به بهانه هفته معلم؛

پاسخ معلمان برتر کرمانشاه به چالش «علم بهتر است یا ثروت؟»

سرویس: اخبار استانکد خبر: 307673|12:31 - 1398/02/19
نسخه چاپی
پاسخ معلمان برتر کرمانشاه به چالش «علم بهتر است یا ثروت؟»
مرصادنیوز: معلمان برتر کرمانشاهی در مورد چالش علم بهتر است یا ثروت نظرات مختلفی دارند.

به گزارشامروله، معلمی از آن شغل‌هایی است که شاید اغلب ما دانش‌آموزان دیروز خودمان را در بارها در قامت آن و پای تخته سیاه تصور کرده‌ایم؛ شغلی جذاب و البته ارزشمند که در ارتقای فرهنگی، علمی و... جامعه بسیار حائز اهمیت است.

اما همیشه از همان زمان دانش‌آموزی معلم‌ها ما را به چالشی دعوت می‌کردند با عنوان علم بهتر است یا ثروت و این بار ما به سراغ معلم‌های برتر استان رفتیم تا ضمن گپ و گفت از روزهای شیرین معلمی این چالش را با آنها بررسی کنیم.

علمی بهتر است که منجر به تولید ثروت شود

شیما غیب غلامی، 31 ساله، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه و دانشجوی دکتری این رشته در دانشگاه رازی 13 سال سابقه تدریس دارد و امسال به عنوان جوان ترین معلم برتر استان کرمانشاه برگزیده شده است در گفتگو با خبرنگار مرصاد از احساس اولین‌ روزهای تدریسش گفت که «نخستین روزی که می خواستم سر کلاس حاضر شوم همچنین در هنگام حضور در کلاس درس هم سعی کردم هرآنچه در دوران تربیت معلم آموخته بودم شامل نخستین برخورد با دانش آموزان و حضور درکلاس را به کار گیرم و این باعث شد در روز نخست تدریس از داشتن کلاسی مستقل برای یاددهی و تلاش برای بازخورد آن روی دانش آموزان خوشحال شدم».

ا

این معلم برتردر مورد توصیه این شغل به دیگران هم گفت که این شغل را به کسی توصیه می کنم که به معلمی و اصل یاد دادن و سروکار دادن با دانش‌آموزان عشق بورزد، اما با  نگاه داشتن شغل و منبع کسب درآمد، معلمی قابل مقایسه با سایر مشاغل نیست بنابراین تنها کسی که به معلمی عشق بورزد می تواند با سختی های این شغل و درآمد کم آن سازگاری داشته باشد زیرا در این شغل چندین برابر حقوق و مزایای معلمی و حتی بسیار بیشتر از توان باید وقت گذاشته شود.

وی در پاسخ به اینکه بهترین کادویی که به مناسبت روز معلم دریافت کردید چه بود افزود: هر ساله دانش آموزان با وضعیت مالی خود هدایایی می گیرند اگرچه ما به دلیل تفاوت های مالی آن ها را خرید هدیه منع می کنیم به هر حال در همان سالهای اول تدریس یکی از دانش آموزان که وضعیت مالی مناسبی نداشت با وسائل دور ریختنی یک کارت پستال برای من ساخته بود و دو بیت شعر نیز در آن کارت پستال برای من سروده بود و این هدیه ای ماندگار برای من بود.

غیب غلامی درباره تفاوت دانش آموزان امروز و دیروز خاطرنشان کرد: قطعا دانش آموزان دیروز و امروز متفاوت هستند و این ممکن است ناشی از ارتباطات ما باشد که بر روی رفتار افراد تاثیر گذاشته است در گذشته ارتباطات تنها از طریق گوشی های تلفن در قالب چند تماس و پیامک انجام می شد اما امروزه وارد حجم زیادی از ارتباطات و اطلاعات و انفجار دانش شده ایم و دانش آموزان با این ها در ارتباط هستند  در نتیجه همه این عوامل بر روی رشد دانش آموزان اثر می گذارد از سوی دیگر دانش آموزان در گذشته به بازی های محلی می پرداختند اما امروزه از طریق فضای مجازی ارتباطات نامحدودی دارند که از سوی خانواده ها و نظام آموزشی برای مدیریت این فضا جای نگرانی وجود دارد البته فطرت پاک دانش آموزان از قدیم تاکنون به همان گونه باقی مانده است و همین دلگرمی برای معلمان است تا بتوانند با رفتار دوستانه با آن ها روی رفتار آن ها اثر بگذارند با این این خود دانش آموزان هستند که باید به راه راست هدایت شوند و در مسیر قرار گیرند و در این میان خانواده ها و معلمان ممکن است به تنهایی نتوانند کاری از پیش ببرند.

وی درباره مهمترین چالش‌های نظام آموزشی فعلی نیز گفت: یکی از مهمترین چالش های نظام آموزشی فعلی حجیم بودن کتاب‌های آموزشی در تمام مقاطع تحصیلی است تا جایی که باعث می شود معلم بیشتر وقت خود را برای رعایت بودجه بندی صرف کند و از تربیت نسل جدید باز بماند و این امر به ویژه در میان معلمان شیمی، فیزیک و ریاضی مشهودتر است که فرصتی برای تربیت دانش آموزان ندارند در حالی که در زندگی اجتماعی دانش آموزان مهارت های زندگی  و ارتباط گیری صحیح موثرتر از برخی دروس نظیر شیمی، ریاضی و فیزیک واقع می شود با این حال باشد اگرچه وظیفه ما تعلیم و تربیت است ما تنها می توانیم تعلیم بدهیم و از تربیت دانش آموزان باز می مانیم.

غیب غلامی خاطرنشان کرد: همچنین کلاسهای ضمن خدمت در گذشته حضوری بوده  و فرصتی برای تبادل تجربیات با یکدیگر و فراگیری نکات جدید با حضور مدرس بوده است اما حالا برخی از معلمان با توجه به اینترنتی  و مجازی شدن این دوره ها تنها هزینه ای برای حضور در دوره می پردازند بدون اینکه از مطالب دوره بهره مند شوند و البته از مزایای مالی حضور مجازی در دوره استفاده می کنند البته همه معلمان از این روش استفاده نمی کنند اما شمار افراد این چنینی نیز کم نیست در حالی که نظام آموزشی می تواند به جای داشتن 12 دوره ضمن خدمت دو دوره برای معلمان تعریف کند تا مثمرثمرتر واقع شود.

وی عدم ثبات نیروی انسانی در مدارس اعم از مدیر و معلم را از دیگر چالش های نظام آموزشی فعلی دانست و افزود: به وفور دیده می شود به دلیل مسائل سیاسی مدیری جابجا می شود یا معلمان با پدیده سازماندهی های پی در پی مواجه می شوند که باعث عدم ثبات نیروی انسانی می شود و سبب می شود معلم تا بخواهد ثمره کار خود را ببیند جابجا می شود و باید دوره از صفر آغاز کند.

این معلم برتر کرمانشاهی گفت: همچنین از دیگر چالش های نظام آموزشی فعلی این است که در برخی مدارس در ساعات ورزش یا برخی درس های مهارت های زندگی که باید توسط مربیان پرورشی تدریس شود مدیر آن ساعات را حذف و کلاسهای فوق برنامه را جایگزین می کند یعنی کمترین فضایی که برای استراحت دانش آموزان در نظر گرفته شده هم صرف درس می شود در حالی که اگر به دانش آموز فرصت داده شود در صورت احساس نیاز در ساعات فراغت خود به سمت کلاسهای تقویتی برود موثرتر است.

غیب غلامی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون دانش آموزی شما را به چالش کشانده یا خیر گفت: مواردی زیادی از به چالش کشاندن دانش آموزان داشته ایم در این میان دانش آموزی که بسیار سرکش بود و رفتارهای نابه هنجار از خود نشان می داد و معلمان از دست وی به مدیر شکایت می کردند در کلاس حضور داشت که موارد تماس با خانواده یا اخراج از کلاس توسط دیگر معلمان موثر واقع نشده بود، اما من به جای شکایت به مدیر با لحاظ اینکه خانواده این دانش آموز دارای مشکلاتی بودند و به جای تماس با خانواده و بیرون کردن وی از کلاس با او صحبت کردم و سعی کردم اعتماد وی را به خود جلب کنم و رابطه ای دوستانه با او برقرار کنم تا جایی که شماره خود را به وی دادم تا در صورت بروز مشکل با من تماس بگیرد در واقع هرآنچه در تربیت معلم یاد گرفته بودم را در خصوص این دانش آموز اجرا کردم همچنین با یکی از اساتیدی که به مسائل تربیتی آشنا بود صحبت کردم تا اینکه وی به راه آمد و توانستیم با نقش دادن به او و توجه به وی رفتار او را تغییر دهیم و این بسیار رضایت بخش بود، در آن سال این موضوع را به عنوان طرح اقدام پژوهشی به سازمان آموزش و پرورش تحویل دادم و به عنوان معلم پژوهنده برتر انتخاب شدم.

ا

این معلم برتر کرمانشاه در پاسخ به اینکه علم بهتر است یا ثروت خاطرنشان کرد: علمی بهتر است که منجر به تولید ثروت شود این علم می تواند بسیار موثر باشد در جامعه امروزی با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنیم  بنابراین علمی می تواند مفید باشد که بتوند برای جامعه ثروت تولید کند اگر علمی به دانش آموز یاد دهیم که کاربردی باشد و دانش آموزان با آن بتواند کسب و کاری راه اندازد این مفیدتر است.

ثروت در شرایط امروزی از علم بهتر است!
محمود رضا جفاکش دارای مدرک کارشناسی ارشد و متولد سال 51، اهل صحنه با 31 سال سابقه خدمتی در تمام این سالها خواستار خدمت در روستا بوده و یکی از معلمان برتر کرمانشاهی است ثروت را در شرایط امروزی از علم بهتر می‌داند.
محمود رضا جفاکش در گفت و گو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: اولین روزی که به طور رسمی تدریس کردم از ذوق تدریس مدام پایین کلاس درس رفت و آمد کردم تا جایی که شب از درد پا خواب نداشتم در واقع در آن روز از خوشحالی اینکه اولین بار به بچه های روستای خود خدمت می کردم می خواستم همان روز همه چیزهایی که می دانستم به دانش آموزان یاد دهم.

وی در پاسخ به اینکه آیا معلمی را به دیگران پیشنهاد می کند یا نه؟ گفت: اگر فرد مقابل به معلمی به عنوان شغلی بنگرد که درآمدی داشته باشد نه توصیه نمی کنم چون معلمی عشق، علاقه و هنر خاصی می خواهد.

جفاکش با بیان اینکه بهترین کادویی که در روز معلم دریافت کرده چیست گفت: در طول 31 سال خدمت هیچ کادوی مادی از دانش آموزان نگرفتم بهترین کادو روز معلم تبریک روز معلم به صورت تلفنی توسط یکی از دانش آموزان اسبق بود که دانشجوی بورسیه در یکی از دانشگاه های خارج از کشور شده بود.

وی تفاوت دانش آموزان قبلی و امروز را بی انگیزگی دانش آموزان امروزی دانست و عنوان کرد: دانش آموزان قبلی بهتر به حرفهای معلم گوش می دادند اینک فضای مجازی بسیار اثرگذار شده و سبب شده معلم دیگر وجهه خود را نداشته باشد.

ا

جفاکش درباره مهمترین چالش های نظام آموزشی گفت: مهمترین چالش فعلی نظام آموزشی ما این است که حرف و عمل مسئولان رده بالا یکی نیست در واقع نیروهای ستادی از بالا مسیر خود را طی می کنند و هرکسی فکر می کند علامه دهر است و اهمیتی برای کار معلم قائل نمی شوند.

وی در مورد آیا تاکنون دانش آموزی او را به چالش کشانده یا خیر نیز افزود: 10 سال پیش از یکی از دانش آموزان خود درس گرفتم در یکی از آن روزها که متن املا می گفتم یکی از دانش آموزان کند پیش می رفت به او عصبانی شدم او کیف و کتاب خود را برداشت و به من گفت شما خیلی بد اخلاق و عصبانی هستید و یک هفته سر کلاس نیامد بعد یک هفته او را بازگرداندم در واقع رفتار آن دانش آموز مرا به آرامش و صبر و حوصله بیشتر نسبت به دیگران وا داشت.

این معلم برتر در پاسخ به اینکه علم بهتر است یا ثروت گفت: در حال حاضر ثروت بهتر است دیگر علم به کار نمی آید در هر منزلی چندین فرزند تحصیل کرده است در حالی که سرمایه گذار می تواند به علم برسد و پول هم بدست آورد.
ویخاطرنشان کرد: امیدواریم روز به روز بر وجهه معلمی افزوده شود نه اینکه جایگاه آن ها روبه افول برود.