پای نظارت بر پزشکان می‌لنگد!

پشت پرده مطب‌های بدون کارتخوان

سرویس: اخبار استانکد خبر: 307643|10:40 - 1398/02/16
نسخه چاپی
پشت پرده مطب‌های بدون کارتخوان
مرصادنیوز: مطب‌های بدون کارتخوان پزشکان علاوه بر اینکه دردسرهایی را برای بیماران ایجاد می‌کند، بلکه با پشت پرده‌هایی که دارد حتی سلامت مردم را هم به خطر انداخته اما ظاهرا نظارتی بر فعالیت آنها نمی‌شود.

به گزارشامروله، ،امروزه که در کوچکترین فروشگاه ها هم دستگاه کارتخوان نصب شده و حتی دوره‌گردها هم برای راحتی کارشان به این سیستم مجهز هستند، با این حال بسیاری از پزشکان از نصب دستگاه کارتخوان در مطب های خود سرباز می‌زنند و بسیار ساده و بی تفاوت از کنار این موضوع می گذرند.

صف‌های طویل تنها عابربانک خیابان حاج محمدتقی اصفهانی کرمانشاه یا همین پارکینگ شهرداری یا بهتر است بگوییم پارکینگ پزشکان و سرگردانی بیماران برای دریافت پول نقد و پرداخت وجه ویزیت شاید آزارترین صحنه‌های این خیابان پرحاشیه و پردردسر باشد.

این عدم نصب دستگاه های کارتخوان در مطب های پزشکی در حالی است که سازمان مالیات مبنای تعیین مالیات را نصب یا عدم نصب این دستگاه نمی داند با این حال اینکه چرا وزارت بهداشت و درمان پزشکان را به نصب کارتخوان ملزم نمی کنند سوالی تامل برانگیز است.

سوالی که البته جوابش را در پس ارائه خدمات غیرمعمول پزشکان در مطب‌های شخصی می‌توانید پیدا کنید؛ آنجا که بیمار را مجبور به دریافت خدمات غیرضروری می‌کنند که ارائه آن در حیطه مطب‌های شخصی نمی‌گنجد و برای فرار از عواقب کار خود از دریافت وجه با کارت خوان برای جلوگیری از عدم پیگیری توسط بیمار خودداری می‌کنند.

بیماری که در صف عابربانک ایستاده بود می‌گفت بعد از مراجعه به مطب یک خانم دکتر برای پرداخت وجه ویزیت به من گفته‌اند که باید نقدا پرداخت کنی یا به شماره حسابی که می‌دهند واریز شود؛ بعد از دریافت شماره حساب متوجه شدم که به اسم یک آقاست و به تصور اینکه اشتباهی شده به منشی مراجعه کردم اما گفتند درست است به همین شماره واریز کن!

ا

نامه ای برای الزام پزشکان به نصب دستگاه کارتخوان دریافت نکرده ایم

دکتر بهمن روشنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این مورد به خبرنگار مرصاد گفت: تاکنون نامه ای برای الزام پزشکان جهت نصب کارتخوان از سوی وزارت بهداشت دریافت نشده اگرچه در استان ایلام مطب برخی پزشکان به دلیل عدم نصب دستگاه کارتخوان با دستور مراجع قضایی پلمب شده است.

وی افزود: در صورت ابلاغ نامه الزام پزشکان جهت نصب دستگاه کارتخوان دستورالعمل های مربوطه به پزشکان ارسال می شود و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی بر اجرای ابلاغیه نظارت خواهند کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از آنجا که تاکنون نامه ای دال بر الزام پزشکان جهت نصب کارتخوان دریافت نکرده ایم در بازرسی های انجام شده آماری از شمار پزشکانی که نسبت به نصب کارتخوان در مطب خود اقدام کرده اند وجود ندارد.

دکتر روشنی با بیان اینکه با ابلاغ نامه الزام پزشکان به این مهم مدت زمانی به طول می انجامد تا بانک های عامل نسبت به نصب دستگاه کارتخوان اقدام کنند عنوان کرد: امیدواریم در ماه های آینده شاهد نصب دستگاه کارتخوان از سوی تمام پزشکان باشیم.

نصب کارتخوان ارتباطی با تعیین مالیات ندارد

هادی ملکشاهی، مدیرکل امور مالیاتی استان کرمانشاه به خبرنگار مرصاد گفت: مبنای تعیین مالیات نصب یا عدم نصب دستگاه کارتخوان نیست.

وی اظهار داشت: تاکنون بر اساس ابلاغیه رسمی پزشکان ملزم به نصب دستگاه کارتخوان نشده اند البته اخیرا بخش نامه ای به پزشکان ابلاغ شده که بر اساس آن مانند سایر مشاغل مکلف به استفاده از صندوق های پایانه فروش شده اند.

ا

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: نصب صندوق های پایانه فروش در سال جاری برای پزشکان تکلیف شده است.

ملکشاهی با تاکید بر اینکه مبنای تعیین مالیات پزشکان نصب یا عدم نصب دستگاه های کارتخوان نیست گفت: عدم استفاده پزشکان از دستگاه کارتخوان غیرقانونی نیست اما شائبه فرار مالیاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: مبنای تعیین مالیات پزشکان خوداظهاری و نیز بر اساس گروه بندی های انجام شده در میان پزشکان است و ارتباطی به دستگاه کارتخوان ندارد.

نبودن کارت خوان در مطب پزشکان قابل دفاع نیست

محمد باقر حیدری، رئیس سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه هم  در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: همه پزشکان باید دستگاه کارتخوان داشته باشند و این موضوع ارتباطی به مالیات ندارد بلکه پزشکان موظف هستند برای رفاه حال بیماران نسبت به نصب دستگاه کارت خوان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه نه تنها پزشکان بلکه همه اقشار باید دستگاه کارتخوان نصب کنند افزود: پزشکان خود را تافته جدا بافته نمی‌دانند بلکه تابع قانون هستند و در مقابل آن تمکین می‌کنند.

این سرباز زدن پزشکان از نصب دستگاه کارتخوان در مطب ها در حالی است که نمایندگان مجلسدر راستای اجرای سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر شفاف سازی قانونمند درآمد، هزینه‌ها، فعالیت‌ها و همچنین بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی خواستار نصب دستگاه کارتخوان توسط پزشکان شدند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد