به گزارشامروله، اتفاقات سرنوشتسازی در سال ۹۷ در کشور رقم خورد که بسیاری از آنها بازتابهای قابل توجه در فضای مجازی داشتند.
بر اساس دادههایی که از سامانه رصد و پایش فضای مجازی پایشگر استخراج شده، از میان صدها موضوع، خبر و رویدادی که در سال ۹۷ به وقوع پیوست، ۱۰ رویداد به عنوان پر بازتابترینهایسال با استفاده از معیارهای متنوع انتخاب، بررسی و تحلیل شدهاند.
بررسی آماری میزان و روند واکنش افکار عمومی در مواجهه با رویدادها در بستر شبکه اجتماعی توئیتر و تلگرام انجام شده که شامل ۱۰ موضوع داغ سال ۹۷ با عناوین زیر است:
۱- جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه
۲-لوایحسهگانهپالرمو، fatf ، cft
۳- نوسان قیمت ارز و دلار
۴- شرکت نیشکر هفت تپه
۵- استعفای ظریف
۶- قتل جمالخاشقچی
۷- خروج آمریکا از برجام
۸- فیلترینگ تلگرام
۹- درازهی نماینده سراوان در مجلس
۱۰- رقابتهای پرسپولیس در آسیا
بازتاب موضوعات داغ سال در کانالهای تلگرام
بررسی سامانه دادهکاویو تحلیل محتوایپایشگرنشان میدهد که تعداد پستهای منتشر شده در هر موضوع میتواند نشانهای از علاقه صاحبان کانالهای تلگرام به آن موضوع یا جذابیت رسانهای موضوع باشد. با بررسی این شاخص در میان موضوعات داغ سال ۹۷، جام جهانی با بیش از ۱٬۴۰۰٬۰۰۰ پست و فیلترینگ تلگرام با بیش از ۸۰۰٬۰۰۰ پست، بیشترین تعداد پستها را در تلگرام داشتهاند.
از لحاظ شاخص «میانگین تعداد پست در روز» فیلترینگ تلگرام با حدود ۲۶٬۰۰۰ پست در روز داغترین موضوع روزانه (در مدت زمان بررسی هر موج) بوده است.
سایر موضوعات مورد بررسی را در جدول میبینید (اعداد گرد شدهاند):
ردهبندی ۱۰ موضوع داغ سال بر اساس افکار عمومی
این روزها شبکههای اجتماعی ابزار مناسبی جهت برآورد افکار عمومی و دغدغه کاربران فضای مجازی هستند. از این رو سنجش افکار عمومی کاربران ایرانی در ۱۰ موضوع داغ سال در شبکه اجتماعی توئیتر نیز انجام گرفته است:
۱- جام جهانی: داغترین و پربازتابترینموضوع سال
حضور تیم ملی کشورمان در رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باعث شد تا اخبار تیم ملی و ابراز احساسات هواداران فوتبال از ماهها قبل از آغاز رقابتها در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شود.
رقابتهای داغ و نفسگیر تیم ملی نیز مزید بر علت شد تا موج جام جهانی توجه دهها میلیون مخاطب ایرانی فضای مجازی را به خود جلب کرده و عنوان بزرگترین و پرواکنشترینموج تلگرام و توئیتر فارسی در سال ۹۷ را به خود اختصاص دهد.
با بررسیتوئیتهایبازه زمانی خرداد و تیر، بیش از ۱,۸۷۰,۰۰۰ توئیت مرتبط با جام جهانی در توئیتر فارسی منتشر یا بازنشر شده که رقم چشمگیری برای یک موج در شبکه اجتماعی توئیتر فارسی محسوب میشود. این موج همچنین بیشترین میزانلایک(۸٬۱۵۰٬۰۰۰) را دریافت و با مشارکت ۸۵٬۵۰۰ کاربر داغترین موضوع مورد توجه ایرانیان در فضای مجازی طی سال ۹۷ بوده است.
۲- سیاسیترین موضوع سال:پالرمو،CFT ، FATF
اهمیتلوایحسهگانهپالرمو، CFT و FATF برای بسیاری از کاربران در حدی بود که در تمام روزهای سال ۹۷ درباره آن صحبت کنند.
جدال دو گروه از نظرهای موافق و مخالف تصویبلوایح، از شبکههای اجتماعی یک کارزار تمامعیار ساخته و ۵۵٬۴۰۰ کاربر در توئیتر را به اظهار نظر در اینبارهترغیب کرده بود.
انتشار ۱٬۲۷۰٬۰۰۰ توئیت و دریافت ۴٬۲۰۰٬۰۰۰لایکنیز کاملاً قابل توجه بود تا FATF را بتوان سیاسیترین موضوع داغ شبکههای اجتماعی در سال ۹۷ دانست.
در مهر ماه و همزمان با بررسی FATF در مجلس، داغترین ماه این موضوع رقم خورده و بیش از ۴۲۵ هزار توئیت منتشر شده است. در موج این ماه، منتقدین،کفهسنگینتر ترازو بودند و باهشتگهای#خیانت_FATF، #نه_به_FATF و #خودتحریمیبه تصویب این لایحه واکنش نشان دادند (در برخی ساعات شاخصریتوئیت۸۰ درصد بوده است).
بهمن ماه هم با ۳۰۰ هزار توئیت دومین ماه داغ این موضوع بوده است. بررسی لایحه الحاق ایران بهپالرمودر صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام باهشتگهای#پالرمو_علیه_معیشتو #شفافیت_آراء_مجمعهمراه بود.
دو موج مهر و بهمن در موضوعلوایحسهگانهتفاوتی قابل توجه با هم دارند. در بهمن ماه تعدادتوئیتهاحدود ۳۰ درصد کاهش داشته و مجموعلایکهابیش از ۶۶ درصد کمتر شده است و با تلاش گروهی از کاربران برای داغ کردن موضوع در بهمنماه، شیب کاهشلایکهابه مراتب شدیدتر از کاهشتوئیتهابوده است.
۳- افزایش قیمت دلار: دغدغهای فراگیر در ۳۶۵ روز سال
موضوع «نوسانات دلار» در سال ۹۷ که تأثیر آن بر معیشت افراد جامعه کاملاً مشهود بود، با جهش قیمت ارز به چندین برابر قیمت قبلی، واکنشهای بسیار گستردهای در شبکههای اجتماعی به همراه داشت و روزهای متوالی به عنوانترنداول شبکه اجتماعی توئیتر مطرح شد.
البته همه موجهای فضای مجازی در این موضوع درباره افزایش بهای دلار نبود. کاهش قیمت ارز در مهر ماه نیز در کانالهای تلگرام زیادی پوشش داده شد تا بعضی کاربران فضای مجازی و صاحبان کانالها نهایت تلاش خود را برای بازگشت دلار به قیمت سابق به کار گیرند.
در توئیتر این موضوع با ۷۶٬۳۰۰ کاربر بعد از موج جام جهانی بیشترین مشارکت کاربران در تولید و بازنشر محتوا را به همراه داشته است. همچنین ۶۴۰٬۰۰۰ توئیت که طی سال ۹۷ مستقیماً به افزایش و کاهش بهای دلار اشاره داشتند، توانستند ازتوئیتریها۳٬۷۳۰٬۰۰۰لایکدریافت کنند.
بررسی روند زمانیتوئیتهایمنتشر شده درباره افزایش و کاهش قیمت دلار نیز قابل تأمل بوده و نشان از داغبودن موضوع تا مهرماه ۹۷ دارد.
با ثبات نسبی نرخ ارز در آبان حجمتوئیتهاولایکهادرباره نوسانات دلار نسبت به متوسط ماههای مرداد و مهر به ترتیب ۲۳ درصد و ۱۲ درصد کاهش یافته است. روند نزولی که با ادامه آن در ماههای بعد، در دیماه به کمترین مقدارلایکو در بهمنماه به کمترین حجم توئیت ماهانه میرسد.
۴- تنشها در شرکت نیشکر هفت تپه
از ابتدای سال هر از گاهی خبرهایی مبنی بر نارضایتی از نحوه پرداخت حقوق ومعوقاتکارگران در برخی سازمانها که گروهی از آنها در سالهای گذشته به بخش خصوصی واگذار شدهاند، به گوش میرسید. با این حال دامنه هیچ کدام از اعتراضات مانند موضوع نیشکر هفت تپه فراگیر نشد.
نارضایتی کارگران این شرکت از وضع مالی با تجمعهای کوتاه و آرام کارکنان و کارگران در کارخانه شروع شده و به تدریج به تحصن در مقابل فرمانداری شوش منجر شد تا هفت تپه به تیتر یک بسیاری از پایگاههای اطلاعرسانی و خبری راه یافته و جایگاه اولترندتوئیتر فارسی را در برخی روزها تصاحب کند.
بررسی دادههای توئیتر در سامانه پایشگر نشان از مشارکت ۴۰٬۲۰۰ کاربر فعال توئیتر در موضوع هفت تپه دارد. این کاربران با انتشار ۸۶۳٬۰۰۰ توئیت و دریافت ۳٬۲۱۰٬۰۰۰لایک، هفت تپه را به یکی از داغترین موضوعات فضای مجازی در نیمه دوم سال تبدیل کردند.
نکته دیگر قابل توجه افزایشلایکهادر دیماه، به رغم کاهش توئیت است که حاکی از مورد توجه قرار گرفتنتوئیتهادر میان کاربران است.
۵- استعفای ظریف: شش روز داغِ سیاسی
اقدامات و سخنان محمد جواد ظریف، که تجربه مذاکرات هستهای، برجام و حواشی و رخدادهای پس از آن را در کارنامه دارد، هر از چندگاهی به موضوع داغ شبکههای اجتماعی خصوصاً توئیتر تبدیل میشود. اما این بار، خبر استعفای وی به طور کلی فضای مجازی را تحت تأثیر قرار داد.
گروههای طرفدار دولت و حامی ظریف و نیز منتقدینی که وزیر خارجه را به فرار متهم میکردند، عمده اظهار نظرها درباره استعفا را تشکیل داده و در تلاش بودند تا استعفا پذیرفته نشود. از سوی دیگر، برخی گروهها نیز از احتمال رفتن ظریف استقبال کردند.
در توئیتر بیش از ۳۷٬۵۰۰ کاربر درباره این موضوع به انتشار و بازنشر ۴۸۴٬۰۰۰ توئیت پرداختند.
دو عامل زمان کم و مشارکت بالای کاربران باعث شد تا در نهایت این موج به بالاترین شاخص توئیت در روز ولایکدر روز رسیده و از این لحاظ، داغترین موج روزانه این گزارش لقب گیرد؛ (حدود ۸۱ هزار توئیت روزانه و ۲۶۰ هزارلایکروزانه).
۶- جمالخاشقچی؛ قتل به شیوه فیلمهای هالیوودی!
ناپدید شدن خبرنگار عربستانی جمالخاشقچیو افشای دنبالهدار سرنخها و خبرها از ردپای عربستان در ماجرای قتل او باعث داغ شدن موضوع در رسانههای بینالملل و ایران شد. در شبکههای اجتماعی فارسی زبان هم این موضوع در کنار اخبار، با طنزپردازی کاربران همراه بود و محتوای قابل توجهی با کلیدواژه «خاشقچی» تولید شد.
رابطه آمریکا و عربستان نکته دیگر مورد توجه کاربران بود. بسیاری از کاربران معتقد بودند که اگر کشوری دیگر با حجم مراودات مالی کمتر با غرب عامل چنین جنایتی بود، احتمالاً برخورد متفاوتی با آن میشد.
در مجموع، داغ بودن موضوع قتل جمالخاشقچیباعث شد تا نام او با ۳۶۱٬۰۰۰ توئیت و مشارکت ۳۱٬۴۰۰ کاربر بارها در توئیتر فارسیترندشده و تنهاترندحوزه بینالمللی باشد که در لیستترندهایسال ۹۷ فارسی نیز قرار میگیرد.
بررسی نمودار روند انتشارتوئیتهایمرتبط با موضوع مهرماه را با نزدیک به ۱۲۰ هزار توئیت نشان میدهد. نکته جالب اینکه بیشینه نمودار حدود سه ماه بعد در دیماه با دستگیری مرضیه هاشمی، خبرنگار شبکه پرستیویدر آمریکا بوده است.
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد