گزارش

جولان شکارچیان غیر مجاز در مناطق حفاظت شده امروله و دالاخانی شهرستان صحنه

سرویس: شهرستانکد خبر: 308456|01:02 - 1398/05/08
نسخه چاپی
جولان شکارچیان غیر مجاز در مناطق حفاظت شده امروله و دالاخانی شهرستان صحنه
پایگاه خبری امروله : منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانی در حوزه استحفاظی سه شهرستان صحنه، سنقر و کنگاور قرار دارد. مساحت این منطقه ۴۲۳۰۴ هکتار می باشد.

به گزارشامروله، منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانیدر حوزه استحفاظی سه شهرستان صحنه، سنقر و کنگاور قرار دارد. مساحت این منطقه۴۲۳۰۴هکتار می باشد.

 

امروله از كلمه امرو و پسوند “له” تركيب يافته وامرو به گويش كردي همان امرود يا گلابي وحشي است و “له” علامت تصغيربنابر اين امروله به معني امرود كوچك ميباشد واين اسم به خاطر وجود درختان امرود بوده كه كه بصورت جنگلهاي پراكنده در زمانهاي پيشين در نقاط مختلف ان ديده شده.

 

رشته کوه دالاخانی از شرق شهرستان سنقر مانند دیواری عظیم کشیده شده است. این رشته کوه از شرق با کوه امروله با ارتفاع۳۱۵۰متر و کوه نخودچال، از جنوب با قله قیط قلعه، از شمال با کوه کمرزرد(اوجی ایتی) همجوار است. پوشش گیاهی بسیار غنی و سرسبز دارد ودارای چشمه های بسیاری است از جمله می توان به چشمه سهیل در ارتفاع۳۰۰۰متری، چشمه پونه در ارتفاع۲۷۰۰متری اشاره کرد.

 

امروله

 

این رشته کوه از۳قله مهم تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از:۱-قله سهیل با ارتفاع۳۳۵۰متر۲-قله کل فرج با ارتفاع۳۱۵۰متر۳-قله قیط قلعه با ارتفاع۳۲۸۰متر.رودخانه‌هاى دينور و گاماسياب از اين کوه سرچشمه مى‌گيرند. اين کوه که يکى از کوه‌‌هاى بلند زاگرس بشمار مى‌رود از جنوب به کوه سوويل متصل مى‌شود و راه اتومبيل‌روى سنقر به کرمانشاه، آن را از سوى غرب از کوه دولت‌آباد جدا مى‌‌کند.

 

از گونه های جانوری این منطقه می توان به پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، شغال، روباه، کفتار، کمرکولی، عقاب طلایی، دلیجه، چکچک پشت سفید، آگامای قفقازی ونام برد.ولیامروز به ندرت می‌توانید آنها را حتی در مناطق شکار ممنوع هم رویت کرد

 

با وجود شکارچیان غیر مجاز رفته رفته دیگر اثری از این حیوانات نمی‌بینیم، اما حداقل مناطق حفاظت شده باید جایگاهی امن برای زندگی این حیوانات باشد یا مناطق شکار ممنوع که فلسفه شکل‌گیری آنها هم کمک به احیای جمعیت گونه‌های حیات وحش است، اما شکارچیان به راحتی با کشتن این نوادر جانوری حتی با آنها عکس‌های یادگری می‌گیرند و منتشر می‌کنند.

 

ااا

 

منططقه حفاظت شده امروله و دالاخانی قربانی کمبود محیط بان است

 

یک فعال محیط زیست در گفتگو با امروله عنوان کرد : متاسفانه مناطق حفاظت شده امروله و دالاخانی باید بیش از پیش مورد توجه مسئولین محیط زیست قرار گیرد و اجازه ندهند که جولانگاه افراد متخلف شود.

 

وی ادامه داد : یکی از عواملی که باعث می شود فعالیت محیط بانان مثمر ثمر نباشد تعداد کم آنان است چرا که آنان نمی توانند تمام مناطق را به خوبی پوشش دهند.

 

اشکان شعبانی گفت : جریمه های سنگین و برخورد های قاطع تر می تواندسد محکمی برای مقابله با طمع شکارچیان باشد

 

محیط بان

 

 

مرحله دوم گشت و کنترل یگان حفاظت محیط زیست صحنه انجام می گیرد

 

وحید گودینی در گفتگو با امروله از کشف و ضبط دو اسلحه گلوله زنی در مناطق شکار و تیر اندازی ممنوع از شکارچیان متخلف طی چند روز گذشته در دو عملیات جداگانه خبر داد

 

وی در ادامه اشاره ای به شروع مرحله دوم گشت و کنترل یگان حفاظت محیط زیست داشت و اظهار داشت : در طی روز های گذشته با رد زنی محیط بانان در مناطق شکار ممنوع امروله و همچنین شکار ممنوع دالاخانی دو گروه از شکارچیان حین شروع به شکار توقیف و ادوات آنان ضبط و به مرجع قضایی تحویل داده شدند.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان صحنه از همه طبیعت گردان، گله دار ها و روستاییان منطقه خواست در صورت مشاهده هر نوع تخلف شکار موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد