خونِ ایرانی، سالم‌ترین خون اهدایی دنیا

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 309211|11:51 - 1398/07/17
نسخه چاپی
خونِ ایرانی، سالم‌ترین خون اهدایی دنیا

به گزارشامروله،دکتر بشیر حاجی‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا،با بیان اینکه پروسه اهدای خون یک روند و جریان بین‌المللی دارد، گفت: بر همین اساس رعایت استانداردهای انتقال خون در مراکز انتقال خون کشورهای مختلف اجتناب‌ناپذیر است. در ایران نیز تمامی مراحل اهدای خون به صورت کاملا استریل انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خون ایرانیان سالم‌ترین خون اهدایی دنیاست، افزود: میزان سلامت خون در ایران از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هم بالاتر است؛ چراکه تمامی مراحل اهدای خون در مراکز انتقال خون در شرایط استریل و طبق استانداردهای جهانی انجام می‌شود.

۶۰ درصد اهداکنندگان خون ایرانی مستمرند

حاجی‌بیگی ادامه داد: از طرفی باید توجه کرد که اهدای خون در ایران از سال ۲۰۰۷ میلادی به صورت ۱۰۰ درصد داوطلبانه و با اهداف انسان‌دوستانه انجام می‌شود. امروز میزان اهدای خون اهداکنندگان مستمر در کشور ۶۰ درصد است و یکی از شاخص‌های ارتقاء مراکز انتقال خون دنیا، ‌وجود اهداکنندگان مستمر است که به نوعی سلامت خون‌های اهدایی را تضمین می‌کند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه ضریب امنیت و سلامت خون اهداکنندگان مستمر بسیار بالاتر از اهداکنندگان بار اولی است، گفت: در برخی از استان‌های کشور مانند استان سمنان نزدیک به ۸۰ درصد از اهداکنندگان خون مستمر هستند. اهداکننده مستمر به این معنا است که در سال حداقل دو بار موفق به اهدای خون می‌شوند. عمده مراکز انتقال خون دنیا از جمله ایران از قوانین و بیانیه‌های ISBT که مجمعی جهانی در حوزه انتقال خون است، استفاده می‌کنند و در مجامع علمی آن شرکت می‌کنند.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه امروزه تمامی آزمایشات مربوط به اهدای خون با بهترین کیت‌های استاندارد و بر روی تمامی خون‌های اهدایی انجام می‌شود، گفت: سازمان جهانی بهداشت یک اداره خاص سلامت خون دارد که در منطقه ما مقر این اداره در قاهره مصر است که پروژه‌های مختلف انتقال خون را مدیریت می‌کنند و این اقدام معمولا با کمک مراکز همکار سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود که سازمان انتقال خون ایران یکی از مراکز مهم همکار در منطقه امرو در زمینه سلامت خون است. وجه انتخاب مرکز همکار هم در این است که آن کشور انتخاب‌ شده از استانداردهای تعیین‌ شده برای سلامت خون برخوردار بوده و توانایی آموزش و اجرای اهداف سازمان بهداشت جهانی را برای سایر کشورها داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه سالم‌ترین اجزاء خونی موجود در کشور محصولات سازمان انتقال خون است، گفت:سلامت خون‌های اهدایی در سازمان انتقال خون هشت تا ۱۰ برابر بالاتر و سالم‌تر از جمعیت عمومی کشور است و سلامت خون در سازمان انتقال خون ایران با تمهیدات انتخاب اهداکنندگان و انجام تست‌های غربالگری خون و رعایت اصول بهداشتی و GMP در تهیه محصولات خون از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار است.

حاجی‌بیگی ادامه داد: به عنوان مثال نتایج بررسی آزمایش جستجوی ژنوم ویروس‌های هپاتیت B، هپاتیت C، هپاتیت A و پارا ویروس B۱۹ و HIV پالایش قراردادی پلاسمای مازاد بر مصرف حاصل از اهدای خون کامل با شرکتی در سوئیس برای تولید داروهای مشتق از پلاسما، نشان می‌دهد که در جریان تولید ۵۷ هزار و ۳۵۵ لیتر پلاسمای ایرانی که حاصل ۳۰۱ هزار و ۸۸۸ اهدای خون کامل در ایران بوده است و همچنین نتایج آزمایش‌های انجام شده بر روی ۲۱۱ هزار و ۵۲۸ مورد از اهداکنندگان خون ایرانی جهت جستجوی ژنوم ویروس‌ها توسط صلیب سرخ سوئیس هیچ موردی از هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز در این خون‌ها ملاحظه نشده است.

وی افزود: تنها چهار مورد هپاتیت A و ۵۲ مورد پاراویروس B۱۹ مثبت شده است. بنابراین این نتایج که بر روی یک جمعیت آماری بیش از ۲۰۰ هزار مورد انجام شده، نشان می‌دهد که آزمایش‌های غربالگری و انتخاب اهداکنندگان در ایران به خوبی انجام می‌شود و خون اهدایی در ایران یکی از سالم‌ترین خون‌های اهدایی جهان است که به همت ۱.۵ میلیون اهداکننده که سالانه بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون اهدا می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

حاجی‌بیگی همچنین گفت: مجددا تاکید می‌کنم که تمامی مراحل اهدای خون در مراکز انتقال خون در شرایط کاملا استریل و طبق استانداردهای جهانی است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد