الگوی غذایی مفید برای سلامت روده

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 309333|11:48 - 1398/07/30
نسخه چاپی
 الگوی غذایی مفید برای سلامت روده

به گزارشامروله، این متخصصان بر اساس بررسی‌های خود مشاهده کردند برخی از انواع مواد غذایی با کمک به زنده ماندنِ باکتری‌هایی که دارای خواص ضد التهابی هستند به سلامت روده کمک می‌کنند.

گروهی از محققان هلندی در بررسی‌های خود دریافتند مصرف برخی انواع مواد غذایی از قبیل حبوبات، نان، ماهی و خشکبار با سطح بالایی از باکتری‌های مفید روده مرتبط است و این باکتری‌ها به بیوسنتز مواد مغذی حیاتی و تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (SCFAs) که منبع اصلی انرژی در سلول‌های جداره روده هستند، کمک می‌کنند.

یافته‌های بدست آمده تایید کننده این ایده است که رژیم غذایی می‌تواند راهکار مدیریت موثر بیماری‌های گوارشی باشد.

محققان هلندی در این مطالعه چهار گروه را مورد آزمایش قرار دادند: عموم مردم، مبتلایان به بیماری کرون، کولیت زخمی و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS).

آنان نمونه مدفوع این افراد را مورد بررسی قرار دادند تا میکروبیوم میزبان را احیا کرده و نتایج بدست آمده را با نوع غذای مصرفی مقایسه کردند. به گفته آنها در انتهای این مطالعات ارتباط ۶۱ ماده غذایی با گروه‌های میکروبی و ۴۹ رابطه بین الگوهای غذایی و گروه‌های میکروبی شناسایی شد.

به گزارش نشریه مدیکال اکسپرس، محققان اظهار داشتند: الگوهای غذایی سرشار از نان، حبوبات، ماهی و خشکبار با کاهش تعداد باکتری‌های مضر مرتبط هستند. همچنین مصرف بیشتر این مواد غذایی با کاهش سطح نشانه‌های التهاب در مدفوع همراه است. علاوه بر این، مصرف بالای گوشت، فست‌فودها یا قندهای تصفیه شده تاثیر باکتری‌های مفید را کاهش داده و نشانه‌های التهاب را افزایش می‌دهند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد