استدلال موافقان و مخالفان تولید دارو با ارز آزاد/سرنوشت قیمت دارو

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 309479|08:30 - 1398/08/20
نسخه چاپی
استدلال موافقان و مخالفان تولید دارو با ارز آزاد/سرنوشت قیمت دارو
موضوع رها شدن تولید دارو با استفاده از ارز دولتی، مدتی است که محل بحث و گفتگوی دست اندرکاران صنعت داروسازی شده است و در این بین، عده ای نسبت به چنین تصمیمی، ابراز نگرانی می کنند.

به گزارشامروله،  صنعت داروسازی کشور در این سال ها که شاهد تشدید نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی بوده است، بیش از همیشه گرفتار تامین هزینه ها شده است. به طوری که برخی اقلام دارویی بدون هیچ گونه حاشیه سود تولید می شود تا پاسخگوی نیاز بازار دارویی کشور باشد. اما، ادامه این روند، شرکت های داخلی را با مشکلی به نام «کمبود نقدینگی» مواجه ساخته است. موضوعی که تنها راه خلاص شدن از آن، واقعی شدن قیمت داروهای تولید داخل است. اما، سیاست های دارویی کشور این اجازه و شاید جرات را ندارد که بتواند داروهای تولید داخل را با قیمت واقعی در دسترس مردم قرار دهد. 

در همین حال، زمزمه هایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو برای تولیدکنندگان داخلی، برداشته شود و صنعت داروسازی با ارز آزاد بتواند تولید محصول داشته باشد. برخی از دست اندرکاران صنعت دارویی کشور، با چنین پیشنهادی موافق بوده و معتقدند که با این سیاست، می توان به رشد صنعت کمک کرد. در عین حال، کارشناسان اقتصاد سلامت، نسبت به پیامدهای چنین سیاستی ابراز نگرانی کرده و عنوان می کنند که در صورتی که ارز دارو برای تولید داخل آزاد شود، صنعت داروسازی کشور فلج خواهد شد. زیرا، سیاست تعیین قیمت واقعی دارو برای تولید داخل، هرگز اجرا شدنی نیست و دولت جرات چنین کاری را نخواهد داشت.

محمدرضا واعظ مهدوی رئیس انجمن اقتصاد سلامت، یکی از مخالفان سرسخت سیاست تولید دارو با ارز آزاد است.

وی در گفتگو باخبرنگار مهر، عنوان داشت: در صورت افزایش نرخ ارز، بحران نقدینگی صنعت داروسازی تشدید خواهد شد. زیرا، بررسی ها نشان می دهد از مجموع پیش فاکتورهای صادر شده بیش از ۶۰ درصد عمل نشده و شرکت های دارویی نقدینگی برای گشایش ارزی ندارند. 

واعظ مهدوی افزود: اگر ارز دارو آزاد شود، به نفع وارد کنندگان خواهد بود. زیرا، وارداتی ها معاف از قیمت گذاری هستند. به طوری که بررسی ها نشان داده است قیمت داروهای وارداتی در ایران، گران تر از بازار ترکیه، ژاپن، امارات متحده عربی و...، است. پیش فاکتورهای واقعی صادر نمی شود. یعنی اگر قیمت دارو ۵۰ دلار بوده باشد، در پیش فاکتور ۷۰ دلار می خورد. لذا، در چنین شرایطی، افزایش نرخ ارز برای آن دسته از  وارد کنندگان که با رانت کار می کنند، درآمد بیشتری به دنبال خواهد داشت. اما کسانی که در خدمت، صادق هستند و آن دسته از وارد کنندگان که نیازهای واقعی کشور را تامین می کنند و تجارت سالم انجام می دهند، با مشکل مواجه خواهند شد. در مجموع می توان گفت که این کار، سم است و بنیه صنعت داروسازی کشور ضعیف تر خواهد شد.

وی با اشاره به ادعای کسانی که مدافع آزاد شدن ارز دارو هستند، اظهار داشت: این طیف و گروه با تصور خیالی که ارز آزاد با نرخ ریالی آزاد همراه خواهد بود، چنین ادعایی را مطرح می کنند. در حالی که خوب می دانیم داروهای تولید داخل، قیمت مناسبی ندارند و اینکه دولت، توان و ظرفیت تعیین قیمت واقعی را داشته باشد، ندارد. اگر قرار بود قیمت داروهای تولید داخل واقعی شود، تا الان می شد. بنابراین، چنین تصوری که دولت بتواند با آزاد شدن نرخ ارز دارو، قیمت داروهای تولید داخل را واقعی تعیین کند، محال است.

در همین حال، حمید خیری عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران، در گفتگو باخبرنگار مهر، بر واقعی شدن قیمت دارو تاکید کرد و گفت: دارو باید قیمت واقعی خود را پیدا کند و تا زمانی که این معضل برطرف نشده، مشکلات مختلف به صورت دومینو وار به حوزه دارو خراب می شود.

وی افزود: وقتی دارو با یارانه هایی نظیر اختصاص ارز دولتی، توزیع می شود، مسیر قاچاق معکوس آن هموار خواهد شد، کما اینکه در حال حاضر نگرانی هایی بابت قاچاق دارو از کشورمان به کشورهای همسایه وجود دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران، تاکید کرد: دارو باید در قالب ارز نیمایی به دست مصرف کننده برسد ولی معنای این خواسته، آن نیست که گرانی دارو به مردم و مصرف کننده منتقل شود، بلکه باید از ساختارهای بیمه گر یا سایر ابزارها و راهکارهای مناسب، برای جلوگیری از ایجاد فشار بر بیماران استفاده کرد.

احمد شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با عنوان این مطلب که در حال حاضر فقط برای ماده موثره تولید دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می شود، به خبرنگار مهر، گفت: بقیه مواد مورد نیاز تولید دارو با ارز نیمایی تامین می شود.

وی در واکنش به قاچاق داروی ایرانی به آن سوی مرزها، به سهمیه بندی برخی اقلام دارویی اشاره کرد و افزود: سهمیه بندی برخی داروها، باعث می شود مصرف کاذب در کشور ایجاد شود. ضمن اینکه می توان به جای واردات داروی «برند»، داروی ژنتیک وارد کرد.

 عباس کبریایی زاده نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با انتقاد از سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو، بهخبرنگار مهر، گفت: این سیاست مفسده انگیز است. زیرا، ارزش این ارز در بازار آزاد سه برابر است و در نتیجه زمینه بروز فساد در تجارت را فراهم می آورد.

وی با اشاره به قاچاق داروی ایرانی به آن سوی مرزها و کشورهای همسایه، افزود: مشکلی که وجود دارد، این است که دولت به داروی وارداتی ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهد، اما صنعت داخلی فقط برای ماده موثره ارز دولتی می گیرد و بقیه نیازهای تولید دارو از طریق ارز آزاد تامین می شود و همین مسئله باعث شده تا هزینه های تولید دارو در داخل بیشتر از قیمت فروش آن شود.

کبریایی زاده ادامه داد: ما از همان روز اول به دولت پیشنهاد دادیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو ندهد، در عوض مابه التفاوت آن را به بیمه ها بدهد تا صنعت بتواند دارو را به قیمت واقعی بفروشد و بیمه نیز از مردم حمایت کند.