی از سال ۹۰ به تملک بانک کشاورزی در آمده و اکنون نیز به عنوان یک واحد راکد مطرح است و کارشناسان بسیاری معتقدند که اگر سرمایه‌گذاران پای کار آمده و مشکل مالی آن را حل کنند، می‌توان در مدت کوتاهی شاهد بهره‌برداری از آن و البته مزایای حاصله در نتیجه راه اندازی احیا مجدد این واحد تولیدی بود.

همانطور که پیشتر نیز گفته شد واردات اسید سیتریک ارزان قیمت از چین، اصلی ترین عامل رکود این واحد تولیدی بود لذا در شرایط فعلی ارز می‌توان این انتظار را داشت که واردات این محصول به صرفه نباشد و مسئولان تدابیری برای ممانعت از واردات این محصول اتخاذ کنند و در نتیجه آن راه اندازی مجدد این واحد تولیدی که صرفه اقتصادی بیشتری را به دنبال دارد، اتفاق بیفتد.

افزایش تعرفه واردات می‌تواند کارخانه اسیدسیتریک را به چرخ تولید بازگرداند

کارشناسان اقتصادی همچنین معتقدند که افزایش تعرفه واردات می‌تواند کمک مؤثری به این موضوع باشد تا این واحد تولیدی و صنعتی با قدرت رقابت بیشتری فعالیت خود را از سر گیرد.

از دیگر راهکارهایی که کارشناسان اقتصادی به آن معتقدند، واگذاری این واحد تولیدی و منحصر به فرد به بخش خصوصی است و از این طریق علاوه بر تأمین سرمایه مورد نیاز برای احیای مجدد این واحد تولیدی می‌توان شاهد ایجاد اشتغال‌های بیشتری نیز بود.

این واحد تولیدی طبق اعلام رستمی سرپرست وقت سازمان صنعت معدن تجارت یک بار نیز با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ اورهال شد اما باز هم در رکود قرار گرفت و اکنون تعطیل است.

تأمین سرمایه در گردش مهمترین مشکل کارخانه اسید سیتریک

با توجه به اینکه کارهای تأسیساتی این واحد و بروزرسانی دستگاه‌ها و تجهیزات نیز انجام‌شده مهم‌ترین مشکل این واحد تأمین سرمایه در گردش آن یعنی رقمی معادل بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان است.

این واحد تنها تولیدکننده اسیدسیتریک از نوع آبدار و بدون آب بود و محصولات تولیدی آن نیز با بهترین فناوری روز تولید می‌شد و در کیفیت محصول تولیدی، هیچ رقیبی ندارد.

احمد صفری، عضومجمع نمایندگان استان کرمانشاه در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با که با حضور رحمانی، وزیر صنعت، معدن، تجارت که ۲۴ فروردین ماه جاری در استانداری کرمانشاه برگزار شد، گفت: استان کرمانشاه جزو استان‌های کمتر توسعه یافته با بالاترین آمار بیکاری است.

کارخانه اسیدسیتریک می‌تواند محصولی با کیفیت چون آمریکا تولید کند

وی به مشکلات کارخانه‌های کاغذ بیستون تامین، کاغذغرب و اسید سیتریک اشاره کرد و بیان داشت: در کارخانه اسید سیتریک حدود ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه کشور وجود دارد و حدود ۷ سال است که بلا استفاده مانده کارخانه‌ای که می‌تواند اسید سیتریک با کیفیت بالا همچون آمریکا تولید کند.

صفری خاطر نشان کرد: همچنین این کارخانه قادر است اسید سیتریک کشور و حتی کشورهای همسایه را تامین کند اما متاسفانه به دلیل واردات از کشور چین مورد کم لطفی مسئولین وقت قرار گرفته و بیش از ۷ سال است که در رکود به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه امروز اکثر کارخانه‌های ما یا نیمه تعطیل است و یا تعطیل، اظهار داشت: در این راستا نیاز است نسبت به رفع مشکل نقدینگی آنها اقدام شود.

ا

اکثر واحدهای مربوط به هلدینگ شستا در رکود به سر می‌برند

جهانبخش شکری، رئیس خانه صنعت معدن استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص اظهار داشت: این کارخانه از جمله طرح‌های مربوط به هلدینگ شستا است.

وی تاکید کرد: هلدینگ شستا باید یا پای کار آمده این کارخانه را فعال کند و یا آن را واگذار کند تا احیا و راه اندازی شود.

شکری یادآور شد: علاوه بر کارخانه اسیدسیتریک چند واحد دیگر صنعتی در استان از جمله وجود دارد که مربوط به هلدینگ شستا بوده که اکثر این واحدها نیز در حالت رکود هستند.

وی تصریح کرد: ۶ واحد صنعتی در استان کرمانشاه وجود دارد که مربوط به شستا است و از آن جمله می‌توان به همین کارخانه اسید سیتریک و کاغذ سازی جاده هرسین اشاره کرد.

طرح واگذاری کارخانه اسیدسیتریک به بخش خصوصی برای راه اندازی و ایجاد اشتغال

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه اشاره‌ای به سفر اخیر وزیر صنعت به استان کرمانشاه داشت و گفت: وزیر صنعت در این سفر گفتند که حتماً نشستی را با آقای شریعتمداری خواهند داشت و این موضوع را مطرح خواهند کرد که این واحدها را به بخش خصوصی واگذار کنند تا علاوه بر راه اندازی در بحث اشتغال استان ما نیز مفید باشند.

وی تاکید کرد: در صورت فعال شدن این واحدهای راکد مربوط به هلدینگ شستا حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر به بحث اشتغال استان اضافه خواهد شد.

با توجه به مطالب فوق می‌توان به این نتیجه رسید که راه اندازی و احیای مجدد کارخانه اسید سیتریک کرمانشاه با کیفیت محصول تولیدی، علاوه بر اینکه می‌تواند این استان را به قطب تولید اسیدسیتریک کشور تبدیل کند، می‌تواند با هدف گذاری صادراتی به کشورهای اروپایی و آفریقایی ارز آوری مناسبی نیز برای کشور و استان کرمانشاه به همراه داشته باشد. همچنین احیای این واحد تولیدی رونق اقتصادی و اشتغال مطلوبی را برای استان کرمانشاه در پی دارد