یک کارشناس مسائل اقتصادی:

باندبازی خودروسازان با فروش صوری بازار را هیجانی کرده‌ است

سرویس: اخبار استانکد خبر: 307759|09:18 - 1398/02/25
نسخه چاپی
باندبازی خودروسازان با فروش صوری بازار را هیجانی کرده‌ است
یک کارشناس مسائل اقتصادی در مورد دلایل افزایش قیمت خودرو معتقد است که باندبازی خودروسازان با فروش صوری بازار را هیجانی کرده‌ است.

به گزارشامروله، 

دکتر آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاددرباره افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو اظهار داشت: اینکه مسئولان وزارت صنایع یا مسئولان مربوطه می گویند خودروها پنج درصد زیر قیمت بازار فروخته شود به معنای سپردن اختیار قیمت گذاری به بازار است در حالی که در هیچ جای دنیا جز ایران این گونه نیست که هرچه بازار که متشکل از عرضه کننده و تقاضا کننده است -در اینجا عرضه کننده همان خودروساز انحصاری است- ملاک عمل قرار گیرد.

وی افزود: همچنین ما ممنوعیت واردات داریم یعنی در این شرایط ثبت سفارش انجام نمی شود بنابراین قدرت به دست عرضه کنندگانی است که شامل خودروسازان و باند فروش آن ها می‌شود، در واقع همین افراد پشت پرده در باند فروش خودرو بازی می کنند و با خودرو ساز همدست هستند و به خرید و فروش صوری می پردازند و وزارت صنایع و خودرو سازان نیز بهتر می دانند چه افرادی بازی گردانان اصلی بازار خودرو هستند که سبب ایجاد این لجام گسیختگی می شوند.

بغزیان خاطرنشان کرد: ممنوعیت ثبت سفارش باعث ایجاد بازار بکری برای تولید کننده می شود که رقیبی هم ندارد، بازاری را حاکم می‌کند که عرضه کننده در آن نقش تعیین کننده دارد و این هم لجام گسیختگی را تقویت خواهد کرد.

وی عنوان کرد: ما در حال حاضر تحریم هستیم و خودروساز به بهانه اینکه خودرو قطعه ندارد و نمی تواند تولید کند بنابراین پیش فروش و تحویل فروش به میزان محدود ارائه می‌کند و با این وجود قیمت عرضه پیش فروش یا تحویل فروش پنج درصد زیر قیمت بازار نرخ بازار را نمی شکند و قطره ای در دریا ریختن است و باعث می شود متقاضان چنین فکر کنند که کاهش قیمتی رخ نمی دهد بنابراین بازار برای خرید خودرو هیجانی می شود.

بغزیان خاطرنشان کرد: بازی گروهای بازار خودرو که تصمیم می گیرند یک شبه قیمت خودرو داخلی یا خارجی تغییر یابد و نسبت به خرید و فروش صوری اقدام می کنند نیز بر قیمت سایر خودروها تاثیر می گذارد همچنین نوسانات نرخ ارز هم به سایر عوامل اضافه و سبب لجام گسیختگی قیمت خودرو می شود.

وی افزود: اینکه خودرو ساز اعلام می کرد خودرو ملی تولید کرده و به خودکفایی رسیده عملا نوعی فریب مردم است اگر این گونه بود باید قطعه می داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اینکه خودروی 20 میلیون تومانی را به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه 50 میلیون می فروشند و درصدد پیش فروش آن و فروش پنج درصد زیر قیمت بازار هستند این سبب افزایش قیمت بازار می شود و پنج درصد هم همین قیمت فعلی خواهد شد و این پیش فروش ها را تحویل نمی دهد و به مردم می گویند خودرو نداریم زیر ظرفیت تولید کار می کنیم در حالی که یک سال برای تولید فرصت داشته است.

بغزیان خاطرنشان کرد: تلنگر نرخ ارز و اقدام خودروسازان با خرید و فروش های صوری و خودروهایی که احتکار شده باعث می شود هیجاناتی در بازار حس شود.

وی عنوان کرد: این افزایش قیمت ها تناسبی با نرخ ارز ندارد و به دلیل ثبت سفارش است در حالی که اگر ثبت سفارش انجام شود شرایط بهتر است مسئولان معتقدند باز شدن ثبت سفارس سبب افزایش نرخ ارز می شود در حالی که برای واردات موبایل ارز 4200 تومانی داده می شود، اما در بازار موبایل اتفاقی رخ نمی دهد بنابراین اگر این ها کنار هم گذاشته شود درمی یابیم همه چیز برجام و تحریم نیست بلکه بخشی ناشی از عدم اخلاق حرفه ای است.