رقابت دستگاه‌های کارنده کشت مستقیم در کرمانشاه

کشاورزان با شخم‌زدن زمین خداحافظی کنند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 309492|07:20 - 1398/08/21
نسخه چاپی
 کشاورزان با شخم‌زدن زمین خداحافظی کنند
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: کشت مستقیم یکی از مهمترین اولویت‌های ما است، یعنی کشتی که کشاورز نیاز به زدن شخم نداشته باشد.

به گزارشامروله،  محققان کشور تلاش دارند با شیوه‌های نوین کشت سطح تولید محصولات کشاورزی را به استانداردهای جهانی برسانند.

با توجه به اینکه ایران در منطقه نیمه‌خشک واقع شده است و بیشتر زمین‌های کشاورزی کشور دیم هستند کارشناسان و پژوهشگران همواره ایجاد شیوه‌های کشت برای افزایش ثمر محصول کشاورزی را در دستور کار دارند و هم اکنون به قابلیت کشت به شیوه مستقیم دست یافته‌اند.

در این راستا 13 شرکت تحقیقات کشاورزی در زمینه تولیدکنندهبذرکارکشت مستقیم دیم از استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، مرکزی و تهران با آخرین ماشین‌آلات اختراع شده خود در زمینه کشت مستقیم در زمین‌های دیمسرارودکرمانشاه باهم به رقابت پرداختند و دستگاه‌های خود را در این موسسه تحقیقات دیم استان با حضور داوران و متخصصان به بوته آزمایش گذاشتند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در حاشیه این آزمون، اظهار داشت: کشت مستقیم یکی از مهمترین اولویت‌های ما است یعنی کشتی که کشاورز نیاز به زدن شخم نداشته و زمین نیز نیاز به خاک‌ورزی ندارد.

افشین صفوی ادامه داد: کشاورزان در روش سنتی بقایا را می‌سوزانند یا بقایا را کاملا   برای مصرف دام جمع‌آوری و زمین را شخم می‌زنند، چند بار شخم می‌زنند این شخم زدن زیاد موجب کوبیدگی و تراکم خاک می‌شود و در آینده برای کشت محصول دچار مشکل می‌شویم، چرا که به درستی بذر در عمق مناسب قرار نمی‌گیرد و رشدو نموخود را ندارد.

وی ادامه داد: در کشاورزی حفاظتی با حفظ بقایا در سطح زمین و پوشش 30 درصدی که دارد، اولا رطوبت در خاک حفظ می‌شود این بقایا به مرور به خاک افزوده می‌شود مواد‌آلی خاک بالا می‌رود و موجب نفوذپذیری خاک می‌شود و در زمان کشت از رطوبت ذخیره شده در خاک به نحوه احسن می‌توانیم برای جوانه‌زنی و رشد بذر تا زمانی که باران‌های مناسب پاییزه رخ دهد، استفاده کنیم.

صفوی تصریح کرد: در روش کشت مستقیم چون زمین شخم‌زده نمی‌شود بقایای گیاهی هم‌مانند سایبان از بذرها در مقابل نور آفتاب محافظت کرد و در زمستان موجب ماندگاری برف روی زمین و گرم نگهداشتن جوانه بذرها در دل خاک می‌شود.

گفتنی است، در این آزمون نحوه کشتبذرکارهانکات فنی کشت از جمله عمق کاشت؛ فاصله ردیف‌ها، توان عبور دستگاه از بین بقایای کشت پیشین توسط داوران  مورد ارزیابی قرار گرفت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد