رییس پلیس استان کرمانشاه در گفتگو با مرصاد:

کرمانشاه متناسب با امنیتی که دارد احساس امنیت ندارد

سرویس: اخبار استانکد خبر: 308445|11:33 - 1398/05/07
نسخه چاپی
کرمانشاه متناسب با امنیتی که دارد احساس امنیت ندارد
مرصادنیوز: فرمانده انتظامی استان کرمانشاه معتقد است که به اندازه ای که در کرمانشاه امنیت داریم، مردم آنرا احساس نمی کنند که ناشی از جو روانی شکل گرفته است.

به گزارشامروله،  کمتر از دو ماه از انتصاب سردار علی اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه به این سمت می‌گذرد، وی خردادماه امسال به عنوان رئیس پلیس جدید استان معارفه شد و سکان نظم و امنیت این استان مرزی را به دست گرفت.

کرمانشاهی که با آسیب‌های اجتماعی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و با چالش‌های زیادی روبروست. برخی از این آسیب‌ها اغلب به معضلات امنیتی برای شهروندان تبدیل می‌شود که نیازمند ورود جدی تر پلیس است.

سردار جاویدان در اولین دیدار رسانه‌ای خود میزبان مجموعه شبکه اطلاع رسانی مرصاد بود. شرح گفتگوی ما با فرمانده انتظامی استان در مورد موضوعات و چالش‌های انتظامی استان به شرح زیر است.

لطفاً وضعیت امنیت استان کرمانشاه در مقایسه با سایر استان‌های مرزی را تشریح کنید

واقعیت این است که در کشور به برکت وجود مقام معظم رهبری و همراهی مردم و وجود نیروهای انقلابی در بدنه دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضائی امنیت خوبی وجود دارد.

استان کرمانشاه هم به لحاظ مرزی بودن و هم از حیث آسیب‌های اجتماعی و معضلاتی همچون بیکاری استان ویژه‌ای است، اما به تناسب وجود این شرایط کرمانشاه از لحاظ امنیتی استان قرمزی نیست و در بین استان‌های هم‌طیف و هم‌ردیف مرزیجزواستان‌های میانی کشور است.

در حوزه جرائم خشن و آمار شرارت‌ها هم سال گذشته و هم امسال با روند کاهشی مواجه بودیم، اما به جهت حرمت و عزتی که برای مردم قائل هستیم اعتقاد داریم که حتی یک تیراندازی و اتفاق ناگواری که رخ بدهد برازندهسبقهخوب فرهنگی و تاریخی کرمانشاه نیست.

البته هر چندگاهی شاهد حوادثی هستیم که می‌توان از آنها با عنوان ناامنی یاد کرد ولی در مجموع به لحاظ شاخص‌های امنیتی روند کاهشی داریم و همچنین در جرائم خشن، به عنف و مسلحانه روند خوبی طی می‌شود.

توجه و اهتمام ما هم بر این است که از تمام ظرفیت‌های برون سازمانی و درون سازمانی در کاهش جرائم و ارتقای امنیت روانی و احساس امنیت در استان بهره گیریم.

در کرمانشاه به اندازه‌ای که در استان امنیت داریم، احساس امنیت نداریم و مردم آن‌را لمس نمی‌کنند و این یک ابهام است. در برخی استان‌ها آمارشان از کرمانشاه بیشتر است، اما نمی‌گویند ناامنی داریم.

در فضای عمومی ما مردم احساس دلهره و نگرانی دارند و این به جنبه روانی موضوع برمی‌گردد و باید آگاهی مردم را افزایش داد و آنها را در جریان نحوه ایفای نقش دستگاه‌های امنیتی قرار دهیم تا ببینند چه تلاش‌هایی انجام می‌شود و لذا معتقدیم که هر چه مشارکت مردم بیشتر باشد نمود این امنیت هم بیشتر خواهد بود.

در خصوص معضلات استان‌های مرزی از جمله قاچاق سوخت وضعیت استان را توضیح دهید و آمار میزان کشفیات در این حوزه را لطفاً اعلام کنید؟

در حوزه قاچاق سوخت چون انرژی در کشور ارزان است و از کشورهای همسایه این رقم پایین‌تر است لذا بحث خروج غیرمجاز آن و قاچاقش هم بیشتر است، البته این موضوع قبلاً کمتر بود و در حال حاضر بیشتر در حال رخ دادن است، هرچند در استان کرمانشاه وضعیت به شدت استان‌های جنوبی نیست.

در چهار ماهه سال‌جاری ۲۶۰ هزار لیتر کشفیات سوخت قاچاق صورت گرفته است که نشان از افزایش ۶۷ درصدی میزان کشفیات این حوزه دارد.

هرچند آمار نگران‌کننده‌ای در این حوزه نداریم، اما معتقدیم که با وجود محدودیت‌ها و خلاءهای قانونی اگر نظارت‌های ما افزایش یابد قطعاً این مقدار هم اتفاق نخواهد افتاد.

یکی از مشکلاتکلانشهرکرمانشاه جمعیت بالای حاشیه‌نشین آن و به تبع آسیب‌های اجتماعی و امنیتی این مناطق است؛ در این حوزه برای این مناطق تدابیری همچون طرح‌های پاکسازی در حال انجام است لطفاً در مورد طرح‌های انجام شده و نتایج آن توضیح دهید

حاشیه‌نشینی از آسیب‌های کل کشور است و البته کلانشهرها ظرفیت خوبی برای حاشیه‌نشینی دارند این موضوع به یک معضل امنیتی و اجتماعی می‌تواند تبدیل شود.

جمعیت حاشیه‌نشینی به نوعی جمعیتی بی‌هویت است و افراد در جایی جمع می‌شوند که هیچ قرابت و سنخیتی با هم ندارند و احساس مسئولیت در قبال همدیگر هم ندارند لذا جرائم و تخلفات هم در این مناطق علناً افزایش می‌یابد و به محلی برای ناهنجاری‌ها و تخلفات تبدیل می‌شوند.

محلات حاشیه‌نشین کرمانشاه هم به بافت‌هایی برای معتادین، خرده‌فروشان مواد مخدر و ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل شده است.

واقعیت این است که در این حوزه تمام اقدامات نباید سلبی باشد و باید بسترهای ایجاد این موضوع را هم از بین برد و برخورد فیزیکی و انتظامی و قضائی برای این معضل جوابگو نیست.

آنچه که حائز اهمیت است باید با این مسائل به صورت ایجابی برخورد کرد و بسترها را از بین برد و فضاها را تغییر داد. در برخی شهرها بافت را کلاً تغییر داده‌اند و با ایجاد بسترهای مناسب این مکان‌های غیرقابل تحمل برای مردم را متحول کرده‌اند.

لذا باید بسترهای موجود را هماهنگ با شأن و کرامت انسانی و اسلامی جامعه ایجاد کنیم و با این کار این معضلات هم قابل کنترل است و بعد از آن اقدامات انتظامی هم اثرگذار خواهد بود.

ما هم مناطق را شناسایی کرده‌ایم و یکی از اولویت‌هایمان اجرای طرح‌های پاکسازی همه‌جانبه است و همکاران ما در پلیس مبارزه با مواد مخدر، اطلاعات و امنیت اخلاقی و پیشگیری جهت سایر جرایم مراتب را دسته‌بندی و حتی در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر این موضوع را مطرح کرده‌ایم و هماهنگی لازم با دستگاه قضائی صورت گرفته است.

باید روی کانون‌های آلوده تمرکز کنیم و سعی و تلاشمان بر این است که اگر به تصور مردم برای انجام تخلفات علنی بسترهایی ایجاد شده آنها را از بین ببریم. متقابلاً دستگاه‌ها و نهادهای دیگری همچون شهرداری، مسکن و شهرسازی و بقیه نهادها هم باید ورود کنند و کارهای خوبی انجام دهند تا با همکاری آنها در بخش سالم‌سازی این اماکن نتیجه بگیریم.

در مورد آمار جرائم فضای مجازی در استان کرمانشاه و برخورد با مجرمان این حوزه توضیحبفرمائید

واقعیت این است که آمار ما در جرائم فضای مجازی روز به روز در حال افزایش است و به تناسب پیشرفتی که در حوزه فناوری داریم و مردم از این ظرفیت‌ها بهره‌مند می‌شوند به همان اندازه هم وقوع جرائم و افزایش آنها را داریم و یکی از دلایل آن هم پایین بودن سواد رسانه‌ای مردم و آگاهی‌شان در راستای بهره‌مندی از حوزه مجازی است.

اگر فردی اشراف کامل و مهارت لازم داشته باشد نه خودش مرتکب جرم شده و نه قربانی مجرمین می‌شود، لذا چون آگاهی به ضوابط مصونیت در پی دارد، ارتقای آگاهی مردم هم به کاهش آمار وقوع جرائم و سوءاستفاده‌ها کمک می‌کند.

جرائم اقتصادی در فضای مجازی ۸۲ درصد افزایش یافته و بیشترین میزان آن مربوط به برداشت اینترنتی از حساب‌های بانکی که ۴۵ درصد آنها کشف وقوع شده است.

جرائم اخلاقی ۲۶ درصد افزایش و جرائم اجتماعی ۲۰ درصد کاهش یافته و همچنین جرائم سیاسی هم کاهش ۱۰۰ درصدی داشته است.

در مجموع ۶۳ درصد افزایش وقوع جرائم در فضای مجازی رخ داده که ۷۰ درصد از این جرائم کشف شده است.

میزان کشفیات پلیس در سال جاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر و باندهای سازمان یافته را لطفاً توضیح دهید

حوزه مواد مخدر حوزه پُر اهمیتی است سنوات گذشته کرمانشاه یکی از استان‌های آلوده در این حوزه تلقی می‌شد، اما در حال حاضر وضعیت بهتری دارد.

در این حوزه چندین کمیته فعالیت دارند که نیروی انتظامی مسئول کمیته مقابله است. اعتقاد دارم در این حوزه اگر می‌خواهیم توفیقاتی داشته باشیم باید در حوزه پیشگیری بیشتر کار کنیم، یعنی موفقیت در جایی است که میزان تقاضا را کاهش دهیم و اگر آمار معتادین ما کاهش یافت می‌توانیم بگوییم موفق عمل کرده‌ایم.

در حوزه درمان هم باید بررسی کرد که چقدر در پاک شدن افراد معرفی شده به مراکز ماده ۱۵ و ماده ۱۶ تأثیرگذار بوده‌ایم و چقدر این افراد توانسته‌اند به اجتماع برگردند، چون در حال حاضر صخره‌های بزرگی از بی اعتمادی پیش روی بازگشت این افراد به زندگی عادی وجود دارد که باید آنها را برداشت.

در زمینه مقابله هم معتقدیم که آمار کشفیات را باید بررسی کنیم و از همه مهم‌تر اینکه دسترسی به مواد مخدر چطور است و اینها همه قابل بررسی است.

حوزه مبارزه با مواد مخدر یک حوزه عمومی است و تمام نهادها و دستگاه‌های مرتبط باید به آن ورود کنند.

در حوزه ایجابی و سلبی در برخورد با عناصر اصلی و خرده فروشان دستگاه قضائی هم حمایت‌های خوبی دارد و ما هم دغدغه داریم اما برخی تنگناها هم در این زمینه وجود دارد.

سیاست‌های زندان زدایی با سیاست‌هایی که ما داریم همسو نیست و مجازات‌ها هم متناسب با جرم نیست و خلاءهای قانونی وجود دارد. زندان‌ها هم آنقدر ظرفیت ندارند که این افراد مجرم در آنجا حبس خود را طی کنند.

سیاست‌های جایگزینی که حاکمیت دارد با اهداف خاصی هم انجام می‌شود بعضاً موجب شده که این تصور ایجاد شود که امروز نیروی انتظامی متخلفان را دستگیر و فردا دستگاه قضائی آنها را آزاد می‌کند.

تمام اقدامات ما متعادل و متناسب و همسو نیست که اگر بود زودتر در این حوزه به نتیجه می‌رسیدیم.

در این حوزه از ابتدای امسال در استان ۱۵۷ درصد رشد کشفیات مواد مخدر با وزن یک تن و ۲۶۲ کیلوگرم داشته‌ایم که درصد قابل توجهی است.

یک هزار و ۷۰۰ نفر از عناصر اصلی و خرده فروشان و معتادان متجاهر در این خصوص دستگیر شده‌اند و در خلال طرح‌های انجام شده توسط پلیس هم یک هزار و ۱۶۵ نفر دستگیر شده‌اند.

معتقدیم که اعتیاد و مواد مخدر مادر تمام آسیب‌های اجتماعی و جرائم است و باید همه دستگاه‌های مرتبط به این موضوع ورود کنند.

برخی از محلات آلوده کرمانشاه همچون باغ ابریشم با توجه به قرار گرفتن دانشگاه‌ها در جوار آنها شرایط ویژه‌تری دارند، برای آنها چه برنامه‌ای دارید؟

اتفاقاً بر روی این محلات هم کارهای صورت گرفته و به اجماع رسیدیم که یکی از نقاط آلوده شهر است. در این محله مغازه‌هایی داریم که در خلال فروش آب معدنی و مواد غذایی عناوین مجرمانه‌ای انجام می‌دهند.

همجواری آنها با دانشگاه یک معضل است و بی حرمتی به شأن دانشجو و علم است، اما به تنهایی از دست پلیس کاری برنمی آید.

ما برای دستگیری هیچ محدودیتی نداریم و می‌توانیم در عرض ۴۸ ساعت حداقل ۵۰ درصد معتادین و خرده فروشان را دستگیر کنیم اما تعیین تکلیف و نگهداری آنها مشکل است و اول باید بسترها فراهم شود. در جلسات کارشناسی هم ناجا اهتمام بر دستگیری دارد، اما توقع فرهنگ سازی و بسترسازی را از سایر دستگاه‌ها هم داریم.

ما هیچگاه خنثی عمل نخواهیم کرد و تمام توانمان را به کار خواهیم گرفت.

بحث پاکسازی و برخوردهای قانونی در محلات آلوده هم در دستور کار است کما اینکه چندین طرح هم در یکی دو ماهه اخیر اجرا شده است و با کار کارشناسی پیگیری می‌شود.

اولویت‌های کاری رئیس پلیس جدید استان چیست؟

ما هیچ نقشی به جز ارائه خدمت به مردم برای خودمان قائل نیستیم. مأموریت ما مطالبه مردم است، در حال حاضر آنچه استنباط می‌کنیم خواسته مردم تأمین نظم و امنیت عمومی است.

تأمین نظم و امنیت عمومی خط قرمز ماست همچنین حفاظت از جان و مال و آبروی مردم هم برای ما خط قرمز است.

رسالت و فلسفه حضور ما هم همین مطالبه مردم است و از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و تمام ظرفیت‌ها و توانمان را به کار می‌گیریم که آرامش و امنیت مردم در حوزه‌های فردی و اجتماعی تأمین شود.

برخورد بامتعرضینبه جان، مال و ناموس مردم، اراذل و اوباش، سارقین حرفه‌ای، کیفقاپهاو افرادی که شرارت کنند و احساس امنیت مردم را خدشه دار کنند اولویت‌های مأموریتی ماست.

مقابله با آسیب‌های اجتماعی با محوریت مواد مخدر، مقابله با قاچاق و همچنین در حوزه امنیت اخلاقی به عنوان کارگزاران نظام اسلامی و آمران به معروف وناهیانمنکر جامعه هستیم و هرکس برخلاف قانون عمل کند ناجا موظف است که برخورد قانونی انجام دهد.

در این موضوع دغدغه داریم و توقع داریم مردم هم رعایت کند و دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی هم ورود جدی تری به این موضوع داشته باشند، البته اگر دستگاهی هم پای کار نیاید ما خودمان به رسالت و وظیفه‌ای که مکلفیم عمل می‌کنیم.

ما در مقابل هیچ ناهنجاری و قانونشکنینمی‌توانیم خنثی عمل کنیم و حتماً برخورد قاطعانه و ضابطهمندیخواهیم کرد.

کلام آخر

فلسفه وجودی ما خدمت به مردم است و افتخار می‌کنیم در حوزه ارزشمند امنیت خدمت می‌کنیم. انتظار داریم مردم هم به ما اعتماد کنند و موضوعات، چالش‌ها و مطالبات خود را با مراجعه حضوری یا از طریق شماره‌های ۱۱۰ و ۱۹۷ با ما در میان بگذارند، همچنین در طرح‌ها حامی ما باشند چون ما نیاز به حمایت معنوی مردم داریم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد