گفتگوی تفصیلی با دادستان صحنه :

9096 پرونده در سال 97به دادسرا و دادگاه شهرستان صحنه ورود پیدا کرده است

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 308139|22:58 - 1398/04/07
نسخه چاپی
 9096 پرونده در سال 97به دادسرا و دادگاه شهرستان صحنه ورود پیدا کرده است
پایگاه خبری امروله : دادستان شهرستان صحنه گفت :مجموع پرونده های دادگاه هم از تاریخ 1/4/97 تا 31/3/98 ،4464 پرونده بوده که در مقایسه با مدت مشابه قبل با تعداد 4102 پرونده شاهد افزایش تعداد ورودی پرونده ها بوده ایم

دکتر یعقوب رستمی در گفتگو باامروله،  ضمن درود به روان پاک شهید مظلوم دکتر بهشتی عنوان کرد: هفته اول تیرماه با توجه به تقارن آن با سالروز شهادت این شهید والامقام و 72تن از یاران گرانقدرش در حادثه تروریستی تیرماه 1360 به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

 

وی ادامه داد: در منابع دینی و اعتقادی همانطور ه علما از جایگاهی بس رفیع در نزد خداوند و انبیا برخوردترند و وارثان این جایگاه از قبل انبیا هستند جایگاه قضاوت نیز چنان رفیع است که این منصب جزیی از رکن رکین تشکیل حکومت اسلامی محسوب میشود.

 

رستمی خاطر نشان کرد :در حساسیت موضوع قضا همین بس که کار یک فقیه سترگ استنباط احکام و بیان ان می باشد  لیکن یک قاضی علاوه بر اشراف بر حکم وظیفه احراز موضوع و تطبیق حکم بر موضوع را هم برعهده دارد که این از اهمیت و خطیر بودن این جایگاه حکایت دارد .

 

دادستان شهرستان صحنه گفت : خداوند متعال در آیه 25 سوره حدید می فرماید : لقد ارسنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط ما پیامبران خود را به دلایل روشن فرستادیم و به انان کتاب و ترازو برای تشخیص حق از باطل دادینم تا مردم به عدالت برخیزند.

 

وی بیان کرد : قضاوت در حکومت اسامی تنها منصبی است که با یک واسطه ماذون از جانب ولی فقیه حضرت امام خامنهای مدظلله العالی است و همین امر وظیفه خطیر این منصب را بیش از پیش نمایان می سازد.

 

دکتر رستمی بیان کرد : شهید محمد حسینی بهشتی دانش و تحصیلات عالی فقاهت و اجتهاد مسلم تسلط بر سه زبان انگلیسی آلمانی و عربی تیزهوشی و تدبیر ذاتی از خصوصیات بارز این بزرگ مرد انقلاب بود که در مدتی کوتاه از انقلاب اسلامی و با وصف انواع تنگ نظری ها و  جفاها که در حق وی روا شد و ان هم به این خاطر که وی  نظریه پرداز اسلام مکتبی بود همان اسلامی که رکن اصلی آن ولایت فقیه است و دشمنان این بر نمی تافتند و آن چنان عملکردی از خود نشان داد که پس از شهادت مظلومانه و اندوهناهکش با گذشت چنددهه از پیروزی انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری مدظله العالی درباره ایشان فرمود بهشتی مظلوم زیست و مظلوم شهید شد به خاطر اینکه در دوران زندگی اش کسی به عمق و والایی شخصیت این مرد پی نبرد ولی واقعا یک انسان برجسته ای بود در همه ابعاد . شهید بهشتی فردی اعجاب انگیز بود من تا به حال فردی مثل آقای بهشتی در گذشته و حال ندیدم.

 

 

دادستان صحنه تصریح کرد : امام (ره) درباره این شهید می فرماید ایشان را 20سال بیشتر می شناسم مراتب فضل فکر و تعهد ایشان بر من معلوم بود انچه من را راجع به ایشان تاثر می کند و شهادت ایشان درمقابل آن ناچیز است آن مظلومیت ایشان در این کشور بود شهید بهشتی یک ملت بود برای ملت ما.

 

حال جای پرسش است که ان تفکر و تعهد و آن شجاعتی که باعث شد مقام معظم رهبری مدظله العالی و حضرت امام خمینی رحمه اله علیه  این تعابیر شگرف و شگفت را راجع به شخصیت شهید بهشتی بیان فرمایند چه بود ؟ این تفکر و تعهد و شجاعت را می بایست در کلام و مشی عملی این شهید بزرگوار جست آن جا که با کلام صریح و فصیح و با صدای رسا  و همیشه در اذهان و گوشها ماندگار،  در دفاع از حق ملت مظلوم فریاد می زد، انقلاب اسلامی ما تا زمانیکه تمام افراد قرار گرفته در شبکه حکومت عاشقان خدمت بی منت به مردم نشوند به مرحله مطلوبش در بافت و ساخت حکومت نرسیده است.

 

وی گفت : قابل  قبول نیست برای ما که اداره جامعه در دست ما باشد و در این مملکت کسی شب گرسنه بخوابد کسی زیر طاقی بخوابد که نگران است برسر او و عزیزانش خراب شود  امروز میخواهم که همه کسانی که در دلشان عشق این انقلاب مالامال شور و هیجان است و قلبشان در محبت این انقلاب می تپد حرکت و اقدام قاطع موثر و انقلابی خود را شروع نمایند تا هرچه زودتر فاصله سطح زندگی در جامعه اسلامی کمتر و کمتر شود.ایشان در خطاب به نمایندگان مجلس نیز  می فرماید: آنان که زمستان را از پشت پنجره دیده اند و گرسنگی را هم فقط در کتابها خوانده اند نخواهند توانست که نمایندگانی شایسته برای دفاع از حقوق مردم باشند.

 

دادستام صحنه ادامه داد : با تاسی به این ایدیولوژی و این تفکر بود که در سایه توجهات حضرت ولیعصر(عج)  و راهبری مقام معظم رهبری مدظله العالی و سعی و تلاش مسیولین نظام در ادوار مختلف می بینیم که ریشه درخت تناور انقلاب اسلامی بیش از گذشته مستحکم شده و اقتدار و امنیت جهموری اسلامی به دست توانمند نیروهای مسلح این مرز و بوم باعث گردیده در زیر تمام فشارهای ابرقدرت های جهانی گزندی به این آب و خاک نرسد . سطح رفاهیات و پیشرفت تکنولوژی اساسا قابل قیاس با وضعیت قبل از پیروزی انقلاب نباشد البته که کاستی ها و نواقصی وجود دارد که ان شالله با درایت متولیان امر مدیریت اجرایی کشور وضعیت بازار و دغدغه های معیشتی مردم ولایت مدار که ناشی از برخی سوءمدیریت ها و انحرافات از تفکر انقلابی می باشد و بر دوش قشر مستضعف جامعه همان قشری که در بزنگاه های مختلف یارو یاور این انقلاب بوده اند و هستند مرتفع شود.

 

 

رستمی تشریح کرد: دستگاه قضایی نیز با تصدی ریاست معظم قوه قضاییه حضرت ایت الله رییسی که از فرزندان دستگاه قضا و با تجربه سالیان متمادی در مجموعه قضایی کشور و برخوردار از فقاهت و تحصیلات هم حوزوی و هم دانشگاهی می باشد با نشاط و اقتدار تمام از همان روز اول شروع به کار،  برنامه های سند تحول قوه قضاییه را بر مبنای بیانیه مقام معظم رهبری مدظله العالی موسوم به گام دوم انقلاب ترسیم نمودند.

 

وی یادآور شد : محورهای اصلی برنامه دستگاه قضا اعتمادسازی و افزایش اعتماد عمومی ، کاهش حجم پرونده های قضایی با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از وقوع جرم ، برخورد قاطعانعه با فساد، احیای حقوق عامه و تکریم ارباب رجوع می باشد.

 

دادستان شهرستان صحنه بیان کرد : دادگستری شهرستان صحنه نیز در راستای تحقق اهداف سند تحول دستگاه قضایی برنامه ریزی لازم را صورت داده که از مهمترین سرفصل های این برنامه می توان به :اقدامات دادستانی شهرستان در راستای صیانت از حقوق عامه ، برخورد قاطع و بدون اغماض به تعدی کنندگان به حقوق جامعه و مرنکبین جرایم خشن مبارزه و برخورد مستمر و شبانه روزی با مجرمین فعال در حوزه مواد مخدر و سارقینصدور احکام متقن و بازدارنده درخصوص این  جرایم ، در دستورکار قضات دادگستری شهرستان صحنه قرار دارد.

 

دکتر رستمی تشریح کرد :دریکسال گذشنه شهرستان صحنه بیشترین پرونده های کیفری شامل :نزاع دسته جمعی با 16درصد ، جرایم حوزه موادمخدر با15درصد، سرقت با 12درصد ، تصادفات با 12درصد که بیشترین پرونده های حقوقی شامل به ترتیب مطالبات/ دعاوی خانوادگی/ اختلاف ملکی/ می باشد.

 

دادستان صحه گفت : مجموع پرونده های وارده در دادسرا از 1/4/97 تا31/3/98 ، 4632  پرونده که در مقایسه با به مدت مشابه سال قبل با تعداد 4421 پرونده شاهد افزایش تعداد پرونده ها بوده ایم.

 

وی یادآور شد : مجموع پرونده های دادگاه هم از تاریخ 1/4/97 تا 31/3/98  ،4464 پرونده بوده که در مقایسه با مدت مشابه قبل با تعداد 4102 پرونده شاهد افزایش تعداد ورودی پرونده ها بوده ایم که آمار خروجی تقریبا به همین اندازه بوده و این به منزله کاهش اطاله دادرسی و پایین آمدن متوسط زمان رسیدگی به آنهاست.

 

رستمی گفت : جمع این آمار حکایت از ورود 9096 پرونده در یکسال اخیر به مجموعه دادسرا  و دادگاه می باشد. که انشا الله با تلاش قضات و کارکنان دادگستری شهرستان و در راستای منویات مقام معظم رهبری و برنامه های ابلاغی ریاست محترم قوه قضاییه ، کاهش حجم ورودی پرونده ها با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و برخورد قاطع با فساد و و متعدیان به حقوقو عامه مردم در دستور کار قرار خواهد داشت.