طرحی که صنعت نفت را نجات می‌دهد؛

چندوچون یک گام ضدتحریمی /سرمایه‌های سرگردان در مسیر نفت

سرویس: اخبار استانکد خبر: 308851|09:14 - 1398/06/16
نسخه چاپی
چندوچون یک گام ضدتحریمی /سرمایه‌های سرگردان در مسیر نفت
اجرای طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام به عنوان یک گام ضدتحریمی محکم الزاماتی دارد.

به گزارشامروله، فروش نفت خام یکی از چالش‌های حوزه نفتی کشور است که با قرارگیری در شرایط تحریم جایگزین کردن راهکاری مناسب ضروری تر به نظر می رسد و بر همین مبنا نمایندگان مجلس تیرماه امسال کلیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه های مردمی را به تصویب رساندند.

بر اساس این طرح به منظور مقاوم سازی پالایشگاه ها در برابر تحریم های ظالمانه، ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه های مردمی افزایش خواهد یافت که البته در ابتدا نیازمند امکان سنجی پالایشگاه ها و سپس چگونگی اجرای این طرح است.

اما از مزایای دیگر این طرح می‌توان به این موضوع اشاره کرد که از صدها پالایشگاه موجود در دنیا، تنها پالایشگاه‌های معدودی بر مبنای نفت ایران طراحی شده که زمان تحریم نفتی، خرید نفت از ایران را کاهش می‌دهند، لذا راهکار اصولی ضدتحریمی برای مقاوم‌سازی احداث پتروپالایشگاه به اندازه نفت خام و میعانات گازی و تبدیل آن به فرآورده‌ها و صادرات بیش از 50 نوع محصول است که به علت تنوع برای مشتریان قابل تحریم نیست.

نیازهای اجرای این طرح چیست؟

حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی در این خصوص به خبرنگار مرصاد گفت: از فواید طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه های مردمی، جمع‌آوری سرمایه‌های سرگردان است.

وی درباره طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه های مردمی اظهار داشت: خام فروشی پدیده بسیار نامطلوبی است که کشورهای جهان سوم به ناچار به آن تن داده اند و ما هم طی سالهای طولانی گرفتار خام‌فروشی شده ایم.

وی افزود: کشور ایران در حال حاضر یکی از کشورهای قرار گرفته در صدر لیست خام‌فروشی به شمار می آید.

به گفته مرادی، وجود تحریم ها ما را از فروش نفت خام بر حذر داشته و باعث شده به فکر راه چاره بیافتیم و یکی از این راه‌ها افزایش ظرفیت پالایشگاه های داخلی است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از پالایشگاه‌های ما قابلیت افزایش تولید را دارند اما عامل مهم در این کار، سرمایه گذاری است و از آنجا که برای دولت امکان چنین امری وجود ندارد بر همین مبنا استفاده از بخش خصوصی می‌تواند عامل مشوقی برای افزایش ظرفیت پالایشگاه های ما باشد.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: یکی از مشکلات اقتصادی به وجود آمده وجود سرمایه‌های سرگردان دست مردم است به گونه ای که این سرمایه ها در مسیرهای مختلف از جمله خرید و فروش ارز و کالاهای واسطه‌ای و... به کار گرفته می‌شود و به مسیرها خود هدایت نمی شود.

مرادی خاطرنشان کرد: یکی از فواید طرح جاری جمع‌آوری سرمایه‌های سرگردان مردمی است که باید در قالب بورسی شرکت‌های تعاونی انجام شود و در افزایش تولید پالایشگاه‌ها به کارگیری شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم آیین‌ نامه ای تدوین شود برای این که مردم دچار سرگردانی نشوند، بیان کرد: همچنین باید پالایشگاه ها امکان سنجی شوند تا مشخص شود چه اندازه ظرفیت دارند و نحوه سرمایه‌گذاری در این پروژه ها چگونه باید باشد.

این کارشناس حوزه انرژی با تأکید بر اینکه باید موانع پیش روی سرمایه‌گذاری برداشته شود، گفت: چنین اقداماتی می‌تواند فرصت‌های خوبی برای گریز از خام‌فروشی ایجاد کند.

مرادی با اشاره به اینکه خام فروشی به معنای به فروش رساندن سرمایه های عمده کشور به ثمن بخس خواهد بود، خاطرنشان کرد: به دلیل مواجه شدن با تحریم‌ها با مشکلات عدیده خام‌فروشی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی بیان کرد: در خام فروشی به جای تبدیل و فرآوری و فروش محصولات به قیمت بالاتر مجبوریم با نرخ بسیار پایین تر از قیمت پایه محصولات را به فروش برسانیم.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه خام‌فروشی پدیده نامبارکی است که باید جبران شود، گفت: خام فروشی باید به حداقل ممکن برسد و جز در مواردی که ما ناچار هستیم و راه حل دیگری وجود ندارد مورد استفاده قرار نگیرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد