کرمانشاه؛ 731 روز پس از یک فاجعه

خانه‌های نیمه‌کاره؛ زخم باز زلزله/ دردسر ساکنان شهرهای «فلزی»

سرویس: اخبار استانکد خبر: 309489|09:16 - 1398/08/21
نسخه چاپی
خانه‌های نیمه‌کاره؛ زخم باز زلزله/ دردسر ساکنان شهرهای «فلزی»
زخم عمیقی که زلزله بر پیکر شهرهای زلزله‌زده استان کرمانشاه وارد کرد حالا پس از گذشت دو سال از آن فاجعه با خانه‌های نیمه‌کاره، اسکلت‌های فلزی و کانکس‌های 16 متری هنوز به صورت کامل التیام پیدا نرده است.

به گزارشامروله، تلخ‌ترین شب مرزنشینان غربی در بیست‌ویکم آبان‌ماه دو سال پیش رقم خورد؛ شبی که لرزش زمین در چشم به هم زدنی فاجعه‌ای عمیق به بار آورد که هنوز زخم آن بر پیکر مردمان غیور این دیار باقی مانده است.

زلزله‌ای که با توجه به حجم عظیم خسارت‌ها، بار مالی 10 هزار میلیارد تومانی را بر روی دست مردم و دولت گذاشت؛ البته همت مردم و کمک‌های نظام در این دو سال برای بازسازی واقعا ستودنی بود و بخش عمده ای از بازسازی‌ها انجام شده‌ است.

چهره‌ شهر و روستاهای مناطق زلزله‌زده استان البته هنوز به شکل و شمایل اولیه برنگشته و اسکلت‌های فلزی و کانکس‌ها بیشتر از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کنند.

جریان زندگی‌ها تقریبا عادی شده و اغلب مردم به روال معمولی زندگی خود برگشته‌اند، اما هنوز هم هستند آنهایی که در انتظار یک سقف روز و شبشان را به هم می‌دوزند؛ از مستاجران زلزله‌زده بگیرید تا صاحب‌خانه‌هایی که توانایی ساخت منازل نیمه‌کاره خود را ندارند و بالاجبار در کانکس‌ها زندگی می‌کنند.

با وجود تسهیلات و کمک‌های بلاعوض، اما افزایش سرسام‌آور قیمت مصالح ساختمانی موجب شد تا این مبلغ برای اغلب زلزله‌زده‌ها کفاف یک سرپناه ایمن نباشد و برای همین برخی از آنها هنوز هم نتوانسته‌اند خانه‌های خود را تکمیل کنند.

ا

سه شهرستان ثلاث‌باباجانی، سرپل‌ذهاب و قصرشیرین در جریان زلزله 21 آبان سال 96 بیشترین خسارت را دیدند و برای پیگیری آخرین وضعیت به سراغ فرمانداران این شهرستانها رفتیم تا گزارشی کوتاه در این مورد داشته باشند.

بازسازی 50 درصد واحدهای زلزله‌زده سرپل‌ذهاب بعد از دوسال!

محبت جمالی نیا، فرماندار سرپل‌ذهاب در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: در زلزله سال 96، حدود 35 هزار واحد در شهرستان سرپل ذهاب تخریب شد.

وی افزود: در حال حاضر  18 هزار و 500 واحد از مجموع واحدهای تعمیری و تخریبی به بهره برداری رسیده است.

فرماندار سرپل ذهاب بیان کرد: در حال حاضر شهر نمای خود را پیدا کرده است!

جمالی نیا عنوان کرد: شماری از مردم به دلیل اینکه منتظر تکمیل منازل خود هستند یا به علت تورم قادر به پرداخت اجاره نیستند در کانکس به سر می برند.

اتمام بازسازی روستاهای قصرشیرین

مرادعلی تاتار، فرماندار قصرشیرین هم در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: بازسازی تمام روستاهای تخریبی در شهرستان قصرشیرین به طور کامل انجام شده و در مناطق شهری نیز به بیش از 90 درصد رسیده است.

وی افزود: کار تعمیر واحدهای آسیب دیده تا یکسال پس از زلزله به طور کامل انجام شد.

فرماندار قصرشیرین خاطرنشان کرد: بازسازی واحدهای شهری مناطق زلزله زده در حال انجام است

تاتار با بیان اینکه اکنون مشکل خاصی در سطح شهرستان قصرشیرین نداریم، گفت: در این شهرستان کانکس نشین نداریم.

 بازسازی 89 درصد واحدهای شهری و روستایی ثلاث‌باباجانی

یداله شکری، فرماندار ثلاث‌باباجانی هم در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: در راستای بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری شهرستان ثلاث باباجانی، تعداد 5 هزار و 367 واحد احداثی شهری و روستای با مبلغ 3 میلیارد و 68 میلیون تومان شامل  یک هزار و 73 واحد شهری با مبلغ بیش از 78 میلیارد تومان و 4 هزار و 294 واحد روستایی با مبلغ بیش از 244 میلیارد تومان بازسازی شدند.

ا

وی با بیان اینکه 12 میلیون تومان وام تکمیلی برای ساخت 345 واحد پرداخت شد، افزود:شمار واحدهای تعمیری شهری و روستایی شهرستان ثلاث باباجانی به 13 هزار و 82 واحد رسیده که به این منظور 74 میلیارد و 195 میلیون تومان هزینه شده است.

فرماندار ثلاث باباجانی خاطرنشان کرد: مجموع واحدهای تجاری شهری و روستایی175 واحد بوده که با 12 میلیارد و 572 میلیون تومان مورد بازسازی قرار گرفت.

شکری بیان کرد: مجموع واحدهای تعمیری تجاری شهری و روستایی نیز یک هزار و 510 واحد بوده که به منظور تعمیر آنها 76 میلیارد و 267 میلیون تومان هزینه شده است.

وی افزود: تاکنون 486 میلیارد و 120 میلیون تومان برای بازسازی واحدهای شهری و روستایی و تجاری هزینه شده است.

فرماندار ثلاث باباجانی با اعلام اینکه بازسازی 89 درصد واحدهای شهری و روستایی به اتمام رسیده، گفت: تمامی واحدهایی که تحت پوشش کمیته و بهزیستی هستند تکمیل شده اند.

شکری گفت: در رابطه با بحث واحدهای مسکونی با تلاش مسئولان استانی، شهرستانی، کشوری و مقام معظم هبری بازسازی، مقاوم سازی و ایمن سازی انجام شده تا مردم در قبال حودث و اتفاقات چهارگانه بحران دغدغه خاطری نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل خاصی در روستاها نداریم، افزود: 97 درصد بازسازی در مناطق روستاها به اتمام رسیده و مابقی مربوط به واحدهایی بوده که از زلزله استفاده کرده و در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پرداخت۲۶۵۰میلیارد تومان تسهیلات به زلزله‌زدگان

فرهاد فقیهی، معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد به تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده استان پرداخت واظهار داشت: از۲۷هزار و۴۳۱واحد احداثی روستایی تاکنون۲۶هزار و۴۹۱واحد به اتمام رسیده است.

ا

وی خاطرنشان کرد: با قاطعیت می‌توان گفت واحدهای روستایی تخریب‌شده به اتمام رسیده و شمار معدودی که مشکل زمین، مالکیت یا وراثت دارند یا واحدهای فرسوده‌ای که از وام زلزله بهره‌مند شدند، باقیمانده است.

فقیهی با بیان اینکه قسمت عمده واحدهای احداثی شهری در سرپل ذهاب است، گفت: کار بازسازی۸هزار و۳۰۰واحد در کل استان به اتمام رسیده مابقی واحدها مربوط به نقاط شهری در سرپل ذهاب و در مرحله دیوارچینی قرار دارد.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه افزود: در بحث بازسازی واحدهای شهری سرپل ذهاب، پیش از زلزله واحدها عمدتاً یک یا دوطبقه بود اما اینک واحدهای باقیمانده با متراژ و طبقات بیشتر در دست ساخت هستند بنابراین مردم باید آورده داشته باشند.

فقیهی با بیان اینکه۶۷هزار و۵۰۰واحد تعمیری در کل استان داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: بازسازی کل واحدهای تعمیری شهر و روستا به اتمام رسیده است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه با بیان اینکه۱۹۸هزار تن سیمان رایگان در اختیار زلزله‌زدگان قرار داده شد، گفت:۱۲هزار و۴۰۰دستگاه اسکلت پیچ و مهره‌ای به مردم تحویل‌شده است.

وی با اعلام اینکه یک هزار و۶۲۳روستا تحت تأثیر خسارت زلزله واقع شد، عنوان کرد: بازسازی روستاها به‌خوبی پیشرفت داشته و در شهر سرپل ذهاب نیز اگرچه کار در مراحل پایانی قرار دارد اما مردم باید همت داشته باشند.

وی از پرداخت۲۶۵۰میلیارد تومان تسهیلات و۶۵۰میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به مردم مناطق زلزله‌زده خبر داد و افزود: واحدهای باقیمانده در نقاط شهری و دارای تعدد طبقات هستند که نیازمند همت مردم و مدیریت آن‌ها است که در ابتدا به بازسازی یکی دوطبقه بپردازند

قرار بود دو سال بعد از این زلزله پرونده بازیسازی این مناطق نیز بسته شود، اما همچنان هستند شهروندانی که به دلیل مشکلات مالی توانایی تکمیل واحدهای خود را ندارند و در انتظار یک سقف روز و شبشان را می‌گذرانند.