گزارش

وقتی سرمایه های زمین دود می شوند / دادستان شهرستان صحنه : سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی جرم است

سرویس: شهرستانکد خبر: 308194|21:57 - 1398/04/14
نسخه چاپی
وقتی سرمایه های زمین دود می شوند / دادستان شهرستان صحنه : سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی جرم است
پایگاه خبری امروله: با شروع فصل برداشت محصول از مزارع گندم جنبه‌های متفاوتی از کشاورزی و طبیعت مشاهده می‌شود.

به گزارشامروله، با شروع فصل برداشت محصول از مزارع گندم جنبه‌های متفاوتی از کشاورزی و طبیعت مشاهده می‌شود.

 

آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی مبحث چندین ساله و گسترده‌ای است، دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش گندم و جو کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است ولی غافل از اینکه به کار بردن تناوب زراعی صحیح و استفاده مناسب از سموم نتیجه‌ای بسیار مطلوب تر دارد.

 

 

سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد

 

 

یک کشاورز صحنه ای در گفتگو با مرصاد عنوان کرد : آتش سوزی‌ بقایای محصولات کشاورزی در صحنه علاوه بر اینکه چهره نازیبایی از طبیعت نشان می‌دهند باعث بروز مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه و همپنین وارد آمدن خسارات اقتصادی می‌شود

 

 وی ادامه داد : گاهی آتش به مزارع همسایه نیز سرایت کرده و با سوزاندن خوشه‌های طلایی حداقل باعث خسارات مالی و روحی جبران ناپذیری می شود.

 

این کشاورز گفت : ممکن است بر اثر آتش زده این زمین ها باغات، درختان ومراتع حاشیه مزارع در اثر وزش باد دچار حریق و خسارت جبران ناپذیر  بشود.


بقایای گیاهی که منابع مفیدی برای تولید موادآلی بوده از بین می رود

 

یک کارشناس کشاورزی در ادامه این گفتگو ها بیان کرد: متاسفانه همه ساله با توجه به فرا رسیدن فصل گرما وبرداشت محصولات کشاورزی، بعضی از کشاورزان با اهدافی چون از بین بردن علف های هرز باقیمانده در مزارع به منظور کاهش هزینه مبارزه با آن در سال بعد، از بین بردن آفات گیاهی و جلوگیری از ایجاد محیط مناسب تکثیر این آفات و ایجاد سهولت بیشتر در عملیات کاشت و داشت، برای آماده کردن زمینهای کشاورزی خود برای کشت دوم اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می نمایندکه به غیر از آنکه چهره ای بدی از طبیعت را نشان می دهد، باعث مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه خواهد شد.

 

وی ادامه داد : با سوزاندن چند مزرعه کشاورزی کنار هم، خاکستر و دودهای ناشی از آن در اکثر اوقات، کل فضای مسکونی روستایی و یا شهری همجوار را در بر میگیرد و همه ما شاهد مشکلات و عواقب ناشی از ان بصورت بروز انواع حساسیتها، مشکلات تنفسی، آلودگی هوا و در نتیجه نارضایتی عمومی از این موضوع خواهیم بود.

 

 

محمد عرفانی در پایان گفت : آنها همچنین کاه و کلش زمین‌های خود را آنش می‌زنند در حالی که این کار باعث می‌شود حاصلخیزی خاک از بین برود و زمینه نابودی عناصر و موجودات زنده فراهم شود. در این عمل ظرفیت نگهداری آب از بین می‌رود، رطوبت خاک کم شده و فرسایش خاک افزایش می‌یابد.

 

 

آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی جرم است

 

یعقوب رستمی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان صحنه در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد عنوان کرد: با شروع فصل برداشت محصول از مزارع گندم و اقدام برخی کشاورزان به آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی از آنجاییکه این اقدام با هدف پاک شدن زمین از بقایای کشت قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی، کنترل و مقابله با آفات و علف‌های هرز صورت می‌گیرد غافل از آنکه ۷۰ درصد مواد آلی خاک را همین بقایای گیاهی تشکیل می‌دهد

.

وی بیان کرد :  مضررات این عمل در بلندمدت شامل کاهش عملکرد محصول به دلیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک با از بین بردن مواد مغذی آن و افزایش ضریب آسیب پذیری محصول در برابر (آفات- بیماریها- سرما -گرما) به دلیل کاهش مواد آلی خاک، کاهش ظرفیت نگهداری آب در خاک، کاهش نفوذپذیری و فعالیت میکرو ارگانیسم‌های خاک می‌گردد هم چنین افزایش فرسایش خاک و در نتیجه بالا رفتن مصرف کود‌های شیمیایی را در پی دارد.

 

وی بیان کرد : از سوی دیگر این اقدام جدای از اینکه باعث تلف و از بین رفتن موجودات زنده موجود در خاک و نیز ایجاد خطر وقوع حریق در اراضی مجاور می‌گردد، باعث افزایش گاز‌های گلخانه‌ای و اثرات نامطلوب بر اکوسیستم منطقه و الودگی محیط زیست می‌شود.

 

وی افزود: از جمله راهکار‌های جلوگیری از این روند ناصحیح، می‌توان به خردکردن و توزیع بقایای گیاهی در سطح مزرعه، رعایت تناوب کشت گندم و چرانیدن دام‌ها اشاره نمود که این مورد اخیرالذکر می‌تواند درصد بالایی از کمبود علوفه مود نیاز دامداری کشور را مرتفع کند.

 

دادستان شهرستان صحنه گفت: در راستای اصلاح این روند بر آموزش و اگاهی بخشی کشاورزان از مزایای حفظ بقایای محصولات کشاورزی در خاک و معایب از بین بردن آن، با استفاده از ظرفیت کارشناسان مروج کشاورزی، مراکز خدمات جهاد کشاورزی، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا‌ها تاکید نمود و در کنار رسالت آگاهی بخشی، با توجه به گستردگی دامنه این ایجاد حریق‌ها بکارگیری تمامی ظرفیت‌های قانونی را ضروری دانست از این رو با توجه به جرم انگاری این عمل به صدور دستور قضایی جهت شناسایی و معرفی افرادخاطی به دستگاه قضایی اشاره نمود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد