طرح تفصیلی کرمانشاه در پاسکاری نهادهای متولی بلاتکلیف است؛

نقشه راه ساخت و ساز یک «کلانشهر» لنگ چندرغاز!

سرویس: اخبار استانکد خبر: 308819|12:23 - 1398/06/13
نسخه چاپی
نقشه راه ساخت و ساز یک «کلانشهر» لنگ چندرغاز!
مرصادنیوز: طرح تفصیلی کلانشهر کرمانشاه بیش از یک دهه است که به روز نشده و نیاز اساسی به بازنگری دارد، اما این موضوع هنوز بلاتکلیف مانده و شهرداری هم می‌گوید از عهده هزینه آن برنمی‌آید.

به گزارشامروله، نقشه راه ساخت و سازی شهری مخصوصا در کلان‌شهر که سال به سال جمعیتشان در حال افزایش است به عنوان یک ضرورت اساسی در مباحث شهری باید پیگیری شود.

این نقشه راه همانطرح تفصیلی است که در آن نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها درج شده است.

همچنین شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت، تراکم ساختمانی در واحد های شهری، اولویت های مربوط به مناطق بهسازی، نوسازی و توسعه، حل مشکلات شهری و موقعیت تمام عوامل مختلف شهری در آن تعیین می شود.

در این طرح موقعیت مکانی خیابان ها پارک ها و اماکن تجاری اداری خدماتی و مسکونی تعیین و همچنین تعیین وضعیت توزیع و تراکم واحدهای مسکونی و به تبع آن نحوه توزیع عددی جمعیت نیز در این طرح مشخص می‌شود و به همین دلیل هم به آن نقشه راه ساخت و ساز اطلاق می‌شود.

با توجه به ویژگیهای طرح تفصیلی شهر و اثرگذاری آن در ساخت و سازهای شهری، طبق قانون باید هر چند سال یکبار و متناسب با ساختار و جمعیت شهر مورد بازنگری قرار گیرد، اما این اتفاق بیش از یک دهه است که در کرمانشاه صورت نگرفته و طرح تفصیلی کرمانشاه علیرغم افزایش جمعیت شهر از سال ۸۷ تاکنون مورد بازنگری قرار نگرفته است.

شهر به بازنگری طرح تفصیلی نیاز دارد

ندا جوشقانی، معاون فنی و شهرسازی شهردار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد طرح تفصیلی شهر کرمانشاه را مربوط به سال ۸۷ دانست و در مورد چرایی عدم بازنگری در این طرح اظهار داشت:ما تغییراتی را که در حد قوانین باشد، خودمان انجام می دهیم اما بازنگری کلی انجام نشده است.

معاون فنی و شهرسازی شهردار کرمانشاه تصریح کرد: این بازنگری  باید انجام شود و شهر نیز به این بازنگری نیاز دارد.

جوشقانی بازنگری طرح تفصیلی را مستلزم بازنگری طرح جامع دانست و گفت: ابتدا باید طرح جامع که پیش نیاز طرح تفصیلی است، بازنگری شود.

بازنگری طرح جامع شهری پیش نیاز طرح تفصیلی است/تاخیر ۶ ساله بازنگری

معاون فنی و شهرسازی شهردار کرمانشاه زمان تصویب طرح جامع را سال ۸۲ عنوان کرد و افزود: طرح جامع نیز باید سال ۹۲ بازنگری می شد.

جوشقانی تصریح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی باید این کار را انجام می داد و پس از بازنگری طرح جامع می توان اقدام به بازنگری طرح تفصیلی کرد.

این مسئول بازنگری طرح تفصیلی کرمانشاه پیش از بازنگری طرح جامع را که پیش نیاز آن است، غیرمنطقی دانست.

وی تاکید کرد: حتما با توجه به اینکه طرح جامع یک طرح راهبردی است، باید بازنگری شود و به دنبال آن بازنگری طرح تفصیلی اتفاق بیفتد.

تبدیل عکس به نقشه طرح جامع مقداری زمان بر شده است/واگذاری مرحله تبدیل عکس به نقشه طرح جامع به شهرداری

جوشقانی در خصوص علت تاخیر در بازنگری طرح جامع نیز گفت: وزارت مسکن و شهرسازی باید این کار را انجام دهد که آن را در دستور  کار گذاشته و سال ۹۳ عکس هوایی آن را تهیه کرده است و باید عکس هوایی تبدیل به نقشه شود، که زمانبر شده است.

معاون فنی و شهرسازی شهردار کرمانشاه تصریح کرد: برای طرح جامع باید عکس هوایی تهیه و تبدیل به نقشه شود و سپس مشاوری را برای تهیه طرح جامع به کار گیرند.

جوشقانی افزود: تبدیل عکس به نقشه این موضوع طولانی شد، که برای تسریع در این موضوع شهردار سابق خواستار این شد که این کار را به شهرداری بسپارند و نهایتا به آنها سپرده شد.

وی ادامه داد: این کار به سازمان فاوا شهرداری واگذار شد تا این سازمان مشاورانی را به کار گیرد و تبدیل عکس به نقشه انجام شود.

این مسئول گفت: شهردار جدید نیز دستور دادند که این کار به سرعت انجام شود، بحث تامین اعتبار آن نیز صورت گرفته و در مرحله نظارت سازمان نقشه برداری است، اما سازمان فاوا شهرداری در جریان ادامه کار است.

معاون فنی و شهرسازی شهردار کرمانشاه خاطرنشان کرد: پس از طی مراحل مذکور، تهیه طرح جامع و پس از آن، تهیه طرح تفصیلی صورت خواهد گرفت.

دو سال پیش روال قانونی برای تبدیل عکس به نقشه طرح جامع طی شده است

پژمان پژوهنده، رئیس سازمان فاوای شهرداری کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص و اینکه طرح جامع در حال حاضر در چه مرحله ای است، گفت: روال این است که هر چندسال یکبار  توسط سازمان نقشه برداری عکس های هوایی برای این موضوع می گیرند و به تناسب به شهرها اعلام می شود که عکس‌ها آماده است و شرکتی را به کار گیرند که کار تبدیل عکس به نقشه و دیتا را انجام دهد.

وی افزود: دو سال پیش روال قانونی برای این موضوع را طی کردیم و برای اینکه سرعت کار افزایش یابد، شهر را به دو قسمت پاره شهر جنوبی و پاره شهر شمالی تقسیم کرده و برای به کارگیری شرکت برای هر بخش کارهای مناقصه و... به صورت جداگانه انجام شد.

رئیس سازمان فاوای شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: پس از آن مقداری چالش در موضوع تامین اعتبارات که با شهرداری باشد یا راه و شهرسازی، اتفاق افتاد و این اختلاف نظر مقداری زمان بر شد.

انتخاب دانشگاه خواجه نصیر طوسی به عنوان مشاور طرح جامع کرمانشاه

وی تصریح کرد: نهایتا شهرداری کار را عهده‌دار شد و دو شرکت را به این منظور به کار گرفت و دانشگاه خواجه نصیر طوسی به عنوان قطبGISنقشه برداری کشور نیز به عنوان مشاور ناظر برای پیشبرد بهتر کار در کنار این موضوع  قرار گرفت.

پژوهنده خاطرنشان کرد: هم اکنون این تبدیل عکس به نقشه توسط شرکت های خصوصی با مشاوره دانشگاه خواجه نصیر طوسی اتفاق افتاده و به سازمان نقشه برداری کشور برای تایید رفته است.

رئیس سازمان فاوا یشهرداری کرمانشاه تصریح کرد: حدود چند ماه است که این نقشه ها در سازمان نقشه برداری در انتظار تایید است و دلایل آن نیز در اختیار خود آنهاست و ارتباطی به کرمانشاه ندارد.

تامین اعتبار این پروژه از توان شهرداری خارج است

وی در پاسخ به اینکه میزان اعتبارات این موضوع و اینکه توسط چه نهادی پرداخت شده است؟ گفت: تاکنون بخش جزئی این اعتبارات پرداخت شده و ما انتظار داریم سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بحث تامین اعتبار آن به ما کمک کنند.

این مسئول با بیان اینکه تامین اعتبار این موضوع مقداری از توان ما خارج است، گفت: حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این موضوع نیاز است.

تمام دستگاه های اجرایی و ادارات بهره بردار طرح جامع خواهند بود

رئیس سازمان فاوای شهرداری کرمانشاه تاکید کرد: پس از تدوین این نقشه تمام ادارات و دستگاه های اجرایی بهره بردار آن خواهند بود و تنها شهرداری نیست.

به نظر می‌رسد با بودجه هزار میلیاردی شهرداری این کلانشهر این هزینه یک میلیاردی این طرح هزینه چندانی برای شهرداری نباشد و می‌تواند با فاکتور گرفتن از برنامه‌های غیرضروری این بودجه را به راحتی تامین کند.

با توجه به ویژگی های طرح تفصیلی شهر، می توان آن را نقشه راه ساخت و ساز در شهر دانست که تا حد زیادی می تواند مانع از ساخت و سازهای افسارگسیخته شود و از سوی دیگر نیز براساس این طرح قوانین ساخت و ساز متناسب با موقعیت و جمعیت