معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کرمانشاه:

شهرستان صحنه بیشترین تولید عسل در استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده است

سرویس: شهرستانکد خبر: 307969|09:52 - 1398/03/19
نسخه چاپی
شهرستان صحنه بیشترین تولید عسل در استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده است
پایگاه خبری امروله : معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: اصلاح‌ نژاد دام ضمن اقتصادی کردن تولید و اشتغال دامداران، باعث نتایج موثر و مفیدی می‌شود.

به گزارشامروله،  بهرام خانی با بیان اینکه در قالب 34 گله و 40 روستا و منطقه عشایری استان کرمانشاه، پروژه اصلاح نژاد گوسفند برای 5350 راس دام مولد انجام شد، افزود: با توجه به شرایط مناسب استان برای پرورش گوسفند به‌ویژه نژاد مرغوب سنجابی که از نژادهای سنگین و دارای قابلیت تولید بالاست، این پروژه توسط کارشناسان امور دام و با همکاری بخش خصوصی در قالب شرکت‌های خدمات فنی مشاوره‌ای انجام شد. 

 

وی توجیه و متقاعدسازی دامداران را از مهم‌ترین مراحل اجرای طرح برشمرد و تاکید کرد: پروژه اصلاح‌ نژاد دام سبک روستایی در قالب برنامه مدیریت ‌تولید‌مثل‌ گله و همزمان‌سازی ‌فحلی در سال 90 – 91 نیز، مانند سال‌های گذشته اجرا شد.

 

 

وی با اشاره به نتایج اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند، گفت: افزایش قابل توجه درصد بره‌زایی و دوقلو‌زایی در گله‌هایی که طرح در بین آنها اجرا شده از جمله دستآوردهای این طرح است.

 

 

خانی‌، نژاد سنجابی را از بهترین نژادهای گوسفند برای استان کرمانشاه که دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی از جمله سازگاری با محیط و شرایط آب و هوایی، تولید بالا و همچنین پشم مرغوب است، برشمرد.

 

 

وی خاطرنشان‌کرد: اصلاح‌ نژاد دام ضمن اقتصادی کردن تولید و اشتغال دامداران، باعث نتایج موثر و مفیدی، مانند افزایش علاقه دامداران به نگه‌داری و پرورش گوسفند نژاد سنجابی به‌عنوان نژاد برتر استان می‌شود. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزایش تولید گوشت قرمز در استان، افزایش درآمد سرانه دامداران در راستای اقتصادی کردن تولید و استفاده بهینه و مناسب از مراتع و پس‌چرا مزارع و منابع خوراک دام را از دیگر اهداف اجرای طرح اصلاح ‌نژاد گوسفند اعلام کرد.

 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امسال بیش از 2000 تن عسل در استان کرمانشاه تولید شده که این میزان تولید عسل، 25 درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

 

 

خانی افزود: میزان تولید عسل استان کرمانشاه در سال گذشته حدود هزار و 610 تن بوده که با افزایش 25درصدی امسال، وضعیت استان در تولید این محصول در حال بهبود است.

 

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بیشترین عسل تولیدی این استان را مربوط به شهرستان صحنه اعلام و تاکید کرد: در شهرستان‌های کنگاور، کرمانشاه و سنقر نیز مقادیر قابل توجهی عسل تولید می‌شود.

 

 

وی عسل تولیدی در استان کرمانشاه را به‌عنوان یکی از محصولات سالم و پاک برشمرد و گفت: این استان در زمینه تولید عسل در سال گذشته رتبه هفتم کشور را به دست آورد که امیدواریم امسال نیز این رتبه همچنان تک رقمی باقی مانده و حتی به رتبه‌های بالاتر دست ‌یابیم.

 

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از پرورش زنبورعسل به‌عنوان یکی از حرفه‌های درآمدزا و اشتغال‌زا یاد کرد و افزود: سال گذشته 148 هزار کلنی مدرن و هشت هزار کلنی بومی در استان کرمانشاه فعال بوده، اما نتایج سرشماری امسال هنوز مشخص نشده است. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد