صنعت سینمای غرب کشور نیمه‌تعطیل است؛

چند سالن سینما برای ۲ میلیون نفر؟!

سرویس: اخبار استانکد خبر: 308892|11:10 - 1398/06/21
نسخه چاپی
چند سالن سینما برای ۲ میلیون نفر؟!
مرصادنیوز: صنعت سینما در استان کرمانشاه نیمه‌تعطیل است و جمعیت دو میلیون نفری تنها سه سینمای فعال دارد.

به گزارشامروله، هنر یا صنعت سینما طی سالیان اخیر یکی از پرقدرت ترین و نافذترین ابزارها برای دستیابی به اهداف و برنامه های جوامع و کشورها بوده است.

سینمای هالیوود یکی از مصداق ها و نمونه های بارز این موضوع محسوب می شود و غرب از این هنر و ابزار تاثیرگذار برای دستیابی به مقاصدش استفاده می کند.

علی رغم این عمق از اثرگذاری سینما و استانداردهای جهانی، وضعیت سینما در ایران و به تبع در استان کرمانشاه وضعیت مطلوبی نیست.

طبق استاندارد جهانی باید به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک سالن سینما وجود داشته باشد و این استاندارد در کشور ما نیز به ازای هر۴۰۰ هزار نفر است اما در کرمانشاه حتی استاندارد کشوری نیز رعایت نشده وتاکنون تنها دو سینمای آزادی و فرهنگ فعال بوده است.البته طی مدت اخیر نیز یک مینی‌ سینمای خصوصی هم به این ظرفیت اضافه شده اما هنوز هم به استانداردهای فوق نرسیده ایم.

از دیگر مسائل مطرح در این حوزه استقبال مردم از سالن های سینمایی و تماشای فیلم در این سالن ها است که اگر اتفاق بیفتد می تواند در کنار ایجاد زمینه های لازم برای تولیدات سینمایی به رونق و شکوفایی این صنعت کمک کند.

فراری دادن سینمادوستان با امکانات بی‌کیفیت 

کامران رضایی، رئیس انجمن سینماگران جوان استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص وضعیت سینما در کرمانشاه و نیازهای سینماگران گفت: تعریف سالن سینما امروز با سال های گذشته بسیار متفاوت است.

وی افزود: در گذشته سینما به محیطی تاریک با صندلی و پرده و حداقل امکانات اطلاق می شد که برای همه مردم جذاب بود و مورد استقبال قرار می گرفت.

 رئیس انجمن سینماگران جوان استان کرمانشاه تصریح کرد: در گذشته تنها راه دسترسی به محصولات سینمایی و تصویری نیز همان سالن های نمور بود، اما امروزه با دسترسی همه به فیلم و محصولات تصویری از طریق شبکه ها و فضای مجازی تعریف سالن سینما هم تغییر کرده است.

وی ادامه داد: امروز مردم فقط در شرایطی دیدن فیلم در سالن سینما را ترجیح می دهند که شاهد بالاترین کیفیت فنی صوتی و تصویری در سالن سینما باشند و بهترین امکانات از نظر رفاهی و خدمات و همینطور بالاترین استانداردهای فنی باید مهیا باشد تا مردم ترجیح دهند فیلمی را در سینما ببینند. 

رضایی تاکید کرد: با این اوصاف اگر قرار است سالن سینمایی با این مشخصات تاسیس شود امکان موفقیت و جلب تماشاگر هم وجود دارد اما اگر قرار است سالنی بدون هیچ پشتوانه مطالعاتی و آینده نگری ساخته شود که در رفع مسئله پیش پا افتاده ای مانند پارکینگ وسایل نقلیه مخاطبان هم درمانده باشد، همین دو سالن نیمه فعال که اغلب هم با کمبود تماشاگر مواجهه است برای شهر یک میلیون نفری کرمانشاه کفایت می کند.

تجهیزات و امکانات به روز بزرگترین نیاز سینما گران کرمانشاهی است

وی در خصوص نیازهای سینماگران کرمانشاه گفت: سینما در کرمانشاه مانند بسیاری از رشته های هنری، استعدادهای ویژه و نیروی انسانی کارآمدی دارد که بزرگترین نیازشان تجهیزات و امکانات به روز است. 

این مسئول افزود: سینما هنر گران قیمتی است که بدون حمایت سازمانها و نهادهای مختلف قادر به تولید محصول مناسب نخواهد بود و این حمایت برای سینماگران استان کرمانشاه، در درجه اول تجهیزات و بودجه متناسب است.

رضایی در پاسخ به اینکه با توجه به استانداردهای بین المللی و ملی، استان کرمانشاه به چند سینما نیاز دارد؟ تاکید کرد:هم اکنون نیازهای فرهنگی جامعه مانند کتاب و سینما در حاشیه زندگی قرار داده شده اند و نهادهایی مانند مدارس و دانشگاهها باید با احساس مسئولیت و برنامه ریزی بلندمدت این نیازها را در افراد و خانواده ها به وجود بیاورند و بعد بنشینیم درباره تعداد سینماها صحبت کنیم.

رئیس انجمن سینماگران جوان استان کرمانشاه در پایان افزود: در حال حاضر نیز سینماهای زیادی در سطح کشور وجود دارند که به دلیل عدم استقبال رو به تعطیل شدن می روند.

سه سالن سینما سهم یک کلانشهر یک میلیون نفری

مظفر تیموری، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص وضعیت سینما در استان گفت: هم اکنون در شهرستان کرمانشاه ۳ سینمای فعال آزادی، فرهنگ و بیستون را داریم که ظرفیت خوبی محسوب می شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: امسال یک سالن به سینما فرهنگ اضافه شد و موسسه سینما شهر در بحث تامین تجهیزات آن کمک کرده است.

کمک ۵۰ تا ۷۰ درصدی موسسه سینما شهر به تجهیز کردن سینماها/در ۷ شهرستان شرایط نمایش فیلم های سینمایی فراهم است

وی در خصوص اینکه برای توسعه سینما در استان چه تسهیلاتی تعلق می گیرد؟ تصریح کرد: معمولا پس از آماده سازی فضای مورد نیاز، موسسه سینما شهر ۵۰ تا ۷۰ درصد در تامینتجهیزات مورد نیاز کمک می کند.

این مسئول در خصوص اقدامات انجام شده برای توسعه صنعت سینما در سایر شهرستان های استان نیز گفت:  هم اکنون در ۷ شهرستان شرایط نمایش فیلم های سینمایی روی پرده فراهم شده است.

تیموری افزود: در حال حاضر در شهرستان های صحنه، سنقر، هرسین، جوانرود، اسلام آباد غرب، گیلانغرب و قصرشیرین مردم می توانند به تماشای فیلم های سینمایی بنشینند‌ و در شهرستان قصرشیرین سینمای فعالی داریم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این شهرستان ها، فضاهایی تعریف شده و تجهیزات سینمایی نیز استقرار یافته است تا مردم از  این ظرفیت برای تماشای فیلم های سینمایی استفاده کنند.

وی گفت: معمولا در مجتمع های فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی یا شهرداری ها فضاهایی را تعریف کرده ایم تا به عنوان مکان سینمایی فضای لازم در اختیار مردم قرار گیرد.

ایجاد پردیس سینمایی در شهرستان اسلام آباد غرب

تیموری با بیان اینکه هر استان باید پرجمعیت ترین شهرستان خود را برای ایجاد پردیس سینمایی معرفی کند، گفت: ما شهرستان اسلام آباد غرب را به این منظور انتخاب و به تهران معرفی کرده ایم تا کار آن انجام شود.

وی از کمک ۷۰۰ میلیون تومانی موسسه سینما شهر برای احداث این پردیس سینمایی خبر داد و گفت: قرار شد مسئولان شهرستان نیز زمینی را به صورت رایگان به این موضوع اختصاص دهد که این کار از سوی شهرداری اسلام آباد غرب انجام شده است.

این مسئول تصریح کرد: شهرداری اسلام آباد غرب حتی دو زمین را به این منظور معرفی کرد که یکی از زمین ها که در محل یکی از پارک های اسلام آباد غرب بود، انتخاب شد و به تهران آن را معرفی کرده ایم که سریع تر کار انجام شود و بتوانیم این پردیس سینمایی را راه اندازی کنیم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تاکید کرد: اگر این سینما  راه اندازی شود، می تواند استان های منطقه غرب را هم پوشش دهد.

درخواست بخش خصوصی برای ایجاد کافه سینما در کرمانشاه

وی ایجاد این پردیس سینمایی در شهرستان اسلام آباد غرب را اتفاق خوبی برای استان برشمرد و گفت: در بخش خصوصی نیز چند مورد مراجعه کننده برای ایجاد سینما داشتیم که یک مورد آن مربوط به یک متقاضی بخش خصوصی در چهار راه گلستان کرمانشاه است و درخواستی برای ایجاد کافه سینما داده بود که آن را مورد بررسی قرار دادیم، کمیسیون ماده ۵ برای آن تشکیل شد و به تهران معرفی کردیم که در صورت تایید این سینما ایجاد شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: امور زندان ها نیز در این زمینه درخواست داشتند و مکانی را برای این موضوع معرفی کردند که برای آن نیز کمیسیون ماده ۵ تشکیل شده و آن را نیز به تهران معرفی کرده ایم و امیدواریم این اتفاق نیز برای این مکان که یک ضرورت است، رخ دهد و بتواند رونق پیدا کند.

وی به استقبال خوب مردم کرمانشاه از هنر سینما اشاره کرد و گفت:ما امسال برای اولین بار در فروردین ماه ۱۴ هزار نفر بازدید کننده از سینما آزادی و ۱۲ هزار نفر بازدید کننده از سینما فرهنگ داشتیم.

استقبال ۳۶هزار نفر در یک ماه از دو سینمای کرمانشاه/مردم با سینما آشتی کرده اند

تیموری تاکید کرد: بازدید ۳۶هزار نفر  در یک ماه از دو سینمای مذکور اتفاق خوبی است و نشان می دهد مردم کرمانشاه با سینما آشتی کرده اند.

وی از سینما به عنوان یکی از محبوب ترین هنرها یاد کرد و گفت: سینما اکنون یک هنر تاثیرگذار و نافذ و تعیین کننده است و می تواند بستر مناسبی را برای اجرای برنامه های مختلف فراهم کند.

برگزاری جشن روز سینما پس از محرم و صفر

این مسئول  اشاره ای نیز به روز سینما داشت و گفت: همانطور که مستحضر هستید امسال روز سینما با ماه محرم مصادف شده  است و به این دلیل ما مراسم روز سینما را با تاخیر و پس از ایام محرم و صفر برگزار خواهیم کرد.

تیموری تصریح کرد: در مراسم تحت عنوان "جشن روز سینما"  که بعدا برگزار می شود، بزرگداشت پیشکسوتان حوزه سینما را به همراه تجلیل از فعالان این حوزه خواهیم داشت.

وی یادآور شد: در سال ۷۹ که چهارمین جشن بزرگداشت بزرگان سینمای ایران برگزار شد، این روز به نام روز سینما نامگذاری شد و هر ساله در سراسر کشور، جشنی به این مناسبت برگزار می شود.

معاون هنری و سینمای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه این روز را یکی از روزهای فرهنگی در کشور دانست.

تیموری یادآور شد: ما بازیگران و هنرمندان خوبی چون تورج اصلانی، آرش رصافی، لقمان خالدی، شهرام مکری و پیام عزیزی را در استان داریموامیدواریم بتوانیم این مراسم تجلیل را با حضور این عزیزان همراه با پخش گوشه ای از آثار آنها در حوزه سینما داشته باشیم. در این مراسم از هنرمندان جوان کرمانشاهی نیز تجلیل خواهد شد.

با توجه به موارد فوق می توان به این نتیجه رسید که اولا باید زمینه و بستر لازم برای پذیرش هنر سینما به عنوان یک نیاز فرهنگی از سوی مردم فراهم شود و ثانیا نیازهای سینما گران در این حوزه تامین شود تا نسبت به تولید محتواهای باکیفیت برای جذب بیشتر مخاطب در حوزه سینما اقدام کنند.

همچنین باید بستر مناسبی برای اکران و پخش این محتواها که همان سالن های سینمایی به روز و با کیفیت است، به تناسب جمعیت موجود ایجاد شود تا دسترسی به این سالن ها نیز آسانتر بوده و مردم دیدن فیلم در این سالن ها را به خارج از آن ترجیح دهند و در نتیجه تمام اقدامات فوق علاوه بر رونق اقتصادی از طریق این صنعت، شاهد رونق فرهنگی در جامعه نیز باشیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد