یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با مرصاد:

تعلیق پارلمان انگلستان نماد «دموکراسی‌بریتانیایی» است

سرویس: اخبار استانکد خبر: 308805|10:22 - 1398/06/12
نسخه چاپی
تعلیق پارلمان انگلستان نماد «دموکراسی‌بریتانیایی» است
مرصادنیوز: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: تعلیق پارلمان انگلستان از سوی ملکه این کشور نشان داد این تصور که نظام حاکم بر انگلستان دموکراسی است و ملکه مقامی تشریفاتی دارد کاملا غلط است.

به گزارشامروله، محمدرضا مرندی در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاددرباره اقدام ملکه انگلیس برای تعلیق 5 هفته ای پارلمان این کشور اظهار داشت: معمولا می‌گویند که نظام سیاسی انگلستان قانون اساسی غیرمدونی دارد و در آن مقام ملکه تشریفاتی است در حالی که اینها اظهارات غلط مرسومی است و انگلستان قانون اساسی نداشته و از این جهت با عربستان تفاوتی ندارد.

وی افزود: در انگلستان عرف و آداب مبنا بوده در عربستان هم این گونه است؛ بنابراین فاقد قانون اساسی هستند و از سوی دیگر گفته می شود ملکه مقامی تشریفاتی دارد در حالی که ملکه اختیارات بالایی دارد.

مرندی درباره برخی از اختیارت ملکه انگلستان گفت: ملکه انگلستان برای کشور خود و 15 کشور دیگر نظیر استرالیا، کاندا زلاندنو اختیاراتی دارد که یکی از اختیارت او انعقاد و فسخ قراردادهای بین المللی بدون نیاز به تصویب مجلس است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: ملکه انگلستان می تواند هر دو مجلس این کشور را منحل کند همچنین تمام افراد مجلس سنا در انگلستان از سوی ملکه انتصاب می شوند.

وی با اشاره به تعلیق پنج هفته‌ای پارلمان انگلستان از سوی ملکه این کشور گفت: همچنین تنفیذ و عزل و تعیین نخست وزیر در شرایط خاص نیز از اختیارات ملکه انگلستان است که حاکی از تشریفاتی نبودن مقام او است.

مرندی توشیح لوایح و طرح ها، فرماندهی کل نیروهای مسلح و تعیین بالاترین مقام قضایی را از دیگر اختیارات ملکه انگلستان دانست.

به گفته این تحلیل گر مسائل سیاسی ملکه انگلستان در برابر قانون مصونیت مطلق دارد و می تواند هرکاری انجام دهد و به هیچ نهادی پاسخگو نیست.

وی افزود: ملکه انگلستان از اختیاراتی خاص برخوردار است و می تواند قوانین راهنمایی و رانندگی را کاملا نادیده بگیرد در واقع قوانین برای او وضع نشده است.

مرندی گفت: در انگلستان در کنار اعتراضات که در مورد مسئله برگزیت وجود دارد اکثریت نمایندگان مجلس خواستار خروج با توافق از اتحادیه اروپا هستند اما نخست وزیر و ملکه نمی خواهند این اتفاق بیفتد.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: این امربه دلیل همگرایی سنتی انگلستان به سمت آمریکا است، به گونه ای که انگلستان تحت نفوذ آمریکایی ها تلقی می شود از سوی دیگر حتی زمانی که انگلستان در اتحادیه اروپا بود به طور کامل در اتحادیه حضور نداشت و واحد پولی خود را تغییر ندارد .

وی خاطرنشان کرد: انگلستان همواره در اتحادیه اروپا به عنوان اهرم فشاری از سوی آمریکا عمل می کرد و حالا هم که آمریکا می خواهد به اتحادیه اروپا فشار وارد کند با ملکه و نخست وزیر علیه مجلس همراه شده است.

مرندی عنوان کرد: جانسون، نخست وزیر انگلستان با یک رای اقلیتی و با حکم ملکه منصوب شد در حالی که اکثریت پارلمان او را تائید نمی کردند اما چون ملکه او را تائید کرد وی به انتصاب رسید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اینکه عده ای فکر کنند نظام حاکم بر انگلستان دموکراسی است و ملکه مقامی تشریفاتی دارد غلط است.