استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با مهر:

ترامپ دستاوردی کوچک در مذاکرات را بزرگ جلوه می‌دهد

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 307837|11:52 - 1398/03/01
نسخه چاپی
ترامپ دستاوردی کوچک در مذاکرات را بزرگ جلوه می‌دهد
«جفری کارلینر» با بیان اینکه ترامپ می خواهد با ایران مذاکره کند گفت: نه تنها ترامپ بلکه مردم امریکا مخالف جنگ با ایران بوده و از مذاکره با این کشور به طور جدی حمایت می کنند.

به گزارشامروله، فاطمه محمدی پور:«جفریکارلینر» استاد دانشگاه بوستونامریکادر گفتگو باخبرنگار مهردر پاسخ به این سوال که آیا آمریکا با وجود تمام اینلفاظی‌هاقادر است مانع فروش نفت ایران شود و صادرات نفت ایران را به صفر برساند گفت: ترامپ اخیراً تحریم‌های اعمال شده علیه صادرات نفت ایران را گسترش داده است. در طی چند ماه اخیر صادرات نفت ایران کاهش یافته اما بزرگترین مشتری آن یعنی چین، همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد. مشخص نیست که آیا چین در آینده به خرید نفت ایران ادامه خواهد داد یا خیر و تصمیم آن به اختلافات تجاری که با ایالات متحدهامریکادارد بستگی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ مایل به مذاکره با ایران بدون در نظر گرفتن «جان بولتون» و «مایکپمئو» است گفت: در مورد روابط ایران و ایالات متحدهامریکااختلافات واضحی بین ترامپ و مشاور امنیت ملی آن جان بولتون و وزیر امور خارجه مایکپومپئووجود دارد. به نظر می‌رسد که این مشاوران خواهان منازعه مسلحانه با ایران هستند اما ترامپ نمی‌خواهد وارد جنگ با ایران شود.

استاد دانشگاه بوستون افزود: واقعیت این است که ترامپ تلاش کرده نیروهای نظامی ایالات متحدهامریکارا در سوریه و افغانستان کاهش دهد و نمی‌خواهد وارد جنگ با ایران شود. مردمامریکاخواهان جنگ با ایران نیستند.

وی افزود: ترامپ از برجام خارج شد چون اوباما در مورد آن مذاکره کرده بود. به طور کلی باید گفت که ترامپ با هر اقدامی که اوباما انجام داده مخالفت می‌کند. با این حال، او دوست دارد با ایران مذاکره کند و ادعا می‌کند که توافقات وی بسیار بهتر از موافقت نامه‌های گذشته است.

کارلینردر ادامه یادآور شد: ترامپ جهت ایجاد تغییرات جزئی درنفتاو توافقنامه تجاری ایالات متحدهامریکابا کانادا و مکزیک مذاکره کرد و سپس ادعا کرد که تغییرات او تحولی بزرگ می‌باشد. ممکن است وی در ارتباط با ایران نیز به طور مشابه عمل کند.

استاد دانشگاه بوستون آمریکا در پایان افزود: ترامپ به حمایت یا توافق بولتون وپومپئوبرای مذاکره با ایران نیازی ندارد و برای آغاز مذاکرات با انتقاد مواجه نخواهد شد. زمانی که ترامپ مذاکرات خود را با کره شمالی در مورد سلاح‌های هسته‌ای آغاز کرد انتقاداتی در مورد این موضوع درامریکاوجود داشت اما این مخالفت‌ها خیلی جدی نبودند. در مورد مذاکره با ایران باید گفت که مخالفت‌ها بسیار کمتر بوده و بسیاری از امریکایی‌ها از مذاکره با ایران حمایت می‌کنند.