مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان صحنه:

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون تا 15 تیر در صحنه ادامه دارد

سرویس: شهرستانکد خبر: 307790|09:45 - 1398/02/29
نسخه چاپی
طرح بسیج ملی کنترل فشار خون تا 15 تیر در صحنه ادامه دارد
پایگاه خبری امروله : مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان صحنه از آغاز اجرای طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون»خبر داد و گفت: این طرح از ۲۷ اردیبهشت مصادف با روز جهانی فشارخون آغاز و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد.

دکتر احسان مهری در گفتگو باامروله، ضمن اعلام این خبر عنوان کرد : زمان اطلاع رسانی این طرح بزرگ ملی از 27 اردیبهشت ماه آغاز و تا 15 تیرماه ادامه دارد و شروع غربالگری از 17 خرداد تا 15 تیر است و البته از امروز در صورت مراجعه به واحدهای بهداشتی ارائه دهنده خدمت سطح شهرستان، غربالگری انجام می‌گیرد. اما شروع فعالیت پایگاه‌های سیار از 17 خردادماه است.

 

وی با بیان اینکه شایعترین علل مرگ و میر در جهان و کشور، ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است، گفت: سالانه ۱۰.۴ میلیون نفر در جهان به علت بیماری قلبی و عروقی ناشی از فشار خون بالا جان خود را از دست می دهند و ۲۱۸ میلیون نفر نیز دچار عوارض و ناتوانی های ناشی از این بیماری می شوند. دکتر مهری تصریح کرد بیش از ۲۰ درصد افراد، مبتلا به فشارخون می باشند و بدلیل اینکه بخش اعظمی از این مبتلایان از بیماری خود مطلع نیستند، اجرای این بسیج ملی مدنظر قرار گرفته است تا قبل از حاد شدن بیماری و یا ایجاد عوارض خطرناک کنترل و درمان صورت پذیرد.
 
 
دکتر مهری افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کیلوی را از جمله جامعه هدف اجرای طرح ملی بسیج فشار خون دانست و افزود: افراد می توانند با همراه داشتن کارت ملی به مراکز بهداشتی درمانی، خانه‌های بهداشت و ایستگاه‌های سلامت ثابت و سیار مراجعه نمایند.
وی با بیان اینکه در ۲۵ سال گذشته، شیوع پرفشاری خون در ایران حدود ۳ برابر شده است، گفت: مصرف نمک، استرس، چاقی و کم تحرکی از عوامل ایجاد کننده فشارخون بالا می باشد که با اصلاح شیوه زندگی می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.
 
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان صحنه خاطر نشان کرد: افزایش شناسایی، شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به پرفشاری خون در کشور و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا از اهداف کلی طرح بسیج ملی فشار خون بالا است.
 
 
دکتر مهری با بیان اینکه درصورت کاهش فشارخون به اندازه ۱۰ میلیمتر جیوه، ۱۵ درصد خطر سکته قلبی، ۵۰ درصد نارسایی قلبی، 38 درصد سکته مغزی  و ۱۰ درصد خطر مرگ کاهش می یابد، گفت: این طرح به صورت حضوری و غیر حضوری اجرا می شود که در روش اجرای حضوری پذیرش افراد گروه هدف در پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت و همچنین در ایستگاه های غربالگری ادارات، سازمان ها و در ایستگاه های موقت همکار مجری طرح صورت می گیرد و در روش اجرای غیر حضوری، فرد در صورت اطلاع از فشارخون خود از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیک در وب سایت  salamat.gov.ir در غربالگری شرکت خواهد کرد.
 
 
وی با تاکید بر اینکه پیشگیری بر درمان مقدم است، گفت: از تمام امکانات برای شناسایی ۱۰۰ درصدی افراد مبتلا به فشارخون بالا استفاده نموده و انتظار می‌رود مردم به مراکز پیش بینی شده مراجعه نمایند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد