مدیرکل انتقال خون کرمانشاه:

کرمانشاه در اهدای خون با کمبود مواجه است

سرویس: اخبار استانکد خبر: 308910|11:26 - 1398/06/23
نسخه چاپی
کرمانشاه در اهدای خون با کمبود مواجه است
مرصادنیوز: مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: میزان اهدا خون برای تامین بانک خونی استان کافی نیست و با کمبود مواجه هستیم.

به گزارشامروله، پژمان صالحی فر در گفتگو باشبکه اطلاع رسانی مرصادبا بیان اینکه این میزان اهدا خون برای تامین بانک خونی استان کافی نیست، اظهار داشت: میزان ذخیره بانک خون باید ۷ روز باشد اما  این میزان ۳ روز است و بعد از اهداهای صورت گرفته طی تاسوعا و عاشورا  ذخیره ما به ۵ روز رسید.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه افزود: با توجه به نیازهای بیمارستانی استان، ممکن است این میزان نیز مصرف شود.

این مسئول تصریح کرد: هم اکنون بزرگترین مرکز جراحی غرب کشور را در استان کرمانشاه داریم و بر این اساس نیاز خونی این مرکز بسیار بالاست.

صالحی فر ادامه داد: همچنین ما  گسترش مراکز خون آنکولوژی و مراکز پیوند اعضا را داریم که به همین دلیل وجود بانک های ذخیره خونی یک ضرورت است.

وی ادامه داد: جراحی های بیمارستان امام علی (ع) فوق العاده بالا بوده و به عنوان محوریت غرب کشور مطرح است و با توجه به اینکه استان های غرب کشور نیز برای جراحی به استان کرمانشاه مراجعه می کنند، تامین خون مورد نیاز با با مرکز انتقال خون استان است و از این نظر نیاز بالایی داریم.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه باید بحث خون دهی در استان کرمانشاه روتین باشد، گفت: تا زمانی که خون مورد نیاز برای بیماران تامین نباشد، هیچ عمل جراحی در استان انجام نمی شود.

این مسئول ادامه داد: فرآورده هایی که از خون تهیه می کنیم، عمر چندانی ندارند و به همین دلیل باید بحث خون دهی رو تین باشد.

وی تصریح کرد: مهمترین فرآورده خونی که ما نیاز داریم پلاکت است و ۳ روز بیشتر عمر ندارد و اگر ما هزاران واحد خون هم داشته باشیم بیشتر از ۳ روز نمی توانیم از پلاکت آن استفاده کنیم.

صالحی فر با بیان اینکه نیاز اصلی تامین پلاکت است، گفت: هم اکنون دستگاه هایی را در استان داریم که می تواند به صورت مستقیم هم پلاکت، هم پلاسما را جداسازی کند و ارزش آن برای ما حداقل بین ۶ تا ۱۰ برابر پلاکت معمولی است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه ادامه داد: دریافت پلاکت به این روش خیلی سبک و راحت است و تنها یک جزء از خون را از فرد اهدا کننده دریافت می کنیم.

این مسئول زمان مورد نیاز برای دریافت پلاسما را ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت عنوان کرد و ادامه داد: در این روش که به روش آفرزیس معروف است، افراد کم خون نیز می توانند اهدا کننده باشند.

صالحی فر خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ فرآورده از پلاسمای مذکور تهیه می شود که از آن جمله می توان به آلبومین، منوگلوبین و فاکتورهای انعقاد خون اشاره کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد