معاون فرمانده انتظامی کرمانشاه مطرح کرد

کاهش چشمگیر ناهنجاری‌ها در محرم /برکات تزریق روحیه عاشورایی

سرویس: اخبار استانکد خبر: 308852|10:31 - 1398/06/17
نسخه چاپی
کاهش چشمگیر ناهنجاری‌ها در محرم /برکات تزریق روحیه عاشورایی
مرصادنیوز: معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه می‌گوید ناهنجاری‌ها و جرایم طی ایام محرم در استان کاهش چشمگیری داشته و این به برکت عزاداری‌های این ماه است.

به گزارشامروله،  مراسمات عزاداری و روضه خوانی سید الشهدا(ع) با سابقه ای هزار ساله همواره به صورت خودجوش توسط اقشار مختلف مردم برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

مردم در قالب هیئت های مذهبی هر ساله با شور و شعور حسینی و عشق و ارادتی که به سید الشهدا(ع) دارند در این مراسمات حضوری فعال دارند.

در این راستا نیروی انتظامی به عنوان نهاد برقرار کننده امنیت و آرامش وظایف خطیری را بر عهده دارد.

بر این اساس گفتگویی با سرهنگ محمدرضا آمویی معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه انجام دادیم.

وی در ابتدا از اقدامات انتظامی سخن گفت و افزود: به این منظور جلسات کارشناسی جهت نظم بخشی به امورات در بین واحدهای انتظامی برگزار شد و هماهنگی های درون سازمانی و برون سازمانی صورت گرفت.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه افزود: همچنین جلسات متعددی با هیئات مذهبی انجام و به نوعی توصیه های لازم در راستای همراهی با عوامل انتظامی راهور به آنها داده شد.

فعالیت همیاران محرم

سرهنگ آمویی از فعالیت همیاران محرم خبر داد و بیان داشت: همیاران محرم که از اعضای دسته های سینه زنی و زنجیر زنی و هیئت های عزادار هستند، پلیس راهور را در روان سازی ترافیک کمک می کنند.

وی بیان داشت: همیاران محرم نقش بسیار سازنده ای در ایجاد نظم و امنیت و مقابله با تخلفات را دارند.

این مقام انتظامی مراسمات دینی را از مهمترین عوامل بازدارنده در بروز ناهنجاری‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در ماههایی که مناسبت های مذهبی داریم از جمله محرم و رمضان شاهد کاهش ناهنجاریها هستیم.

سرهنگ آمویی ادامه داد: در این ماهها اتفاقات مثبتی در فضای معنوی رخ می دهد که در حوزه جرائم کاهش هایی را به دنبال دارند.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: امسال نیز با کاهش چشمگیری در این حوزه مواجه بودیم که پس از جمع آوری این آمار و ارقام را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

وی اظهار داشت: وظیفه اصلی کسانی که دغدغه اسلام را دارند این است که روحیه عاشورایی را فرهنگ سازی کنند و اجازه ندهند انحرافات و بدعت های جدید ارزش های اسلام را کمرنگ کند.

سرهنگ آمویی به اقدامات پلیس در این راستا اشاره کرد و گفت: گاهی دیده می شود در کنار هیئت های مذهبی بحث خرافات و بدعت های جدید صورت می گیرد که از طریق اداره برآورد اجتماعی ما به طور مداوم رصد می شوند.

این مقام انتظامی ادامه داد: این موارد از طریق اداره مستندات اجتماعی هرساله در جمع هیئات مذهبی و مسئولین ذیربط به تصویر کشیده می شود تا در خصوص آنها تصمیم گیری و تصمیم سازی شود تا از دامن زدن به این خرافات در بین مردم جلوگیری شود.

حضور عوامل انتظامی در کنار مردم

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه افزود: جلسات مشترکی بین هیئت های مذهبی و کلانتری های حوزه استحفاظی نیز برای نظم بخشی به امورات هیئت ها انجام شده است.

وی بیان داشت: به این منظور در این شب ها از عوامل انتظامی در کنار هیئات مذهبی هم به صورت نیروهای ثابت و هم گشتی مستقر هستند.

سرهنگ آمویی اذعان داشت: واحدهای دیگر ما در کنار سایر وظایف خود در بحث کنترل امور مربوط به هیئت های مذهبی مشغول خدمت هستند.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: برای هیئاتی که روزهای تاسوعا و عاشورا در خیابانها عزاداری می کنند تمهیدات ترافیکی و انتظامی لازم دیده شده است.

تمهیداتی برای برگزاری بهتر مراسمات

سرهنگ آمویی بیان داشت: با همکاری هیئت‌های مذهبی و سازمان تبلیغات اسلامی با ابلاغ طرح‌های ویژه ترافیکی و انتظامی، برنامه ای منسجم جهت هر چه بهتر برگزار شدن مراسمات عزاداری طراحی کردیم تا زمینه حضور مردم در عزاداریها بدون حاشیه فراهم شود.

وی از همکاری بی شائبه سایر ادارات در این راستا خبر داد و گفت: ستادی با عنوان شئون فرهنگی که متولی آن سازمان تبلیغات اسلامی است سازمانی که در بحث مناسبت های ملی مذهبی پیش قدم هستند تشکیل شد و جلسات مشترکی را برگزار کردیم

به گفته معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، در این راستا اورژانس، آتش نشانی، بسیج و سپاه به طور فعال در کنار هیئت های مذهبی جهت کمک رسانی حضور دارند.

سرهنگ آمویی همچنین از هم استانی‌ها خواست تا در خصوص مسائل ترافیکی ایام محرم به خصوص تاسوعا و عاشورا و ایجاد سهولت در تردد عزاداران همکاری‌های لازم را با پلیس راهور داشته باشند.

وی گفت: هیئت هایی که در سطح خیابان اقدام به عزاداری می کنند راهی را برای تردد خودروها بگذارند تا شاهد ترافیک پشت هیئت ها نباشیم.