معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد

غربالگری فشار خون بیش از ۶۸۱ هزار نفر در کرمانشاه

سرویس: اخبار استانکد خبر: 308118|10:56 - 1398/04/04
نسخه چاپی
غربالگری فشار خون بیش از ۶۸۱ هزار نفر در کرمانشاه
مرصادنیوز: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در راستای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا تاکنون بیش از ۶۸۱ هزار نفر در استان غربالگری شدند.

به گزارشامروله، ابراهیم شکیبا صبح امروز سه شنبه در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشارخون، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار تا پایان روز گذشته در طرح ملی کنترل فشارخون ۶۸۱ هزار و ۱۳۶ نفر در سطح استان کرمانشاه مورد سنجش فشارخون قرار گرفته‌اند.

وی گفت: جمعیت مورد انتظار وزارت بهداشت در طرح مذکور، سنجش نیمی از جمعیت بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی است و ما ازاین میانگین فراتر رفته‌ایم و این آمار را به ۱۴۲ درصد رسانده‌ایم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: با این حال از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان غربالگری ۸۰ درصد جمعیت هدف است که تاکنون ۷۱ درصد آن محقق شده امیدواریم طی دو هفته باقیمانده این جمعیت به طور کامل مورد غربالگری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به روزهای پایانی طرح کنترل فشارخون، سنجش باقی جمعیت به دلیل دسترسی سخت‌تر، مشکل تر است افزود: در حال حاضر شهرستان‌های جوانرود، گیلانغرب و ثلاث باباجانی بیشترین سنجش فشارخون را داشته‌اند.

وی با اعلام اینکه جمعیت هدف در نقاط روستایی ۲۷۵ هزار و ۱۴۸ نفر بوده که حدود ۹۹ درصد این جمعیت مورد سنجش قرار گرفته گفت: از وجود بهورزان در حاشیه شهرها استفاده می‌شود.

شکیبا با بیان اینکه در نقاط شهری تاکنون ۵۷ درصد جمعیت هدف مورد سنجش قرار گرفته است، عنوان کرد: سنجش فشارخون علاوه بر ۹۳۱ واحد بهداشتی شامل خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشتی در ۱۲۳ ایستگاه ثابت و ۱۸۰ ایستگاه سیار نیز در حال اجرا است که مجموع این مراکز به یک هزار و ۲۳۴ واحد می‌رسد.

وی از به کارگیری ۴۱۲۲ نفر نیرو جهت اجرای طرح ملی کنترل فشارخون خبر داد و تصریح کرد: فشارخون منشأ بسیاری از بیماری‌ها است و در این میان سال قبل ۱۰ هزار مرگ در استان کرمانشاه داشتیم که حدود چهار هزار و ۵۰۰ مورد آن به دلیل ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی بوده برهمین مبنا کنترل فشارخون بسیار اثرگذار است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه فشارخون بیماری خاموش است و عده‌ای از ابتلای خود به آن اطلاع ندارند افزود: افرادی که مورد غربالگری فشارخون قرار می‌گیرند و ثبت سامانه می‌شوند در صورتی که دارای فشارخون بالا باشند در نزدیک پایگاه بهداشتی یا خانه‌های بهداشت مورد پیگیری و درمان قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ درصد افراد غربال شده در سطح استان کرمانشاه مبتلا به فشارخون بالا هستند، بیان داشت: تمدید مهلت اجرای طرح کنترل فشارخون به تصمیم وزارت خانه بستگی دارد.

شکیبا از مشارکت خوب ادارات خبر داد و افزود: تمام نقاط پر ازدحام در نقاط شهری شناسایی شده و به منظور افزایش آمار در حال حاضر طرح ملی کنترل فشارخون به صورت خانه به خانه در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه با توجه به کلانشهر بودن شهرستان کرمانشاه تاکنون ۵۰ درصد جمعیت هدف مورد غربالگری قرار گرفته خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی اجرای طرح ملی کنترل فشارخون پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت در شیفت عصر هم باز هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پاسخ به شایعات فضای مجازی مبنی بر خطای بالای دستگاه‌های دیجیتالی سنجش فشارخون عنوان کرد: این دستگاه‌ها کمترین میزان خطا را دارند همچنین هدف ما غربالگری فشارخون است و پیگیری برای سنجش فشارخون و درمان طی چند مرحله ادامه دارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد