مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی کرمانشاه عنوان کرد:

پیش‌بینی تولید ۴۳ هزار تن دانه‌های روغنی در کرمانشاه

سرویس: اخبار استانکد خبر: 308042|11:44 - 1398/03/27
نسخه چاپی
پیش‌بینی تولید ۴۳ هزار تن دانه‌های روغنی در کرمانشاه
مرصادنیوز: مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۳ هزار تن دانه‌های روغنی در استان تولید شود.

به گزارشامروله،  ماشاالله ارویسی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، ، با اشاره به تلاش دولت برای خودکفایی در تولید دانه های روغنی کلزا و آفتابگردان اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ درصد دانه های روغنی مورد نیاز کشور در داخل و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

وی با بیان اینکه دولت از سال ۹۵ در افق۱۴۰۴به تدوین برنامه برای خودکفایی در تولید دانه های روغنی پرداخته است، افزود: حمایت خوبی از تولید کنندگان دانه های روغنی به عمل آمده و با توجه به قیمت دو برابری این محصولات نسبت به گندم، کشاورزان هم به خوبی استقبال کردند.

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه گفت: کشاورزان به جای روش آیش، یک سال در میان دانه های روغنی را جایگزین می کنند که سبب بارورتر شدن زمین و افزایش عملکرد تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان کرمانشاه در سال ۹۵،۲۴۰۰تن، در سال ۹۶ هم۹۸۸۰تن و در سال قبل ۲۰ هزار تن دانه های روغنی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده و امسال نیز بر اساس پیش بینی جهاد کشاورزی این میزان ۴۳ هزار تن پیش بینی شده است.

ارویسی با بیان اینکه در سطح استان ۱۷ مرکز خرید دانه روغنی کلزا و دو مرکز خرید دانه روغنی آفتابگردان داریم، بیان داشت: دانه آفتابگردان تنها در منطقه شیان اسلام آباد غرب کشت می شود و سال قبل حدود ۶۰۶ تن تولید دانه روغنی آفتابگردان کشت شد.

وی با تاکید بر اینکه مطالبات کشاورزان تولید کننده دانه های روغنی در اسرع وقت و زودتر از گندم پرداخت می شود گفت: امسال به قیمت خرید تضمینی کلزا۳,۲۳۹تومان به ازای هرکیلوگرم و آفتابگردان۳,۰۱۰تومان است.