مدرس حوزه:

روان شناختی بیش از هر علمی به راز ارزش های دینی پی برده است

سرویس: شهرستانکد خبر: 307679|12:36 - 1398/02/19
نسخه چاپی
 روان شناختی بیش از هر علمی به راز ارزش های دینی پی برده است
پایگاه خبری امروله : حجت الاسلام والمسلمین آل آقا مدرس حوزه بیان کرد: در میان علوم جدید، روان شناختی بیش از هر علمی به راز ارزش های دینی و تاثیر آن بر سرنوشت انسان پی برده است.

به گزارشامروله، خانم سعادت در همایش نقش ارزشها و باورهای دینی در اصلاح فرد و جامعه که در مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شهرستان صحنه برگزار شد، در خصوص اهداف این همایش گفت: خداباوری، خدا محوری و حفظ ارزش های دینی-انسانی، مهم ترین دغدغه انبیا و اولیای الهی در هر زمانی بوده و در این زمان با حجم شبهات و هجمه های دشمنان، این دغدغه به بالاترین درجه اهمیت خود رسیده است.

 

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش، گام نهادن طلاب در مسیر تحلیل، تفسیر و تبیین هر امری است که انسان را به خدا نزدیک و ارزش های دینی را در نهادش استحکام می بخشد.

 

در این همایش حجت الاسلام فاضلی مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه ضمن تقدیر از تلاش برگزار کنندگان همایش چنین اظهار داشت: خداباوری، شناخت ارزش های دینی، حفظ و ترویج آن، هدف از رسالت انبیای الهی بوده و این امر مهمی است.

 

وی ضمن بیان اینکه تمام مباحث معرفت شناسی ما در کلام و عقاید برای رسیدن به معنای خداباوری یا همان توحید است، افزود: توحید زبانی کافی نیست و برای رسیدن به مقام یقین نیز درس ها و کتب کفایت نمی کند، بلکه نیازمند تحقیق و تعمیق است و باید با اندیشه، علم و معرفت به باور رسید در غیر این صورت دیدگاهی که شکل می گیرد دیدگاهی تهی و بی پایه محسوب می شود.

 

سپس سخنران همایش حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی آل آقا مدرس حوزه علمیه قم بیان کرد: در میان علوم جدید، روان شناختی، بیش از هر علمی به راز ارزش های  دینی و تاثیر آن بر سرنوشت انسان پی برده است.

 

وی ادامه داد:‌ باورها و ارزش های دینی از سه جهت زندگی انسان را در برمی گیرد که شامل معنا بخشی به زندگی، انجام تکالیف دینی  و قدرت مواجهه و غلبه بر مشکلات می شود.

 

وی درک معنای زندگی را در گرو شناخت خالق هستی دانست و افزود: دین با تبیین جاودانگی، سعادت، اهداف و غایت های زندگی تلاش می کند تا انسان را در مسیر تعالی قرار دهد.

 

مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان دینی( انسان قائل به ارزش ها) سیر زندگیش همچون رودی است که تنها با پیوستن به دریا آرام می گیرد که این معنابخشی باعث آرامش، نشاط، خوش بینی و حس مسئولیت می شود و چنین انسانی با این نگاه و بینش، در برابر حضرت حق تعالی و دستوراتش خاضع و فرمانبردار است و تکالیفش باری به هر جهت نیست، بلکه در راستای معرفت و به قدر ظرفیتی که از هستی و خالق هستی دارد، تکالیفش را انجام می دهد.

 

ایشان افزود: دیگر ثمره ی خداباوری، غلبه بر حس تنهایی و بی تکیه گاهی است. انسان خداباور، می داند و ایمان دارد خدا هست. هر کسی به قدر ظرفیت وجودی اش این را درک می کند رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) با آن وسعت شناخت و معرفت، با اطمینان می فرماید: از دشمنان از تحریم ها از تهدیدها نترسید چون خدابا ماست. این همان ایمان و باور موسی واری است که وقتی فرعونیان به بنی اسرائیل رسیدند، آنان وحشت زده به حضرت موسی (علیه السلام) گفتند: محاصره شدیم دیگر کار تمام است. حضرت فرمود«كَلَّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ» خدا با ماست .

 

حجت الاسلام آل آقا در پایان چنین نتیجه گرفت: این شعار «خدا با ماست»اگر نهادینه شود نه در زبان، بلکه در روح و جان؛ اثرش همان می شود که در حادثه ی عاشورا با آن همه حادثه، وقتی طاغوت زمان از حضرت زینب (سلام الله علیها) می پرسد دیدی خدا با خاندانت چه کرد؟ با ایمانی راسخ و باوری محکم فرمود:«ما رایت الا جمیلا». این همان اعجاز باور دینی در معنا و جهت دهی به زندگی است.

 

در پایان مراسم، با گزارش اجمالی، اعلام شد که از مجموع 25 مقاله که به مرحله ی ارزیابی تفصیلی راه یافتند، سه مقاله حائز رتبه اول تا سوم و ده مقاله شایسته تقدیر شده، که در پایان همایش، مقالات اول و دوم گزارشی از مقالات، یافته ها و راهکارهای خود را ارائه نمود. در پایان به مقالات برتر با اهدا لوح تقدیر و جوایز نقدی، تقدیر به عمل آمد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد