نایب رییس مجلس در گفتگو با مرصاد:

طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس نشدنی است

سرویس: اخبار استانکد خبر: 308531|10:19 - 1398/05/15
نسخه چاپی
طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس نشدنی است
مرصادنیوز: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس را امری نشدنی بیان کرد.

به گزارشامروله، عبدالرضا مصری در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاددرباره سرنوشت طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس اظهار داشت: این امری نشد است، زیرا بر اساس قانون نمایندگان در آرای خود باید آزاد باشند از سوی دیگر باید دید مصلحت کشور است یا خیر .

وی بیان کرد: وقتی لایحه‌ای به مجلس می‌آید مجلس تصمیم‌گیری می‌کند فشارها برای تصویب آن از سوی اقشار مختلف موجب شود تا نماینده تصمیم درستی نگیرد و بنابراین اگر رای نمایندگان اعلام شود نماینده منافع فردی را به کشور ترجیح خواهد داد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وضعیت اقتصادی امروز حاصل چنین تصمیم گیری هایی است که به دلیل انتظارات اقشار مختلف از نمایندگان برای تصویب طرح‌های غیرکارشناسی است.

مصری افزود: نمایندگان نمی توانند به همه خواسته‌های اقشار رای بدهند زیرا در این صورت دیگر بحث صلاح کشور و صرفه و مباحث کارشناسی دیگر مطرح نیست یعنی در واقع نماینده ممکن است بر اثر فشارهای وارده در مجلس رای صادر کند و منافع ملی کنار گذاشته شود و منافع فردی ترجیح داده شود.

وی گفت: از نظر سیاسی نیز ممکن است رای نماینده ای مغایر با نظر جناح مربوطه باشد که اگر شفافیت آرا وجود داشته باشد نماینده مجبور است به جای عمل به تشخیص و عقل و خرد خود به نظر جناح خود عمل کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه این طرح می‌تواند به نوعی ابزار نظارتی مردم بر وکلای خود در خانه ملت باشد هم تصریح کرد: مردم اگر فردی که به عنوان نماینده انتخاب کرده‌اند را از نظر تشخیص و تطبیق قبول داشته باشند باید رای او را هم بپذیرند، اما اگر چنین فردی را قبول ندارند به او رای ندهند.

مصری با بیان اینکه در جامعه ما عده ای موافق و عده ای مخالف موضوعی هستند و نمایندگان به همه تعلق دارند و با شفافیت آرا رای وی ممکن است عده ای مخالف او شوند، گفت: همه آحاد مردم در جریان همه مسائل جامعه نیستند اما نماینده در جریان همه موضوعات قرار داشته و اشرافیت بر مسائل کلان دارد.

وی افزود: نماینده باید بتواند با تفکر و استدلال خود دیگران را با خود همراه کند بنابراین اگر نماینده را فردی اصلح می‌دانیم باید قبول داشته باشیم که وی بهترین رای را صادر خواهد کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد